دانستنیهای پزشکی

علائم و نحوه تشخیص سرطان سینه

علائم و نحوه تشخیص سرطان سینه

همانند بیشتر سرطان‌ها,سرطان سینه زمانی شکل می‌گیرد که سلول‌ها به سرعت رشد کرده و نمی‌میرند. سرطان سینه ابتدا خود را به صورت تومورهای کوچک درون سینه، نزدیک سینه و یا زیر بغل نشان می‌دهد.

در مراحل اولیه، این سرطان به راحتی قابل درمان است. شانس درمان این نوع سرطان وابسته به مرحله‌ای است که در آن قرار دارد. در صورت عدم گسترش و پخش شدن در سایر نقاط بدن، این نوع سرطان به سادگی درمان می‌شود.

با این که روش‌های درمان بهتر و کاراتر از گذشته شده‌اند، ولی با این حال سرطان سینه یکی از انواع سرطان‌هایی در میان بانوان است که بسیار مرگبار می‌باشد.

نحوه تشخیص سرطان سینه:

ممکن است هر ماه و در هنگام قاعدگی متوجه تغییراتی در ناحیه سینه شوید. بیشتر غددی که خودتان متوجه به وجود آمدنشان می‌شوید خوش‌خیم هستند و نمی‌توان آنها را سرطانی به حساب آورد.

اگر در نوبت بعدی قاعدگی، متوجه شدید که غده‌ای از بین نرفته یا علائم مشکوک دیگری مشاهده کردید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

سرطان سینه به طور معمول پس از انجام ماموگرافی تشخیص داده می‌شود.

علائم سرطان سینه:

درد در ناحیه سینه
تورم در ناحیه زیر بغل
نشت غیر طبیعی مایع از سینه‌ها با هر رنگی
هرگونه تغییر در اندازه، برجستگی، بافت و دما در سینه‌ها
نقاطی از سینه که ممکن است سرطانی شوند:

توده‌هایی که در سینه تشکیل می‌شوند بیشتر در ۲ ناحیه یافت می‌شوند.

لوبول‌ها: لوبول‌ها کیسه‌های کوچکی هستند که وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. این نوع سرطان، سرطان لوبولار نام دارد.
مجرای شیری: مجاری که شیر را به نوک سینه‌ها منتقل می‌کنند. به این نوع سرطان، سرطان مجرایی گویند.
تومورهای سرطانی، تومورهای بدخیم نام دارند. این غدد می‌توانند بیش از اندازه رشد کرده و تکثیر شوند و بافت اطراف خود را مورد تهاجم قرار دهند؛ همچنین این تومورها به شدت مستعد متاستاز یا گسترش یافتن به سایر نقاط بدن می‌باشند. زمانی که این تومورها به اندازه خاصی برسند، شروع به ریزش سلول‌هایی می‌کنند که به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند. این اتفاق از طریق جریان خون و سیستم لنفاوی رخ می‌دهد.

انواع مختلف سرطان سینه با سرعت متفاوتی رشد کرده و گسترش می‌یابد. برخی از آنها سالها و برخی دیگر به سرعت گسترش می‌یابند.

افراد مستعد به سرطان سینه:

دو سوم بانوانی که سرطان سینه دارند بیش از ۵۰ سال سن دارند؛ با این حال بانوان جوان نیز مستعد به ابتلا به این بیماری هستند. مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند؛ ولی این احتمال ۱۰۰ برابر در مردان کمتر از بانوان وجود دارد

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا