پوست و موزیبایی

پوست تیره,شناخت,تغییرات رنگدانه در پوست‌های تیره

پوست تیره,شناخت,تغییرات رنگدانه در پوست‌های تیره

رنگ پوست های مختلفی وحود دارند که انواع رنگ پوست از سفیدی رنگ عاج فیل تا قهوه کاملا تیره و رنگ پوست های میانه وجود دارند. ولی مشکلاتی پوستی در نژاد و خالت های مختلف پوست رخ خواهد داد  که بعضی از ابن بیمارها را میتوان به بیماریهای خاص پوستی اشاره کرد که بر روی پوست تیره تاثیر کذار بود اند. و بعضی از بیماری‌های دیگر بر روی پوست‌های روشن, در حقیقت بیماری‌ها بستگی به رنگ پوست افراد دارند. اما قبل از یادگیری درباره نحوه حفاظت از پوست صورت و بدن, مهم است درباره زیست شناسی پوست‌های تیره اطلاعات بیشتری داشته باشیم. در ادامه با آرسینه همراه باشید.

شناخت پوست تیره

رنگ تمام پوست‌ها از سلولی به نام ملانوسیت سرچشمه می‌گیرد. آنها تولید کننده ملانوزوم هستند و مطالعات نشان می‌دهد که تعداد ملانوسیت‌های بافت پوست افراد، صرف نظر از رنگ، یکسان است و فقط در اندازه و توزیع ملانوزوم‌ها تفاوت وجود دارد و همچنین هر چه قدر ملانوزوم‌ها بزرگتر و بیشتر باشند رنگ پوست تیره‌تر خواهد بود.

ملانین در پوست، موجب جذب و پراکنده کردن انرژی حاصل از اشعه ماورابنفش خورشید می‌گردد و داشتن رنگ پوست تیره ریسک خطر ابتلا به آسیب‌های خورشید از جمله پیری زود رس و سرطان پوست را کاهش می‌دهد.

احتمالا در پوست‌های تیره مشکلات رنگدانه‌ای بیشتر است و حتی با یک صدمه پوستی کوچک مانند گزیدن حشره تغییراتی در رنگدانه پوست که منجر به بروز لکه‌های سیاه بر روی پوست می‌شود، رخ می‌دهد. هنگامیکه درمان‌های پوستی مانند جراحی لیزر، برداشت سلول‌های مرده پوست، تزریق و پر کردن چین و چروک‌های صورت به درستی اداره و مدیرت نگردند، پتانسیل بروز مشکلات در رنگدانه‌های پوست وجود دارد.

تغییرات رنگدانه در پوست‌های تیره

در بیماری لکه سیاه پوستی، پوست یا بیش از اندازه رنگدانه تولید می‌کند و یا رنگدانه تا عمق پوست نفوذ می‌کند، که نتیجه این دو بروز لک می‌باشد و هنگامیکه پوست رنگدانه از دست دهد، منجر به بروز لک‌های سفید می‌شود. همه افرادی که دارای رنگ پوست تیره هستند در معرض ابتلا به هر دو نوع این بیماری قرار دارند. در میان انواع رایج مشکلات پوست تیره، التهاب یکی از شایع‌ترین امراض پوست تیره محسوب گردیده و در نتیجه آسیب‌های پوستی مانند برش، خراش و یا سوزاندن رخ می‌دهد. همچنین این التهاب می‌تواند نتیجه آکنه و اگزما نیز باشد.

محو شدن ناحیه تیره در پوست نیاز به ماه‌ها و یا سال‌ها زمان دارد، اما درمان‌های پوستی در این امر تا حد کمی تاثیر گذار هستند، که این درمان‌ها از طریق لایه برداری با مواد شیمیای و یا تجویز نسخه پزشک صورت می‌پذیرد و این درمان در رنگ دانه‌های موجود در لایه‌های عمیق پوست کارایی ندارند.

استفاده از کرم‌های ضد آفتاب موجب جلوگیری از تیره شدن نواحی پوست می‌گردد و در افراد با پوست‌های حساس شانس ابتلا به مشکلات رنگ دانه‌ای بیشتر است. در حقیقت پوست‌هایی که خشک‌ و یا تحریک پذیرترند، آسیب پذیری بیشتری دارند

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
بنفشه
بنفشه
6 سال قبل

عالی بود

دکمه بازگشت به بالا