سلامت جنسی

۱۰ راهکار مبارزه با علائم یائسگی

10 راهکار مبارزه با علائم یائسگی

۱۰ راهکار مبارزه با علائم یائسگی

اثرات دوران یائسگی یا منوپوز، برای هر زن، متفاوت از دیگری است. در حقیقت، ۵۰ درصد از زنان، هیچگاه مبتلا به نشانه هایی مثل گرگرفتگی نمی شوند. برای ۵۰ درصد بقیه، نشانه ها میتواند شامل: پریدهای نامنظم، گرگرفتگی، تعریق شبانه، مشکلات خواب، مشکلات رابطه جنسی، مشکلات پوستی و مشکلات خلق و خو مثل زودرنجی، باشد.
درمان، برای این مشکلات، میتواند شامل هورمونهای جایگزین و یا درمانهای گیاهی باشد.

راه های مقابله با علائم یائسگی

۱- کاهش گرگرفتگی

برای اینکه بدانید، چه عواملی و در چه زمان هایی بیشتر، باعث گرگرفتگی شما میشوند، یک دفترچه یادداشت روزانه تهیه کرده، بنویسید بطور مثال، مصرف کدام ماده غذایی، کدام شرایط ، باعث گرگرفتگی بیشتر در شما شده است. کافئین؟ یک اتاق گرم؟ استرس؟ در همه آنها، علل مشترک وجود دارد.
راهکارچیست؟ به هنگام شروع گرگرفتگی، آرام باشید؛ با بینی نفس عمیق کشیده، آن را از دهانتان بیرون دهید. برای موارد سخت تر،با پزشکتان در این باره صحبت کنید.

۲- عرق سرد شبانه

شب هنگام، گرگرفتگی، میتواند برای ۳ دقیقه و یا بیشتر باشد، و شما را خیس از عرق سرد و عاجز از خواب، باقی گذارد. پوشیدن یک پیژامه ی خواب روشن و سنگین؛ گذاشتن یک کیسه نخودفرنگی یخ زده در زیر بالش ( به هنگام شروع گرگرفتگی، آن را از زیر بالش برداشته به صورت خود بمالید)؛ و بالاخره استفاده از پنکه (مشروط به اینکه از یک پتوی سنگین، برای جلوگیری از سرماخوردگی استفاده کنید) برای استفاده از جریان باد، راهکارهای مناسبی است.

۳- بالا بردن شانس خواب

یوگا، تای چی، و یادگیری مدیتیشن. همه این ورزشها میتوانند با ایجاد یک خواب راحت برای شما کمک کننده باشند. ۳ ساعت قبل از خواب، این ورزشها را بسته به میل خود، انجام داده و به بستر بروید.
شیر را گرم کرده جرعه جرعه بنوشید؛ چون حاوی ماده ای است که کمک به آرامش شما میکند. هنوز هم بیخوابید؟ از رختخواب بیرون بیایید و مطالعه کنید تازمانی که چشمان شما خواب آلود شوند. اگرهمچنان، مشکل ادامه دارد، با پزشکتان در مورد استفاده از یک روش کمکی (برای کوتاه مدت) مشورت کنید.

۴-سر کردن با سردرد

میگرن، میتواند به هنگام منوپوز، بدترشده و یا حتی، برای اولین بار شروع شود. دقت کنید که چه چیزهایی میگرن شما را تحریک میکند، پس آنها را در همان دفترچه یادداشت خود بنویسید.
از وعده های غذایی کوچکتر ولی بیشتر (از نظر تعداد)، درطی روز استفاده کنید؛ چون گرسنگی باعث تولید سردرد میشود. کمبود خواب، یکی دیگر از عوامل محرک سردرد است؛ اگر شب هنگام بخاطر گرگرفتگی، دچار بیخوابی شدید، در طی روز چرت بزنید. برای تداوم درد، با پزشکتان دراین باره صحبت کنید.

۵- ریزش مو

وقتی موهای سرت را میکشی، با دست پایین می آید؟ موهای سر می توانند نازکتر شده و یا ریزش سریع داشته باشند. متأسفانه در همان زمان، در جاهایی که نمیخواهید ( چانه، گونه ها) دچار موی زائد می شوید. برای نگهداری از مویی که هنوز روی سرتان باقیست، گزینه استفاده از رنگ مو (رنگهایی که حاوی موادشیمیایی نیستند) که موی شما را زبر نشان میدهند، راه حل مناسبی است.
از آفتاب دوری کنید، چون موی شما را خشک تر میکند. موی ناخواسته روی صورت؟ ازیک متخصص پوست، توصیه های لازم را بگیرید.

۶- جوش؟ الان؟ واقعأ؟

شما توقع دارید که جوش را بر روی صورت نوجوان یا جوانتان ببینید، نه درسن ۵۰ سالگی! شگفت زده شوید! این مسئله نیز، در دوران یائسگی، عادی است. ابتدا، مطمئن شوید که مرطوب کننده، ضد آفتاب، پاک کننده ودیگر محصولات پوست صورتتان، از نوع ملایم باشند. در گام بعدی، در جستجوی محصولاتی باشید که بدون چربی هستند؛ منافذ پوست را مسدود نمیکنند، باعث تحریک پوست برای زدن جوش نشده، و مولد آکنه نیستند. حتی در مواردی، میتوانید از پزشک متخصص، برای پاک کردن پوست صورتتان، وقت ملاقات بگیرید.

۷- منوپوز و اندام جنسی

تغییرات هورمونی، باعث میشود تا واژن، نازکتر و خشک تر شود؛ آن هم میتواند منجر به رابطه جنسی دردناک شود. خوشحال باشید، چون امروزه، محصولات زیادی برای کمک به این مشکل، درست شده و در داروخانه ها موجود می باشد. از روغن های واژینال و مرطوب کننده های واژینال گرفته تا کرم ها و حلقه ها و قرص هایی برای حل مشکل رابطه جنسی دردناک شما. رابطه جنسی بیشتر، باعث بهترشدن جریان خون شده، آن هم به نوبه خود، به سلامت واژینال کمک خواهدکرد.

۸- پرورش میل جنسی از دست رفته

زمان بیشتری را برای رابطه جنسی در نظر بگیرید. میل جنسی را در خود تقویت کنید. عوامل دیگر، در کنار تغییرات هورمونی، ممکن است به رابطه شما، ضربه بزنند؛ عواملی مثل: کم خوابی، مشکلات مثانه، احساس افسردگی و یا استرس. دراین موارد با پزشک خود صحبت کنید.

۹- خلق و خوی خیلی بالا یا خیلی پایین

درست شبیه سندرم پیش از قاعدگی است. فقط انرژی عصبی، بغض، خوشحالی زیاد و گاه بد خویی زیاد. همه این نشانه ها، در زنان و به هنگام منوپوز، مشترک و عادی است. اگرچنانچه سندرم پیش ازقاعدگی بدی داشتید، تغییرات هورمونی در طی این زمان، میتواند علائم را، حتی بزرگتر، نشان دهند.
ورزش های یوگا و تای چی، اینجا هم کمک کننده هستند. میتوانید در یک باشگاه ثبت نام کرده و یا در کنار اعضای خانواده خود، با هم حرکات را انجام داده و از آن لذت ببرید. قرصهای ضد بارداری با دوز پایین، و ضد افسردگی ها، می توانند باعث تغییر روحیه درشما شوند.

۱۰- انفجاری از میان ابر روانی

“ یا استفاده کن و یا دور بینداز“. همین عبارت ساده، میتواند در مبارزه با افکار تیره، به شما کمک کند وشما را در دوران منوپوز، متمرکز نگه دارد. مغز خود را با فراگیری کارهای جدید، به چالش بکشید. چیزی جدید یاد بگیرید، مثل سرگرمی تازه یا زبانی جدید. پایین آوردن سطح استرس نیز، میتواند کمک کننده باشد. زنانی که گرگرفتگی بیشتری دارند، از مشکلات حافظه، بیشتر شکایت دارند.

منبع : دکتر سلام

آرسینه

ارسال پاسخ

آرسینه
آرسینه جدیدترین و بروز ترین مطالب در حوزه های تغذیه, روانشناسی, پوست ومو, گردشگری, فرهنگی, سبک زندگی, تکنولوژی, تناسب اندام, رژیم غذایی, بیماری های نادر و.. آرسینه همواره سعی بر بهبود هر چه بهتر کیفیت محتوا خواهد بود.