پوست و مو

ماینوکسیدیل چیست؟ مکانیسم اثر گذاری ماینوکسیدیل و عوارض آن

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل بصورت موضعی (۲٪ یا ۵٪) برای جلوگیری از روند پیشرفت ریزش مو آندروژنیک و به نوعی درمان و رویش مجدد مو تلقی میشود، ماینوکسیدیل سیستماتیک (خوراکی ) برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود.
استفاده از ماینوکسیدیل (Minoxidil) باعث گشاد شدن رگ های محیطی و موجب به کم شدن فشار خون می شود که در نهایت با افزایش جریان خون در سطح پوست جهت تحریک فولیکول های مو میشود و امکان تغییر رویه ریزش مو و رشد مجدد مو های ریخته شده میشود.
نکته: باید این را در نظر گرفت که رشد مو با ماینوکسیدیل در همه افراد به یک صورت نیست و نمیتوان با قاطعیت نتیجه یکسانی را در همه افراد داد.

رشد مجدد مو با ماینوکسیدیل مه دوره فاز رشد فعال مو را افزایش می دهد و نتیجه باعث بزرگ و ضخیم شدن موهای نازک شده می شود، البته مکانیسم دقیق اثر گذاری این دارو معلوم نیست . و در ابتدا برای درمان ریزش مو مردانه یا آندروژنیک قابل استفاده بود که در حال حاضر در دیگر ریزش مو ها نیز استفاده میشود.

عوارض ماینوکسیدیل

این دارو در مصرف خوراکی باعث افزایش وزن، افزایش برگشت‌پذیر کراتینین و نیتروژن اوره خون و گاهی اختلالات گوارشی و بثورات جلدی گزارش شده‌است.
و بصورت موضعی در برخی موارد باعث ایجاد حساسیت، خارش،خشکی پوست،پوسته ریزی و قرمزی پوست می شود. البته ماینوکسیدیل حاوی ۵% پروپیلن گلیکول است که در صورت بروز عوارض از دارو فاقد پروپیلن گلیکول استفاده کنند.

نکته: افرادی که داروهای کورتیزون، وازلین، یا ترتینوئین استفاده می کنند باید قبل مصرف ای دارو با پزشک خود مشورت کنند که در صورتی که ممکن است بدن مقدار زیادی از دارو را جذب کند و ریسک مشاهده عوارض ماینوکسیدیل را افزایش دهد.

سایر عوارض بسیار نادر مصرف دارو موضعی یا خوراکی ماینوکسیدیل که در نتیجه جذب بیش از حد این دارو توسط بدن ایجاد می‌شود، به ترتیب ذیل است.

– ورم دست‌ها، پاها، یا صورت
– درد در ناحیه سینه
– فشار خون بسیار پایین
– سردرد
– کاهش میل جنسی
– ضربان قلب نامنظم یا سریع
– لایه لایه شدن پوست
– افزایش سریع وزن
– بی‌حسی یا سوزش دست‌ها، پاها، یا صورت

افراد زیر نباید محلول ماینوکسیدیل را استفاده کنند.

– زنان باردار
– افراد زیر ۱۸ سال و بالای ۶۵ سال
-افرادی که بیماری‌ هایی دارند که باعث ایجاد زخم در پوست میگردد

نحوه نگهداری ماینوکسیدیل

محلول ماینوکسیدیل را دور از دسترس اطفال و در ظرف خود نگهداری کنید
– محلول را در دمای اتاق دور از نور و رطوبت و حرارت نگاه دارید
– از نگهداری و استفاده از محصولات تاریخ گذشته پرهیز کنید

در پایان محلول ماینوکسیدیل فقط برای رویش مجدد مو در نواحی از بدن تاثیر دارد که واقعا پیاز مو وجود داشته باشد. اگر در نواحی از بدن که پیاز مو آسیب دیده است، استفاده از ماینوکسیدیل هیچ تاثیری نخواهد داشت.

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا