دانستنیهای پزشکی

برای بدن چه مقدار ویتامین D مناسب است؟ افراد بالغ,کودکان

چه مقدار ویتامین D برای بدن مناسب است؟

ویتامین D به عنوان “ویتامین آفتاب” نیز شناخته می‌شود و در واقع هورمونی محلول در چربی است که توسط بدن نیز به طور طبیعی تولید می‌شود. ویتامین D انواع مختلفی دارد که مهمترین آنها برای بدن ویتامین D3 و ویتامین D2 می‌باشند. ویتامین D2 (ارگکلکیفرل) توسط گیاهان تولید شده و ویتامین D3 (کوله‌کلسیفرول) توسط پوست انسان زمانی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد ساخته می‌شود. کمبود این ویتامین به خصوص در کشور‌های صنعتی و شمالی که کمتر نور خورشید را به خود می‌بینند مشاهده می‌شود.

مقدار مناسب برای افراد بالغ:

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان مصرفی کافی روزانه برای مردان، زنان و بانوان باردار یا شیرده و با سن زیر کمتر از ۵۰ سال، ۵ میکروگرم (۲۰۰ واحد) در روز است. افرادی که بین ۵۰ تا ۷۰ سال سن دارند باید روزانه ۱۰ میکروگرم (۴۰۰ واحد) از این ویتامین مصرف کنند. همچنین افراد مسن و بالای ۵۰ سال به طور روزانه به ۱۵ میکروگرم (۶۰۰ واحد) از این ویتامین نیازمند هستند.

مقدار مناسب برای کودکان:

در ادامه گزارشات بالا، کودکان از بدو تولد تا پیش از ۵ سالگی به روزانه ۵ میکروگرم (۲۰۰ واحد) از این ویتامین نیاز دارند.

تاثیر محل زندگی بر مقدار مورد نیاز:

هرچه محل زندگی شما دورتر از خط استوا باشد، ویتامین کمتری در فصل زمستان از طریق نور خورشید دریافت می‌کنید. در این موارد بهتر است میزان دریافتی این ویتامین از طریق مکمل‌ها را بالا ببرید.

تاثیر نوع و رنگ پوست بر مقدار مورد نیاز:

هرچه ملانین پوست بیشتر باشد، پوست تیره‌تر است. پوست تیره کمتر از پوست روشن به پرتو فرابنفش اجازه نفوذ می‌دهد؛ هرچه این پرتو کمتر به پوست نفوذ کند، ویتامین D کمتری نیز توسط پوست تولید می‌شود.

خطرات مصرف بیش از حد:

تا کنون هیچ گونه ضرری با مصرف این ویتامین تا ۱۰۰۰۰ واحد در روز مشاهده نشده است. با این حال بهتر است از مصرف بیش از این مقدار خودداری نمایید.

 

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا