تناسب اندام

اشتباهاتی در کاهش وزن

اشتباهاتی در کاهش وزن

رژیم بدون گلوتن می‌گیرید

اگر به بیماری سلیاک مبتلا نیستید قطع مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن (پاستا، نان) بهترین راه برای کاهش وزن نیست. این موضوع شاید شوکه‌کننده به نظر برسد چرا که مرتب رسانه‌ها به افراد می‌گویند که مصرف مواد غذایی بدون گلوتن به کاهش وزن کمک می‌کند. البته شاید رژیم غذایی بدون گلوتن در ابتدا به کاهش وزن کمک کند اما یک انتخاب مناسب برای همیشه نیست. در طولانی مدت رژیم بدون گلوتن می‌تواند سبب کمبود مواد مغذی مثل: ویتامین B، امگا ۳ و فیبر شود.

روی کاردیو تمرکز می‌کنید

اگر به دنبال کاهش وزن در درازمدت هستید زمان آن رسیده که از تردمیل دست بکشید. تمرکز روی کاردیو برای کاهش وزن یک اشتباه بزرگ است. البته افزایش ضربان قلب به چربی‌سوزی کمک می‌کند اما این موضوع فقط برای زمانی صدق می‌کند که روی تردمیل قرار دارید و فرایند چربی‌سوزی دیگر ادامه پیدا نخواهد کرد. به جای این کار روی انجام دادن تمرینات با وزنه و قدرتی تمرکز کنید. وقتی عضله می‌سازید سوخت و ساز خود را افزایش می‌دهید.

مصرف مواد غذایی کم چرب و جایگزین‌های شکر

استفاده از رژیمی با مواد کم چرب و کم شکر برای کاهش کالری مصرفی منطقی به نظر می‌رسد. اما تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این‌گونه مواد غذایی می‌توانند سبب شوند که در کل کالری مصرفی شما بالاتر برود. دلیل این موضوع به خاطر کمبود فیبر و پروتئین در این مواد است که سبب می‌شوند مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید. مصرف مواد غذایی پرچرب در ابعاد کوچک‌تر سبب می‌شود مدت زمان طولانی‌تری سیر بمانید.

مصرف کالری مایع به جای جامد

استفاده از کالری‌های مایع مانند اسموتی‌ها شاید دلپذیر به نظر برسد اما این نوع کالری‌ها از هرگونه فیبر و یا پروتئینی خالی هستند. مصرف کالری‌های مایع هیچ فشاری روی دستگاه گوارش نمی‌گذارد که این به معنی عدم مصرف انرژی توسط بدن است. از طرفی غالب این کالری‌های مایع پر از شکر هستند که سبب ایجاد گرسنگی بیشتر خواهد شد.

عدم مصرف پروتئین به اندازه کافی

برای کاهش وزن دریافت پروتئین کافی بسیار ضروری است. پروتئین با کاهش اشتها سبب افزایش حس سیری می‌شود که منجر به کاهش کالری دریافتی می‌شود. در یک مطالعه ۱۲ روزه مشخص شد افرادی که رژیم آن‌ها حاوی ۳۰٪ پروتئین است در مجموع ۵۷۵ کالری در روز کمتر مصرف می‌کنند.

عدم مصرف فیبر کافی

یک رژیم بدون فیبر به راحتی می‌تواند تلاش‌های شما برای کاهش وزن را با مشکل روبرو کند. مطالعات نشان می‌دهند که فیبرهای محلول مثل فیبر چسبناک می‌تواند با ایجاد ژلی که در خود آب نگه می‌دارد باعث کاهش اشتها شود. این ژل به آرامی درون سیستم گوارش شما حرکت می‌کند و مدت طولانی هم سیر خواهید ماند.

عدم ثبت مواد غذایی مصرفی

مصرف مواد غذایی مغذی یک استراتژی درست است. هر چند همچنان این خطر وجود دارد که کالری زیادی مصرف کنید. از طرف دیگر این خطر نیز وجود دارد که از هر کدام از مواد مغذی به اندازه‌ی کافی مصرف نکنید. مطالعات نشان می‌دهند که دنبال کردن مواد غذایی که مصرف می‌کنید می‌تواند به ایجاد یک تصویر دقیق از کالری و مواد مغذی مصرفی شما کمک کند.

متخصصین تغذیه معتقداند، داشتن یک رژیم اصولی با در نظر گرفتن تمام گروه های غذایی، عامل ماندگاری یک رژیم لاغری می باشد.

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا