تغذیه

عسل طبیعی را بهتر بشناسید

عسل طبیعی

عسل طبیعی را بهتر بشناسید عسل ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخش است که حدود ۸۰ درصد عسل از قندهای ساده یا مونوساکارید ها ساخته شده است و هر ۱۰۰ گرم عسل ۳۲۰ کالری ایجاد می کند. عسل یک واژه عربی است که به فارسی آن را انگبین می گویند و آن عبارت است از ماده شیرینی که توسط زنبوران عسل از شهد گلهای گیاهان جمع آوری شده و پس از تغییرات لازم در سلول های مومی شان های کندو ذخیره می گردد.

عسل طبیعی را بهتر بشناسید

شهد گل حاوی آب و قند است که نسبت این دو ماده بستگی به نوع گیاه و عوامل محیطی مثل دمای هوا، رطوبت و نوع خاک و …. دارد. در بافت های گیاهی تجمع قند وجود دارد، در برخی شرایط مناسب، بخصوص در جریان رشد گیاه، آب از طریق ریشه بالا آمده و به سوی قسمتهای انتهای گیاه (مانند اندام گل ها) میرود، در این هنگام در مسیر خود این قند را حل می کند، بدین ترتیب غدد گیاه وارد عمل می شوند و شیره را ترشح می نمایند

این ماده غذایی بسیار غنی و انرژی بخشی است که حدود ۸۰ درصد از قندهای ساده یا مونوساکاریدها ساخته شده و هر ۱۰۰ گرم آن ۳۲۰ کالری ایجاد می کند این مونوساکاریدها به سرعت جذب خون می شوند و اثر انرژی بخشی خود را آشکار می کنند. گفتنی است، علاوه بر اثر کالری زایی، دارای ویتامین های متعددی از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، اسید نیکوتینک، اسید اسکوربیک، پیریدوکسین و ویتامین کا است.

خواص فیزیکی آن، اثر ضد باکتریایی دارد و از زمان های قدیم انسان ها از خاصیت ضد میکروبی انگبین سود جسته و آن را در درمان ناراحتی های پوستی از قبیل زخم ها و سوختگی ها به کار برده اند و یکی از بهترین پانسمان ها محسوب می شود. همچنین، آن را در درمان بیماری های دستگاه تنفسی و عفونت های ناحیه حلق به کار می برند و خاصیت ضد باکتریایی آن موجب اثر بخشی انگبین می شود و خاصیت ضد التهابی آن نیز مشاهده شده که به هیگروسکوپیک بودن آن نسبت داده شده است .

اکسیر پر ارزش

این ماده ی نیروبخش علاوه بر اینکه یک غذای کامل است یک اکسیر پر ارزش نیز می باشد به طوری که سالیان سال به عنوان دارو برای درمان بیماری ها مورد استفاده قرار گرفته است مصرف انگبین در عرض چند دقیقه به شخص نیرو می دهد و تحمل بافتی و قدرت ترمیم آن را افزایش می دهد بنابراین ورزشکاران باید عسل مصرف کنند.

عسل ماده ای مقوی و انرژی زا میباشد بطوریکه هر ۱۰۰ گرم عسل طبیعی میتواند ۳۲۰ کیلو کالری انرژی تولید کند. عسل ماده ای غنی و حاوی ۱۶ نوع آمین و اسید و انواع ویتامین b و همچنین ویتامین های a-c-d-e و نیز مواد معدنی کلسیم فسفر پتاسیم سدیم منیزیم آهن و گوگرد میباشد.

در حالی که عسل یک ماده کاملاً خوراکی است و بایستی محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد ، ولی میکروب ها در معرض عسل نابود شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود. زیرا حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است. عسل اکسیری پر ارزش است که در تمام طول تاریخ به عنوان یک غذای خوش طعم و شفابخش مورد توجه بشر قرار گرفته است، طوری که گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و همچنین نشانه قدرت و جوانمردی می دانستند. در یونان و روم باستان عسل را مظهر برکت ، عشق و زیبایی دانسته و مصریان مالیات خود را بر اساس آن می پرداختند.

بنابر تحقیقات به عمل آمده عسل حاوی ۸۰ ماده مفید برای انسان می باشد و لازم به ذکر است که در دنیا هیچ ماده غذایی به اندازه آن نیروی کهربای ندارد.

مواد تشکیل دهنده ی عسل

قندها ۹۵ تا ۹۹ درصد ماده خشک عسل طبیعی را تشکیل می‌دهند. بخش اعظم این قندها فروکتوز و گلوکز بوده که آن هم ۹۵-۸۵ درصد کل قندها می‌باشد. به طور کلی فروکتوز فراوانتر از گلوکز است. قندهای ساده مخصوصاً فورکتوز به علت درصد بالا مهمترین خصوصیت فیزیکی و تغذیه‌ای عسل را فراهم می‌نماید. مقدار اندکی از انواع سایر قندها مثل دی ساکاریدها (ساکارز، مالتوز و ایزومالتوز ) و تعدای از تری ساکاریدها و الگوساکارید در انگبین وجود دارند.

اگر چه وجود این قندها از لحاظ مقدار دارای اهمیت زیادی نیست، اما وجود آنها می‌تواند اطلاعاتی در خصوص تقلبی یا اصلی بودن منشاء گیاهی آن بین نماید.

درباره این ماده شفابخش خواص شگفت انگیز بسیاری ذکر شده است و مصرف آن به تمام گروه‌های سنی توصیه شده است . هیچگاه نباید از قند و شیرینی عسل طبیعی ترسید و آن را به خاطر شیرین بودن مصرف نکرد. در حقیقت، خواص عسل برای سلامتی اعضای بدن تاثیر شگفت‌انگیزی دارد از جمله می توان به مواردی چون پیشگیری از حملات قلبی، التیام زخم‌ها، و افزایش انرژی بدن، اشاره کرد.

انگبین در زمان های خیلی دور بطور طبیعی در لابه لای صخره ها و در جنگل ها وجود داشته ، ولی انسان تقریباً از چهارهزار سال پیش به اصول کندو داری و پرورش عسل پرداخته است و این ماده مغذی در طی سالیان محفوظ مانده است. طوریکه در مقبره های فراعنه مصر، کوزه های پر از عسل ، سالیان دراز باقی مانده و فاسد نشده است. این ماده با وجود شیرینی بسیار ترش نمی شود و کپک نمی زند .

عسل چگونه تهیه میشود ؟

زنبور عسل شهد گل های مختلف را جمع آوری کرده و آن را در کیسه داخلی مخصوص خود ذخیره می کند . او برای تهیه یک کیلو عسل بایستی ۲ میلیون مرتبه روی گل ها بنشیند. زنبور در بین راه مقداری دیاستاز از نوع اینورتاز به داخل آن ترشح می کند و مقداری از آب شهد از کیسه جذب بدنش می شود . سپس به کندو رفته و شهد نارس را به داخل سلول هایش ریخته و هنگام شب از کندو خارج نمی شود. زنبور شهد را مجدداً به داخل کیسه ذخیره خود برده و دوباره آنزیم دیاستاز را به آن می افزاید و همچنین رطوبت آن را جذب می کند . این عمل را آنقدر انجام می دهد تا شهد کاملاً غلیظ شده و تبدیل به عسل رسیده می گردد. می بینید تهیه عسل کار بسیار دشواری است که هر زنبور در طول زندگی اش فقط ۱ قاشق مرباخوری از آن تهیه می کند . در نهایت زنبور برای تمیز ماندن انگبین روی آن را با یک لایه موم می پوشاند و موم بر خلاف تصور بسیاری از مردم، مدفوع زنبور نیست.

عسل شاه انگبین یا ژله رویال چیست ؟

نوعی عسل بنام شاه انگبین (ژله رویال Royal Jelly) جهت تغذیه ملکه تهیه می شود که اکسیر طول عمر نامیده می شود، چون عمر زنبورهای کارگر تابستانی ۶ تا ۸ هفته است، در حالی که عمر ملکه که از شاه انگبین (ژله رویال Royal Jelly) تغذیه می کند چهار تا پنج سال است.

غذای ملکه، در فرهنگ های آسیایی به عنوان افزایش دهنده‌ی طول عمر شناخته می شود و باعث مصونیت، نشاط و شادابی در زندگی و افزایش نیروی مردانگی می گردد. این ماده سرشار از ویتامین و کلاژن است. کلاژن پروتئینی است که با افزایش سن، از مقدار آن در بدن به طور پیوسته کم می شود. همچنین این ماده در مبارزه با سرطان‌ها بسیار موثر است، به ویژه سرطان‌های بدخیم. این ماده حاوی پروتئینی ضد باکتری، به نام رویالیزین است. رویالیزین محافظی قدرتمند در برابر تعداد زیادی باکتری‌ها از جمله استرپتوکوکوس و استافیلوکوکوس است.

غذای ملکه، با خاصیت درمانی فوق العاده مخصوص مصرف زنبورهای ملکه است.

چند مورد از ناراحتی‌های شایع که عسل در درمان آنها نقش زیادی دارد

پیشگیری از سرماخوردگی :

حل کردن یک قاشق مرباخوری عسل در نصف استکان آبلیمو و آب گرم، در آغاز پیدایش علائم سرماخوردگی، سبب بهبود سریع شما می گردد.

درمان زخم ها :

می توان از گاز استریل آغشته به عسل برای درمان سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده کرد. همچنین برای تسکین درد ناشی از نیش حشرات و جلوگیری از بروز عفونت مفید است.

تسکین دهنده‌ی درد گلو :

می توانید با مصرف یک قاشق چای خوری عسل حل شده در آب ولرم و کمی آبلیمو، گلودرد خود را بهبود ببخشید.

علاجی برای آلرژی‌ها :

مصرف روزانه‌ی یک قاشق چایخوری عسل تازه و طبیعی، برای حساسیت‌ها بسیار مفید است.

قطع سرفه :

پوست گلابی را جدا کنید و وسط آن را گود کنید. مقداری عسل در وسط گلابی بریزید و آن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بخارپز کنید، یا به طور معمولی آن بپزید. سه مرتبه در روز از این ماده ی غذایی مصرف کنید تا ریه های تان قوت بگیرند. با این کار می توانید سرفه‌های آزاردهنده را مهار کنید.

در روشی دیگر، می توانید وسط شلغم را خالی کرده و مقداری عسل داخلش بریزید. بعد از ۲۴ ساعت، محتویات داخلی آن را میل کنید. سرفه شما بهبود می یابد.

درمان یبوست :

بعد از اینکه صبح از خواب بیدار شدید، ۱۲ روز آب ولرم را همراه‌ با یک قاشق غذاخوری عسل، قبل از صبحانه با شکم خالی میل کنید.

تعریف ابن سینا از عسل

ابوعلی سینا در کتاب قانون خود ده ها نسخه بر پایه انگبین و موم ذکر نموده است او می نویسد: مصرف متناوب عسل در هنگام زیاد شدن بلغم، بدن را تقویت و نیرو را زیاد و اشتها را باز می کند، به عقیده ی وی عسل جوانی را جاودان می سازد و حافظه را نیرو بخشیده و گذشته را در خاطر زنده می کند، اندیشه را پاک ، زبان را می گشاید و درد را ریشه کن می کند.

در کتاب پزشکی آمده انگبین در روغن مالی زخم های چرکی ، برای درمان بسیار مفید بوده، با مرهم گذاری تاریکی دید را کاهش داده و بهترین درمان اختلالات دهان است ، در زیاد شدن ادرار موثر است ، دردهای شکم و سرفه را کاهش میدهد، گزیدگی مار ، دردهای دستگاه تنفس و هر درد مفصلی را تسکین می دهد . خستگی عمومی و احساس سرما را رفع و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

گفتنی است ، انگبین به عنوان دارو هیچ اثر سوء ، عارضه یا بیماری به همراه ندارد، مگر آنکه فقط حساسیت های محدودی را به وجود بیاورد ، بنابراین در حالت آلرژی، امراض عفونی، سل، امراض روانی، بیماری های کبد و معده، امراض غدد فوق کلیه،نارسایی قلب و عروق، ناراحتی های عصبی، امراض خونی و ضعف شدید، باید از تجویز زهر زنبور عسل خودداری کرد .

بیش از هزار سال پیش دانشمند پرآوازه مشرق زمین، ابن سینا، چنین نوشته است
“عسل مفرح است، اشتها را بر می انگیزرد، حافظه را تقویت می کند و بر نیروی ذهن می افزاید.” او به عنوان مرهمی برای سرفه، فندق با عسل و به هنگام بامداد آمیزه ای از عسل و رگبرگهای گل سرخ را به صورت ناشتا توصیه کرده است.

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
parisa
parisa
7 سال قبل

خیلی خوب و جالب بود.ممنون

دکمه بازگشت به بالا