دهان و دندان

دندان قروچه ؛ علت دندان قروچه، عوارض دندان قروچه و درمان دندان قروچه

دندان قروچه اصطلاحی است که شاید روزمره بارها و بارها شنیده باشیم و یا ممکن است اطرافیانمان گفته باشند که در خواب عادت به آن  دارند علت آن چیست و درمان آن کدام است؟ در ادامه با آرسینه همراه باشید.

دندان قروچه چیست؟

سایش دندان وضعیتی بسیار شایع است که در آن فرد دندان‌های خود را به هم می‌ساید. دندان قروچه ممکن است ناخواسته اتفاق بیفتد یا یک عادت باشد. دندان قروچه معمولاً در شب اتفاق می‌افتد بنابراین ممکن است فرد حتی متوجه آن نشود.  بااین‌حال اگر اغلب سردردهای خفیف دارید، احساس می‌کنید فکتان خسته است یا متوجه شده‌اید که مینای دندان‌هایتان ساییده شده است،احتمالاً دچار دندان قروچه شده‌اید. این مشکل می‌تواند منجر به اختلالات شدید از جمله اختلالات فک شود و دندان‌ها آسیب ببینند

علت دندان قروچه چیست؟

بعضی از کارشناسان دندان قروچه را چیزی بیشتر از عادت نمی‌دانند. دندان قروچه ممکن است. نتیجه‌ی واکنش بدن نیز باشد و زمانی ایجاد می‌شود که دندان‌ها به‌درستی رشد نمی‌کنند و یا در کنار هم ردیف نمی‌شوند. همچنین این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های نادر خاص عصبی و عضلانی در صورت باشد. در موارد نادر دندان قروچه ممکن است عارضه جانبی مصرف بعضی از داروهای درمان افسردگی باشد. این داروها شامل پروزاک (فلوکستین(، زولفت (سرترالین) و پاروکستین هستند. سایر عوامل شناخته‌شده برای دندان قروچه ممکن است شامل سابقه خانوادگی، برخی ناهنجاری‌های صورت، سیگار کشیدن، نوشیدن زیاد الکل و وقفه تنفسی در خواب باشد. به نظر می‌رسد میزان آن  شبانه در افراد زیر 50 سال بیشتر از افراد مسن است. نامرتبی دندان‌ها همچنین ممکن است احتمال دندان قروچه را افزایش دهد.

دندان قروچه

 عوارض دندان قروچه چیست؟

دندان قروچه و سایش دندان همچنین این عوارض را به دنبال دارد:

برخی موارد اختلال فک و همچنین اختلالات تمپوروماندیبولار (TMD)

سردرد هنگام بیدار شدن از خواب در صبح

درد ناخوشایند در ناحیه‌ی صورت

درمان دندان قروچه

شایع‌ترین درمان استفاده از محافظ دهان است که معمولاً از یک پلاستیک انعطاف‌پذیر ساخته می‌شود. دندا‌پزشک شما می‌تواند محافظ را سفارشی درست کند، یعنی آن را متناسب با دهان شما قالب می‌زند و دندان‌هایتان را از هم جدا می‌کند و در نتیجه دندان قروچه و ساییدگی دندان‌ها غیرممکن می‌شود. استفاده از محافظ به‌خصوص در شب مفید است زیرا که ممکن است دندان قروچه به‌صورت غیرارادی اتفاق بیفتد. نایت گارد همچنین می‌تواند هرگونه آسیب ناشی از دندان قروچه را کاهش دهد.

اسپلینت دهان از نظر عملکرد و اثربخشی شبیه به محافظ دهان است با این تفاوت که از پلاستیکی سخت‌تر ساخته‌شده و روی دندان‌های بالایی یا پایین قرار می‌گیرد. اسپلینت های دهان ماندگاری بیشتری نسبت به محافظ دهان دارند اما گران‌تر هستند. اگرچه هر دو محافظ و اسپلینت دهان می‌توانند به شما در محافظت از دندان‌ها کمک را کنترل کنند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها این بیماری را درمان نمی‌کنند.

اگر کجی و نامرتبی دندان‌ها یا دندان‌های افتاده منجر به سایش دندان شوند، دندانپزشک می‌تواند مشکل آن را حل کند. به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است نیاز داشته باشید که روش جویدن را تغییر دهید، دندان افتاده را با کاشت دندان جدید جایگزین کنید یا سیم‌کشی کنید. در موارد شدید، دندانپزشک شما ممکن است از دندانپزشکی و روکش دندان استفاده کند.

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا