استرس در محل کار موجب بروز سکته قلبی می شود
استرس در محل کار موجب بروز سکته قلبی می شود
آرسینه : از خطرناک ترین اختلالاتی که ممکن است برای بدن به وجود بیاید بروز سکته است.از شایع ترین سکته ها می توان به سکته مغزی و سکته قلبی اشاره کرد. سکته قلبی علل های مختلفی دارد که از جمله میتوان به استرس شدید اشاره کرد.که در بانوان رایج ار بوده . ما قصد داریم ارتباط بین استرس مجل کار را با خطر سکته قلبی را بیان کنیم . و شما آیا برای کاهش استرس شغلی خود به دنبال دلیل و مدرک هستید ؟
پژوهشگران دانشگاه هاروارد پس از تحلیل نتایج مطالعهای ۲۰ ساله دریافتند، تنشهای شغلی خطر حملهی قلبی را در زنان به شدت افزایش میدهد.
به گزارش «بهداشت نیوز» وقتی پژوهشگران فشارهای شغلی ۱۷۴۱۵ شرکتکننده را در مطالعهای با بودجهی بنیاد ملی سلامت ایالات متحده بررسی کردند، دریافتند زنانِ مشغول به کارهای پر استرس حدود ۸۸ درصد بیشتر از زنان مشغول در محیطهای کاری کم استرس در معرض سکتهی قلبی قرار دارند. زنان دارای استرس شغلی حدود ۴۰ درصد بیش از سایرین در معرض خطر تجربهی هرگونه مشکل قلبی و عروقی قرار دارند.
دکتر میشل ای. آلبرت، کارشناس ارشد بهداشت عمومی در بیمارستان بریگهام و زنان و یکی از پژوهشگران این مطالعه، خاطرنشان کرد مطالعات پیشین در مورد ارتباط میان استرس شغلی و بیماریهای قلبی و عروقی بر روی مردان به عمل آمده بود، و فقدان پژوهشی مشابه بر روی زنان احساس میشد. آلبرت میگوید: “این مطالعه نشان میدهد تاثیرات فشار کاری بر سلامت قلب و عروق زنان، آنی و طولانیمدت است. شغلتان میتواند تاثیراتی مثبت و منفی بر سلامتتان بگذارد، بنابراین توجه به استرسهای شغلی بسیار حائز اهمیت است.”
آلبرت فشار کاری را به صورت شرایطی تعریف میکند که در آن، وظایفی سخت و سنگین بر عهدهتان باشد ولی اختیار و خلاقیتی در میان نباشد، یا وظایف سخت و سنگین به همراه قدرت و اختیار فراوان بر دوشتان باشد. ولی در اصل، چه با اختیار و چه بیاختیار، وظایف سخت و سنگینِ مشاغل امروزی میتوانند بر سلامتتان تاثیری بلند مدت بگذارند.
آلبرت میگوید: “از دیدگاه بهداشت عمومی، بر کارفرمایان، افراد در معرض بیماری، دولتها، و نهادهای بیمارستانی لازم است همواره بر فشار کاری قابل تشخیص بر کارمندان نظارت کنند و برنامههای لازم را برای کاهش فشار شغلی و شاید برداشتن قدمهایی مثبت برای پیشگیری از بیماری قلبی آغاز نمایند.” استراتژیهای زیر میتوانند به برطرف کردن تنشهای محل کار کمک کنند.
۱. برقراری ارتباط موثر
یکی از اصلیترین محرکهای استرس در محل کار عدم توانایی کارگران به ابراز موثر نیازها و دلمشغولیها به مافوقشان است. آدمهایی که میتوانند با ملاحظه و با نزاکت از نیازها و منافعشان سخن بگویند، بیش از دیگران احساس قدرت و تسلط بر امور میکنند، و بنابراین استرس کمتری دارند.
۲. شناسایی و مقابله با محرکهای تنشزا
گزارش روزانهای از آدمها و شرایطی که به سرعت باعث ایجاد فضایی منفی یا احساسات استرسزا میشوند، تهیه کنید. در زمان مناسب به هر از یک آنها رسیدگی نمایید. برای مثال، تماسها و تعاملاتتان را با همکاران ناخوشایند حتیالمقدور کاهش دهید.
۳. فعالیت بدنی
فعالیت بدنی با افزایش سطح اندورفین، نوعی از پیام رسانان عصبی مغز که احساسات خوب را منتقل میکنند، استرس را کاهش میدهد. همچنین توجهمان را از پریشانیها و سرخوردگیها دور میکند و خلقوخویمان را بهبود میبخشد. به علاوه، فعالیت جسمی میتواند کیفیت خوابمان را نیز بهتر کند، سطح استرس را کاهش دهد و به تدریج حسی از قدرت و تسلط بر امور درونمان به وجود آورد.
۴. یوگا
به نقل از انتشارت سلامت هاروارد، پژوهشگران آلمانی در ۲۰۰۵ دریافتند زنانی که هفتهای دو بار در کلاسهای ۹۰ دقیقهای یوگا شرکت میکردند، نشانههایی از بهبود علائم مربوط به اضطراب، افسردگی، و استرس در آنها مشاهده شد
منبع: بازده