تغذیه

فواید و خواص دمنوش گل گاوزبان

خواص دمنوش گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان در سراسر دنیا به دلیل خواص آرام‌بخش و خواب‌آورش بسیار محبوب می‌باشد. در این مقاله به خواص متعدد این دمنوش خواهیم پرداخت. فواید این دمنوش ابتدا در قاره اروپا شناخته شده و پس از نظرات مثبت و بررسی‌های فراوان در سراسر جهان به شهرت رسید. گیاه گل گاوزبان در بیشتر کشورهای اروپایی و مدیترانه‌ای روییده و رشد می‌کند.

پرزهای سفید، سفت و تیغ مانند بسیاری برگ‌ها و ساقه‌های این گیاه را پوشانده‌اند. برای چیدن این گیاه، فرد نیاز به دستکش خواهد داشت. ارتفاع این گیاه حدوداً ۶۰ سانتی‌متر است و گل‌هایی ستاره‌ای شکل و به رنگ بنفش و آبی دارد.

برگ‌های این گیاه سرشار از ویتامین C، کلسیم، پتاسیوم و مواد معدنی دیگر می‌باشند. طعم این گیاه همانند خیار می‌باشد و برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی به کار می‌رود.

این مشکلات شامل مواردی نظیر افسردگی، مشکلات سوءهاضمه و حتی تقویت سوخت و ساز بدن می‌باشند. این گیاه موادی لعاب‌دار دارد که در درمان بسیاری از مشکلات تنفسی همانند دارو و تسکین‌دهنده عمل می‌کنند. برگ‌های آن ترکیباتی ادرارآور داشته و گل‌‎هایش تعریق بدن را بیشتر می‌نمایند. روغن بذر آن غنی از چربی‌های اشباع‌نشده است و به درمان مشکلات پیش از قاعدگی، اگزما و روماتیسم کمک می‌نماید. همچنین می‌توان برای از بین بردن استرس نیز از آن استفاده نمود.

فواید دمنوش گل گاوزبان در یک نگاه:

بهبود زخم‌ها
تسکین اعصاب
تسکین‌دهنده سرفه
سم‌زدایی بدن
کاهش تب
از بین بردن جوش
کنترل مشکلات قلبی
کاهش التهاب
درمان مشکلات قاعدگی
از بین بردن مخاط
درمان و کنترل روماتیسم
درمان بی‌خوابی
دمنوش این گیاه را می‌توان با برگ‌ها و گل‌های آن درست نمود. بهتر است آن را همراه با عسل یا مقداری نبات مصرف نمود. نوشیدن این دمنوش علاوه بر رفع خستگی، به کاهش اضطراب و استرس به شدت کمک می‌کند. این گیاه حاوی مواد آرام‌بخش قوی می‌باشد.

عوارض مصرف:

در صورت مصرف بیش از حد مشکلاتی نظیر تهوع، ناراحتی معده و ادرار تیره به وجود می‌آورد. از مصرف آن با داروهای شیمیایی و گیاهی دیگر خودداری نمایید. افراد مبتلا به بیماری صرع حتماً تحت نظر پزشک از این دمنوش استفاده نمایند.

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا