دانستنیهای پزشکی

درمان زخم های دیابتی با اوزون تراپی

اوزون تراپی

انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران، سید احمد رئیس السادات افزود: در زخم های دیابتی بهبود خونرسانی کلید درمان است؛ ممکن است برحسب شرایط از شست وشو با محلول های خاص یا پانسمان های تخصصی استفاده شود.

وی گفت :درحال حاضر در ایران بیش از پنج میلیون نفر مبتلا به دیابت وجود دارد که پیش بینی می شود طی 15 سال به 2و برابر افزایش یابد.
رئیس السادات افزود:علیرغم تلاش های مختلف هنوز علاج قطعی برای بیماری دیابت شناخته نشده است و پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان مناسب، بهترین رویکرد برای رهایی از عوارض آن است.

درمان زخم های دیابتی با اوزون تراپی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: آموزش بیمار و خانواده، اصلاح الگوی زندگی و فعالیت های روزمره، ورزش درمانی مناسب و بکار گیری روش های فیزیکی و دارویی و تزریقات تخصصی تشخیصی و درمانی از مهمترین ابزارهای متخصصین طب فیزیکی در توانبخشی بیماران مبتلا به دیابت به شمار می رود.
دبیر انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: شیوع چاقی و بیماری های قلبی عروقی در دیابت سبب شده تا ورزش درمانی و تغذیه مناسب به عنوان شاه کلید بهبود کیفیت زندگی شناخته شوند. ورزشهای هوازی، تقویتی و انعطاف پذیری و ورزش های آبی همگی در مبتلایان به دیابت مفید هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:افت قند دردیابتی ها هنگام ورزش شایع است، بنابر این آگاهی بیماران ازعلایم کاهش قند ضروری است. بیماران باید قبل از ورزش و هنگام ورزش طولانی، قند خون را چک کنند و در صورتی که خیلی پایین بود ورزش را به تعویق بیندازند .

وی در ادامه گفت: علاوه بر افت قند، زخم شدن پا به دنبال ورزش هم نکته با اهمیتی است که با بررسی اندام ها قبل و بعد از ورزش و نیز پوشیدن کفش مناسب می توان از رخ دادن آن جلوگیری نمود.

رئیس السادات با اشاره به شیوع بالای احساس خواب رفتگی و گزگز اندام ها در افراد دیابتی گفت: سندرم تونل کارپال و آسیب اعصاب محیطی (نوروپاتی ) که نواحی انتهای اندامها را درگیر می کند از مهمترین علل این شکایات به شمار می رود. با تشخیص زود هنگام سندرم تونل کارپ و نوروپاتی دیابتی با کمک نوار عصب و عضله می توان به کنترل موثرتر آنها پرداخت و به ویژه از ایجاد عوارضی مانند ضعف اندام و زخم جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به اینکه برای پیشگیری و درمان زخم های دیابتی چه باید کرد گفت: اولین نکته رعایت رژیم و کنترل سطح قند است. ارزیابی روزانه پا از نظر زخم، پینه، قرمزی، استفاده از کرم های نرم کننده (کرم لانولین) برای کاهش خشکی و ترک بین انگشتان از نکات مهم دیگر مراقبت از این بیماران به شمار می رود.
وی گفت: به ویژه در مورد افراد دیابتی که دچار اختلال حس هستند باید هر 2-3 ماه ناخن های پاها مورد معاینه قرارگیرد و کالوس ها (پینه ها) توسط پزشک برداشته شود. نکته مهم اینکه در مبتلایان به دیابت ناخن ها باید به صورت خطی کوتاه شوند و نه گرد.

وی با اشاره به اینکه از مشکلات قابل توجه دیگر بیماران دیابتی شیوع بالای اختلالات اسکلتی و عضلانی است، افزود: شانه یخ زده که در آن بیمار دچار محدودیت حرکتی شانه و بازو است، التهاب رباط های مختلف، جمع شدگی پوست کف دست، خشکی و سفتی مفاصل و افزایش احتمال ابتلا به پوکی استخوان، از مهمترین عوارض اسکلتی و عضلانی دیابت می باشد.

بیستمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران 11 تا 13 اسفند با حضور جمعی از صاحب نظران در مرکز همایش های رازی برگزار می شود

منبع : ایرنا

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا