تغذیه

چای، هم نوشیدنی هم دارو!

چای، هم نوشیدنی هم دارو!

احتمالا شما هم می دانید که چای محبوب ترین نوشیدنی مردم ایران پس از آب می باشد! بیشتر مردم ما صبح خود را با نوشیدن چای آغاز می کنند و در طول روز چند بار برای نوشیدن آن اقدام می کنند. مصرف چای سالانه بعضی از خانواده های ایرانی تا چند برابر دیگر کشور های می باشد! تقریبا همه ما تا حدودی با فواید و مضرات مصرف زیاد چای آشنایی داریم. در یک جمله بطور کلی چای را می توان یکی از مهمترین گیاهان دارویی روی زمین قلمداد کرد.

چای محبوب ترین نوشیدنی مردم ایران
چای محبوب ترین نوشیدنی مردم ایران

 

برگ چای دارای کلسیم، منیزیم، سدیم، پیگمان های فلاونگ، بازهای پوریک، تئوفیلین، ویتامین، کلروفیل، تانن و کافئین است. چای از تشکیل شدن لخته های خونی در سرخرگ های اصلی جلوگیری می کند و باعث کاهش کلسترول بد خون می شود. تحقیقات اخیر نشان داده اند مصرف چهار لیوان چای در طول روز بسیار مفید بوده و می توان گفت چای سیاه حافظه را تقویت می کند و حتی راه جدیدی برای پیشگیری و درمان آلزایمر محسوب می گردد!

چای سیاه کمک می کند تا میزان کلسترول خون کاهش یابد و از بین برنده تبخال نیز هست، بعلاوه از پوسیدن دندان ها جلوگیری می کند. متاسفانه زمانی که برای خرید چای اقدام می کنید در بازار  تعداد زیادی از انواع چای را که به صورت نامرغوب می باشند را می توانید مشاده کنید؛ چای هایی که به دلیل کیفیت پایین و پوسیدگی به آنها انواع افزودنی های مجاز و غیر مجاز را اضافه کرده اند. در بسیاری از این چای ها از اسانس های غیر مجاز شیمیایی که از هر نظر مضر می باشد، استفاده شده است.

اما نگاهی کوتاه نیز داشته باشیم به انواع دیگر چای

نام چای اولانگ را شاید کمتر شنیده باشید، اما این چای سرشار از خواص گوناگون است که مهمترین آنها کاهش وزن در 6 هفته می باشد! این مورد در طی تحقیقاتی که در چین انجام شده است، به اثبات رسیده که البته در طی این 6 هفته مصرف این چای باید بصورت منظم انجام گیرد تا نتیجه مطلوب حاصل گردد.

چای اولانگ
چای اولانگ

چای سفید، نام یکی دیگر از انواع چای است که همچون چای سیاه و سبز در کشورمان طرفدار ندارد اما خب ویژگی های درمانی بسیار زیادی دارد که اگر در مورد آنها اطلاع رسانی شود، حتما در کشور ما نیز طرفداران زیادی پیدا خواهد کرد؛ از جمله این ویژگی ها می توان به کاهش دهنده فشار خون و کلسترول، مفید برای سلامت استخوان و کاهش دهنده قند خون اشاره نمود.

چای سفید
چای سفید

 

همانطور که گفته شد چای، خصوصا این روزها چای سبز، محبوب ترین نوشیدنی ایرانیان است و این عامل باعث شده تا سود جویان انواع چای های نامرغوب و غیر استاندارد را به کشور قاچاق کنند تا از این طریق پول زیادی بدست آورند که در نتیجه مشکلات زیادی را برای هموطنان بوجود آورده اند و هزینه سنگینی را هم به اقتصاد کشور وارد کرده اند.

چای سبز
چای سبز

 

از طرف دیگر با ورود چای از روش های قانونی و غیر قانونی اتفاقات دیگری هم افتاد و آن هم این بوده است که به بدنه تولید و عرضه چای داخلی لطمه بسیاری وارد شده است. این اتفاق باعث تغییر ذائقه مصرف کنندگان ایرانی شده و دیگر ایرانیان از چای مرغوب ایرانی استفاده نمی کنند! پس خرید چای ایرانی روز به روز کمتر شده و جای این چای را در قفسه فروشگاه ها و مغازه ها، چای های خارجی گرفته اند.

چای محبوب ترین نوشیدنی مردم ایران
چای محبوب ترین نوشیدنی مردم ایران

 

در پایان توصیه می کنیم تا حد مقدور از چای ایرانی استفاده کنید، چراکه این چای هم مرغوب تر بوده و هم از نظر به کار بردن مواد شیمیایی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و این کار باعث می شود تا این صنعت همچنان پایدار بماند و از نابودی آن در آینده جلوگیری شود.

و اینکه لطفا زیاد چای سیاه مصرف نکنید! سعی کنید نگاهی ویژه‌تر به چای سبز و سفید داشته باشید و آنها را با چای سیاه جایگزین نمایید.

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
بهمن
بهمن
7 سال قبل

چای سفید خیلی گرونه

ملیحه
ملیحه
7 سال قبل

من رفته بودم لاهیجان چایش عالی بود . ولی همون چای رو اوردم تهران دم کردم اون چیزی که اونجا خورده بودم نبود

دکمه بازگشت به بالا