تغذیه

نحوه استفاده صحیح از زعفران و خواص زعفران

روش استفاده صحیح از زعفران

نحوه استفاده صحیح از زعفران و خواص زعفران اعم از خواص ، مزایای زعفران و مضرات استفاده بیش از حد از آن همچنین ممنوعیت استفاده از زعفران در دوران بارداری را در اینجا بخوانید. در ادامه با آرسینه همراه باشید.

زعفران

زعفران ( Crocus sativus ) گیاهی کوچک از دسته زنبقیان می باشد. زعفران دارای خواص درمانی بیشمار و رنگ طبیعی است که ارتفاع این گیاه زعفران چیزی حدود ۱۵ سانتی متر است، زعفران از مهمترین محصولات صادراتی کشور ایران است.

عمر تقریبی این گیاه هفت سال می باشد. دارای گلبرگ هایی بنفش رنگ که در میان آنها سه عدد پرچم زرد رنگ نیز است. در انتهای کلاله این پرچم ها، سه عدد پوشال قرمز رنگ می باشد که در پایین به یک ساقه ی سفید میرسند. باید توجه داشت پوشال های قرمز از قسمت پهن به باریک کشیده میشود که از خصوصیات بارز شناخت محصول خوب است. دیگر مشخصه ی شناخت آن، رنگ جگری اش ولی نه رو به سیاهی آن نیز میباشد.

خواص زعفران

از ارزش های این‌ گیاه ارزشمند میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

– چاشنی معطر و رنگ دهنده غذا

– پایین آوردنده کلسترول

– آرام بخش

– نشاط آور

– درمان بیماری های پوستی

– درمان بیماری آسم

– رفع عفونت ادراری

– رفع درمان معده

– ضد نفخ

– در عین حال طبعی گرم و خشک دارد که بهمراه برنج که طبعی سرد دارد، خنثی شده و مشکلی برای مزاج ها بوجود نمی آورد

– عامل پیشگیری در کاهش دید

– ضد سرطان

مضرات استفاده بیش از حد زعفران

بطور کلی استفاده بی رویه هر چیزی غیر معقول بوده که زعفران هم شامل آن می باشد. سردرد، سرگیجه، خون ریزی از بینی و حتی پلک ها، حالت تهوع و استفراغ و حتی در بعضی مواقع منجر به مرگ میشود.

مصرف زعفران در دوران بارداری

مصرف این گیاه در دوران بارداری بخصوص در سه ماهه اول توصیه نمی شود. در طب سنتی قدیم ایران نیز از زعفران برای سقط جنین و نیز برای شروع دوران قاعدگی خانم ها نیز استفاده میشده است.

طرز استفاده صحیح از زعفران

اگر میخواهید از زعفران به شکل صحیح و طبیعی آن استفاده کنید. ابتدا زعفران را به درستی آسیاب کرده و برای نگهداری در قوطی های شیشه ای و حتی المقدور کدر استفاده کنید. سپس مقداری از این پودر را روی تعدادی قالب یخ بپاشید، توجه داشته باشید این قالب ها بایستی متناسب با مقدار شما باشد. در ادامه بگزارید یخ ها آب شده و به دمای محیط برسد، در این حالت شما به بهترین رنگ ممکنه از زعفران خود رسیده اید.  اگر میخواهید عطر این چاشنی کل محوطه ی شما را فرا گیرد لازم است در ادامه آن را کمی دم کنید. توجه داشته باشید لازم نیست هنگام آسیاب کردن زعفران شکر یا قند اضافه شود.

تبلیغات متنی
دکمه بازگشت به بالا