تناسب اندام

نکاتی برای افزایش سوخت و ساز بدن

نکاتی برای افزایش سوخت و ساز بدن

آیا می‌توانید سوخت و ساز بدنتان را افزایش دهید؟ افزایش سوخت و ساز بدن یک هدف کلی برای افراد است، اما اینکه بدن شما با چه سرعتی کالری را می‌سوزاند، بستگی به چند چیز دارد. برخی از مردم به طور ارثی سرعت متابولیسم در بدنشات بالا است و تمایل به سوزاندن کالری حتی در زمان استراحت در مردان بیشتر از زنان است و برای بیشتر افراد بعد از سن ۴۰ سالگی روند سوخت و ساز کاهش می‌یابد. افراد نمی‌توانند سن، جنسیت و ژنتیک خود را کنترل کنند، اما راه‌های دیگری برای بهبود سوخت و ساز وجود دارد که در زیر آمده است.

ساخت عضله

بدن شما به طور مداوم در حال سوزاندن کالری است. حتی وقتی که شما کاری انجام نمی‌دهید، افرادی که دارای ماهیچه‌های بیشتر هستند، میزان سوخت و سازشان در زمان استراحت بیشتر خواهد بود. تقریبا هر ۴۵۰ گرم عضله برای حفظ خودش نیاز به ۶ کالری دارد، در حالیکه هر ۴۵۰ گرم چربی فقط ۲ کالری روزانه نیاز دارد. بعد از یک جلسه آموزشی، ماهیچه‌های شما در سرتاسر بدنتان فعال‌تر شده و میزان سوخت و ساز روزانه بدن بالا می‌رود.

شروع ورزش

ورزش ایروبیک موجب ساخته شدن عضله‌های بزرگ نمی‌شود، اما می‌تواند سوخت وسار بدنتان را تا ساعت‌ها بعد از تمرین در سطح بالایی نگه دارد. تمرینات شدیدتر و قوی‌تر نسبت به تمرینات متوسط و ملایم‌تر موجب سوخت و ساز بیشتر در زمان استراحت می‌شود و برای کسب منفعت بیشتر تمرینات قوی‌تر داشته باشید.

افزایش سوخت و ساز با آب

بدن شما برای پردازش کالری نیاز به آب دارد. اگر شما حتی کمی دچار کم آبی هستید، ممکن است سرعت متابولیسم در شما پایین آید. در یک مطالعه، بزرگسالانی که در طی روز در حدود ۸ لیوان و بیشتر آب می‌نوشند، کالری سوزی بیشتری نسبت به افرادی که ۴ لیوان آب می‌نوشند دارند. به منظور حفظ آب بدن، یک لیوان آب و یا استفاده از نوشیدنی بدون قند قبل از وعده غذایی و همچنین مصرف میوه‌جات و سبزیجاتی که به طور طبیعی آب دارند، نسبت به غذاهای حاضری توصیه می‌شود.

امتحان نوشیدنی‌های رژیمی

برخی از مواد تشکیل دهنده نوشیدنی‌های انرژی زا باعث افزایش متابولیسم می‌شوند. آنها پر از کافئین هستند و انرژی بدن را افزایش می‌دهند. آنها بعضی وقت‌ها شامل اسید آمینه بوده که سوخت و ساز را بالا برده و موجب چربی سوزی نیز می‎شوند. اما مصرف بیش از اندازه موجب بروز مشکلات اظطراب و فشار خون بالا می‌شود که برای کودکان مناسب نیست.

افزایش فلفل در وعده غذایی

غذاهای تند دارای یک مواد شیمیایی طبیعی هستند که سوخت و ساز بدن را بیشتر می‌کنند. استفاده از یک قاشق غذاخوری فلفل قرمز و یا سبز نیز کمک به افزایش متابولیسم می‌کند. این اثر موقتی خواهد بود، مگر اینکه شما همه روزه در وعده‌های غذایی خود از فلفل استفاده کنید.

کالری سوزی با پروتئین

بدن شما با استفاده از پروتئین توانایی بیشتری برای سوزاندن کالری خواهد داشت. به جای استفاده از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات از مواد غذایی غنی از پروتیئن مانند گوشت گاو بدون چربی، ماهی، مرغ، بوقلمون، پنیر سفید، آجیل، لوبیا، تخم مرغ و لبنیات کم‌چرب استفاده کنید.

چای سبز

نوشیدن چای سبز و چای اولانگ یک ترکیب سودمند از کافئین و کاتچین هستند، که سوخت و ساز بدن را تا ساعت‌ها بالا می‌برند. تحقیقات نشان داد که نوشیدن ۲ تا ۴ فنجان از این چای‌ها ۱۷ درصد افزایش کالری سوزی در بدن را نسبت به انجام تمرینات شدید افزایش می‌دهد.

 

 آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا