دانستنیهای پزشکی

نکاتی درباره حافظه که قدرت مغز شما را بالا میبرد

نکاتی درباره حافظه که قدرت مغز شما را بالا میبرد

چطور حافظه ای خوبی داشته باشیم؟ همه ما دوست داریم بتوانیم هر چیز که بخواهیم را بیاد آوریم بدون دغدغه و هیچ مشکلی به مغز خود بسپاریم و آن را هر چه سریع تر بیاد آوریم .برای این کار محققان راهکارهای را برای رسیدن به این هدف کشف کرده اند.

افزایش قدرت حافظه با این راهکارها

۱- فواید جویدن آدامس برای مغز

دریک تحقیق، محققان کشف کردند که شرکت کنندگان در یک تست توجه و حافظه ، که تمام مدت تست ، آدامس میجویدند، ۲۵ درصد تستها را بالاتر ازبقیه افراد شرکت کننده ، زده بودند. توضیحاتی درباره این پدیده، بطور شفاف وجود ندارد، اما برخی محققان تصور میکنند که جویدن آدامس، شاید باعث بالارفتن فعالیت در هیپوکامپ (ناحیه ای درمغز که مرتبط با حافظه و توجه است) شود.
درمطالعه ای دیگر، نتایج یافت شده حاکی ازآن بود که، کسانی که پشت سرهم و بدون فاصله برای مدت ۱۵-۲۰ دقیقه آدامس میجویدند، منجر به ذهن بازتر آنها برای یادآوری کلمات برای حداقل ۲۵-۲۰ درصد بیشتر ازکسانی بود که این کاررا نمیکردند. تکرار میکنیم که دلیل اصلی هنوز ناشناخته است. اما نویسندگان این تحقیق ، یک تئوری را پیشنهاد می دهند،که برمیگردد به ” انگیختگی ناشی از جویدن” . به بیان دیگر، آدامس جویدن، ناحیه ذخیره خون را در مغز ، افزایش و تحریک میکند. این کار، یک کمک مختصر به مغز است که نتیجه آن کارآیی بهتر درآزمون است.

۲- چشمهای خود را به چپ و راست حرکت دهید

دریک مطالعه، محققان کشف کردند که شرکت کنندگانی که هر روز صبح چشمهای خود را، حداقل برای ۳۰ ثانیه به چپ و راست حرکت می دهند، بطور میانگین، برای فراخوان وظایف خود ۱۰ درصد بهتر عمل میکنند. این مطالعه همچنین نشان داده است که حرکت چشم دوطرفه ، باعث کاهش حداقل ۱۵ درصدی از حافظه کاذب (از وظایف حافظه) میشود.
چرا حرکت دادن چشم، باعث بهبود حافظه میشود؟ اگرچه توضیحات، هنوز درمرحله تفکر تفکر است، اما محققان فرض را براین گذاشته اند که حرکت افقی چشمها، به فعال کردن نیمکره های مغز، کمک و با آن ارتباط دارد. آیا تکان دادن چشمها به عقب و جلو نیز، کمک میکند تا شما با فراموشی روزانه مبارزه کنید؟ نظر به اینکه محققان هنوز مطمئن نیستند، فقط توصیه میکنند که این کار باعث صدمه به شما نخواهد شد.

۳- تاثیر چرت سریع بر مغز

دفعه بعدی که با یک آزمون دشوار یا یک پروژه کاری روبرو شدید، تلاش کنید قبل از هر اقدامی یک چرت کوتاه بزنید. شرکت کنندگانی که برای ۶۰-۴۵ دقیقه قبل از کار مربوط به حافظه، چرت زده بودند، کارایی آنها ۵ برابر توسعه پیدا کرده بود. کارشناسان سالهاست که مطالعات زیادی درباره نقش خواب در قسمتهای مهم حافظه، انجام داده اند؛ یکی از توضیحات کاملی که دراین باره وجود دارد ، این است که : خواب شبانه ما ، با تثبیت حافظه و پاکسازی مغزمرتبط است.
محققان همچنین دریافته اند که خوابیدن، درست بعد از یادگیری چیزی، ممکن است نقش مهمی در حافظه داشته باشد. دریک آزمایش آزمایشگاهی، موشهایی که بلافاصله بعد از یادگیری کاری، خوابیده بودند، دارای رشد سلول های دندریتیک در مناطق کلیدی مغز بودند، تا موشهای محروم ازخواب. ( سلولهای دندریتیک، سلولهای عرضه کننده آنتی ژن و نیز سلولهای فرعی در دستگاه ایمنی هستند).
خوب، پس اگر برای یک چرت کوتاه ، احتیاج به بهانه دارید، فقط شرح بدهید که شما درحال تلاش برای بالابردن حافظه خود هستید.

۴- تاثیر گره کردن مشت بر مغز

یک مطالعه نشان داده است که (برای افراد راست دست)، گره کردن مشت دست راست قبل از یادگیری چیزی و گره کردن مشت دست چپ وقتی آن را به خاطر می آورند، ممکن است به حافظه بهتر منجر شود. (اگر چپ دست هستید، این کار را برعکس انجام دهید) چرا این حرکات بدن، منجر به فراخوان بهتر میشود؟ توضیحات زیاد شفاف نیست؛ اما ترفندهای عجیب و غریب، ممکن است گاهی کار کنند؛ چون گره کردن مشت شما، باعث فعالیت مناطق خاصی از مغز میشود، برای افراد راست دست، گره کردن مشت راست، نیمکره چپ مغز را فعال میکند که با تشکیل حافظه مرتبط است؛ بستن و مشت کردن مشت چپ نیز، نیمکره راست را فعال میکند که با فراخوان حافظه حافظه مرتبط است.
دراین تحقیق، محققان، شرکت کنندگانی را داشتند که یک توپ کوچک را برای ۴۵ ثانیه ، با دست راست و قبل از شروع آزمون “بخاطر سپاری لیست کلمات”، چنگ زدند. این گروه نسبت به گروه مشابه که ، روش معکوس داشته و یا فقط یک حرکت آزاد با دست خود و توپ داشتند، تستهای حافظه بیشتری را پاسخگو بودند. در واقع گروهی که با چنگ زدن توپ با دست راست شروع و سپس با چنگ زدن توپ با دست چپ ادامه داده بودند، این تستها را بهتر انجام داده بودند. به دلیل احتیاط کارشناسان، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است ؛ آنها پیشنهاد می دهند که چنین حرکات ساده ای در مورد حافظه، به آن صدمه نزده و حتی میتواند مفید نیز باشد.

۵-به یاد آوردن سریعتر اطلاعات با نوشتن

هر چه را که می خواهید به یاد داشته باشید ، بنویسید. البته نه فقط به خاطر اینکه بعدا برگردید و نگاهی بیندازید که یادآوری به خودتان باشد؛ بلکه چون دارای مزایای بیشتری است. روانشناسان در واقع، یافته اند که عمل نوشتن، می تواند حافظه را بالاتر ببرد. در یک مطالعه، محققین کشف کردند که دانش آموزانی که در سر کلاس، از گفته ها، یادداشت برمی دارند(به وسیله دست)، بیشتر از دانش آموزانی که با لپ تاپ ، نوشته ها را تایپ می کنند آن مطالب را یاد میگیرند.
جای تعجب نیست؛ استفاده کنندگان از لپ تاپ، می توانند یادداشت های بیشتری نسبت به نویسندگان با دست، بردارند؛ اما تجربه کنندگانی درمیان آنها پیدا شد که حافظه ضعیفی داشته و نیز برای درک مطالب درسی ضعیف تر بودند. نوشتن با دست، ممکن است آهسته تر و پر زحمت تر باشد، اما وقتی پای حافظه درمیان است، به نظر می رسد “ آهسته و پیوسته ” ، همیشه برنده مسابقه است

منبع : دکتر سلام

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
یک استارت
یک استارت
6 سال قبل

مطلب جالبی بود.تشکر

دکمه بازگشت به بالا