تناسب اندام

رابطه کم خوابی و چاقی چیست؟

رابطه کم خوابی و چاقی چیست؟

نداشتن خواب کافی می تواند اثرات مخربی بر سلامت انسان داشته باشد. از آن جمله؛ افزایش اشتها، چاقی، فشار خون بالا و دیابت را می توان نام برد. طبق گزارشی  که متخصصین تغذیه منتشر کردند، با نگاهی به گذشته؛ مردم نه تلویزیون داشتند و نه کامپیوتر که آنها را تا پاسی از شب بیدار نگه دارد در نتیجه مردم بطور متوسط ۹ ساعت در شب می خوابیدند. به مرور زمان، افراد بطور متوسط ۷ ساعت در شب و در حدود یک سوم افراد حدود ۶ ساعت و یا کمتر در شب می خوابند.
اثرات کم خوابی چیزی بیشتر از احساس خستگی و اخمو شدن است. کوتاه کردن خواب باعث می شود که در زمان بیداری غذا بخوریم و با کمال تعجب متوجه می شویم که کوتاه کردن خواب می تواند به عنوان یک عامل خطرناک در بروز چاقی و بیماری مربوط به آن ظاهر شود .نتایج پژوهش های متخصصین کلنیک تغذیه که بر روی تقریباً ۹۰۰۰ نفر در سنین ۳۲ تا ۸۶ صورت گرفته بود نشان می دهد؛ افراد کم خواب یعنی افرادی که در شب ۵ ساعت یا کمتر می خوابیدند احتمال ابتلای به دیابت نوع ۲ تقریباً دو برابر بیشتر است از افرادی که ۷ ساعت و یا بیشتر در شب می خوابیدند.
پژوهش دیگری که صورت گرفت حاکی از آن است که در کم خواب ها احتمال ابتلا به چاقی تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی است که به مقدار کافی می خوابند. در پژوهش دیگری تعداد زیادی از افراد به مدت فقط یک ساعت از خواب شبانه محروم شدند. در طی ۶ روز اشتهای آنها زیاد شد و سطح قند خون آنها نیز به شدت بالا رفت، اما زمانی که آنها را دوباره به خواب عادی خود برگشتند نتایج درست بر عکس شد و همه چیز به حالت عادی برگشت. کم خوابی بر روی سطح لپتین خون اثر گذاشته و آن را کاهش می دهد، لپتین هورمونی است که تنظیم سیری را بر عهده دارد.

زمانی که سطح لپتین کاهش می یابد، فرد به غذای بیشتری نیاز پیدا می کند و شخص احساس گرسنگی می کند. اگر نمی توانید برنامه ریزی کنید که بیشتر بخوابید، سعی کنید از لحاظ جسمی فعالیت بیشتری داشته باشید؛ ورزش می تواند از اثرات کمبود خواب که سبب مقاومت بدن در برابر انسولین می شود جلوگیری کند. فعالیت بیشتر سبب می شود که از خواب بهتری در شب برخوردار شوید. بنابراین پیشنهاد می شود که روزانه  ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشید. چربی های خوب را جایگزین چربی های بد کنید و به هنگام پخت و پز از روغن هایی غیر اشباع مانند روغن زیتون و کانولا استفاده کرده و غذاهایی مصرف کنید که دارای اسیدهای چرب امگا ۳ باشند که از آن جمله: ماهی، آووکادو و بعضی از کره ها مانند کره بادام زمینی می باشد. اگر وقت کافی برای خوابیدن ندارید، چرت زدن هم بد نیست. سعی کنید حدوداً ساعت ۳ بعد از ظهر چرتی بزنید زیرا پژوهشگران معتقدند این ساعت بهترین ساعت برای استراحت کردن بدن می باشد. خواب کافی انرژی بیشتری به ما می دهد و باعث می شود فعال تر ، خلاق تر باشیم و احساس بهتری داشته باشیم. اگر برای خواب خود اهمیت بیشتری قائل شویم، می توانیم انرژی و وقت بیشتری برای انجام کارهای مهم در زندگی بگذاریم .

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا