دهان و دندان

صفر تا صد ایمپلنت دندان

در سرتاسر جهان افرادی هستند که در اثر پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال و یا ضربه دندان های خود را از دست می دهد. اما با وجود ایمپلنت دندان می توان تمامی این کمبودها را جبران کرد. در ادامه با آرسینه صفر تا صد ایمپلنت را شرح خواهیم داد.

ایمپلنت دندان چیست؟

به جرات می توان گفت که بهترین روش جایگزین برای دندان های از دست رفته روش کاشت ایمپلنت دندان بوده که امروز طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است.

با کمک این روش دیگر نیازی به تراش دادن دندان های مجاور نبوده و آسیب جدی به آنها وارد نمی شود. علاوه براین با قرارگیری پایه ایمپلنت در استخوان فک و جوش خوردن آن با استخوان فک همانند ریشه دندان طبیعی عمل می کند.

طول عمر ایمپلنت بسته به مراقبت های پس از ایمپلنت، نوع جنس و برند بسیار طولانی بوده و می تواند تا 20 سال کامل دوام داشته باشد.

نه تنها ایمپلنت دندانی بلکه کامپوزیت دندان، لمینت دندان، عصب کشی، روکش دندان و حتی جراحی لثه با لیزر با مراقبت های صحیح، بازخورد خوبی را برای فرد در برخواهد داشت.

جنس ایمپلنت دندان

به طور معمول جنس ایمپلنت دندان از آلیاژ تیتانیوم بوده و با بدن انسان کاملا سازگار می باشد. این سازگاری تا حدی می باشد که کاملا به استخوان فک جوش می خورد.

اما باید متذکر شد که این سازگاری صد در صد نبوده و بدن برخی از افراد آن را پس می زند. پایه فلز تیتانیوم بر روی تاج مصنوعی دندان سایه سیاه می اندازد و افرادی که وسواسی زیادی دارند این جنس را زیاد انتخاب نمی کنند.

در مقابل استفاده از جنس زیرکونیا یا دی اکسید زیرکونیوم که به شکل سرامیک سفید رنگی بوده و بسیار محکم است. کسانی که به آلیاژ تیتانیوم رغبت چندانی ندارند از زیرکونیا استفاده می کنند. زیرکونیا واکنش های آلرژیک را نداشته و از لحاظ زیبایی و کیفیت بسیار بهتر از آلیاژ تیتانیوم است.

اجزای ایمپلنت دندان

بخش های اصلی ایمپلنت از سه قسمت تشکیل شده است که شامل موارد زیر است:

  • فیکسچر: مهمترین قسمت یک ایمپلنت را فیکسچر تشکیل می دهد. شکل ظاهری آن به صورت پیچ بوده و در استخوان فک کاشته می شود. چنانچه در فرهنگ لغت انگلیسی نیز جستجو کنید خواهید دید که معنی لغوی ایمپلنت به مفهوم «وسیله کاشتنی» می باشد. از نظر متخصص دندانپزشکی به دلیل تینکه تنها بخشی از ایمپلنت دندان در استخوان کاشته می شود، این قطعه را یک واحد ایمپلنت می نامند. محل جایگیری آ« در زیر خط لثه است و تنها بخشی از ایمپلنت دندان بوده که در ظاهر قابل روئیت نیست.
  • اباتمنت (Abutment): یک رابط بین فیکسچر و تاج ایمپلنت ضرورت دارد زیرا خود فیکسچر به عنوان پایه ایمپلنت به طور کامل در زیر خط لثه و در ارتباط با استخوان فک قرار می گیرد. همین اتصال دهنده یا رابط اباتمنت نام دارد. نباید فراموش کرد که اباتمنت نیز جزو اصلی ترین اجزای ایمپلنت دندان شناخته می شود. اباتمنت که یک پیچ کوتاه و محکم است که از جنس فلز یا مواد همرنگ دندان ساخته می شود. مکان اصلی آن بالاتر از خط قرارلثه بوده که به راحتی می توان این قطعه را از فیکسچر جدا کرد.
  • پروتز: بخشی که همانند یک دندان واقعی به نظر می آید و عملکرد مشابهی مانند با تاج دندان دارد، پروتز است. جنس ساخته شده این قسمت محدود نبوده و می توان آن را از مواد مختلفی ساخت. پرسلن یا سرامیک نمونه ای از مواد سازنده پروتز می باشند. پروتز به عنوان تاج ایمپلنت بایستی به اباتمنت متصل شود. این اتصال می تواند به صورت پیچی یا با کمک سمنت (نوعی سیمان مخصوص) انجام شود.

مزایای ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا کاشت دندان که همانند دیگر خدمات دندانپزشکی بدون درد، دارای مزایای بسیاری می باشد که در این جا به چند مورد آن اشاره می کنیم:

  • راحتی و استحکام
  • مقاومت بالا
  • طول عمر زیاد
  • بازگردانی توانایی جویدن طبیعی
  • امکان جایگزینی
  • زیبایی
تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا