دانستنیهای پزشکی

حقایقی در مورد بیهوشی

حقایقی در مورد بیهوشی

در مورد داروهای بیهوشی چه میزان می دانید؟ چه عوارضی در اثر مصرف داروهای بیهوشی متوجه ما خواهند شد؟ میلیون ها انسان در عمل های جراحی تحت فرایند بیهوشی قرار می گیرند، برخی از حقایق در مورد بیهوشی هستند که دانستن آنها می تواند جالب در عین حال مفید باشد.با حقایقی در مورد بیهوشی با ما همراه باشید.

1- بیهوشی موجب فراموشی می‌شود؟

بیهوشی عمومی شخص را آرام و درد را از بین می برد که ممکن است در برخی موارد موجب فراموشی موقت شود. مطالعات انجام شده در سال 2012 این را نشان می دهد که استنشاق ماده بیهوشی تغییرات شبه آلزایمر را در مغز موش‌های بالغ به همراه دارد. این دارو برای «شکنج دندانه‌دار هیپوکامپ» نوعی سلول کمک‌کننده به کنترل حافظه و یادگیری سمی است.

2- بیماران مسن که تحت بیهوشی قرار می‌گیرند 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند؟

مطالعات انجام شده در سال 2013 این را نشان می دهد که بیماران مسن پس از دریافت داروی بیهوشی حداکثر شش ماه زمان نیاز دارند تا به حالت طبیعی و نرمال خود بازگردند. همچنین این بیماران بیشتر احتمال دارد در برخی موارد تغییر اندکی را در ظرفیت ذهنی‌شان تجربه کنند.

3- استفاده از داروهای بیهوشی به دفعات برای کودکان، بروز مشکلات رشد عصبی را به دنبال دارد؟

کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی‌شان یک یا چندین بار در معرض داروهای بیهوشی قرار می‌گیرند مستعد دچار شدن به مشکلات عصبی تکاملی هستند. تحقیقات  انجام شده در سال 2012 این را نشان می‌دهد کودکانی که پیش از سن سه سالگی به دلیل عمل جراحی در معرض داروی بیهوشی بوده‌اند، دو برابر بیشتر با ناتوانی‌های یادگیری رو‌به‌رو هستند. هرچند در رفتارها، تمرکز و توان ردیابی در آنها تغییری دیده نمی‌شود و دلیل آن این است که تمامی نواحی ادراکی در کودک تحت تاثیر این دارو قرار نمی‌گیرند.

4- داروی بیهوشی فرد را به خواب نمی‌برد؟

متخصصان بیهوشی اغلب به بیمار می‌گویند که با دریافت این داروی بیهوشی به خواب می‌روند اما حقیقت این است که آنها به وضعیت کُمایی قابل بازگشت فرستاده می‌شوند. طبق مطالعات در سال 2010 متخصصان دریافتند مغزی که به طور کامل بیهوش شده شبیه به مغز ناهوشیار و با فعالیت پایین است که در بیماران به کما رفته در مقایسه با فردی که تنها به خواب رفته دیده می‌شود. این حالات تماما نشان‌دهنده مناطقی از مغز است که مکانیزم‌های چرخشی مشترک از قبیل قشر مغز و تالاموس دارند. این نواحی با یکدیگر همکاری می‌کنند تا فعالیت مغز را در بیماران بیهوش شده تعیین کنند.

5- امکان به هوش آمدن در طول عمل جراحی وجود دارد؟

ابن احتمال که بیمار بیهوش شده در طول عمل جراحی به هوش آید وجود دارد. این اتفاق نادر زمانی رخ می‌دهد که بیمار قادر است وضعیت پیرامون خود را همچون احساس درد یا فشار مربوط به عمل جراحی را به یاد آورد. هرچند پزشکان از تجهیزات کنترل کننده مغز استفاده می‌کنند تا سطح هوشیاری بیمار را به منظور کاهش خطر بروز این اتفاق اندازه‌گیری کند.

6- برخی افراد واکنش‌های حساسیت‌ زای نادری به ترکیبات داروی بیهوشی نشان می‌دهند؟

این امکان است که بیمار در زمان استنشاق ماده بیهوشی واکنش حساسیت‌ زای کشنده‌ای را موسوم به (هیپرترمی بدخیم) نشان دهد حتی اگر در گذشته سابقه چنین واکنشی را نداشته باشد. این بیماری که ارثی است موجب افزایش سریع دمای بدن و انقباض شدید ماهیچه‌ها در زمان استنشاق ماده بیهوشی می‌شود. همچنین ممکن است بیمار علائمی همچون خونریزی، تیره شدن رنگ ادرار و درد ماهیچه را بدون دلیل مشخص تجربه کند.

7- افراد سیگاری بیش از دیگران برای بیهوش شدن نیاز به دریافت ماده بیهوشی دارند؟

افراد سیگاری در حین عمل جراحی لازم است دوز بیشتری داروی بیهوشی دریافت کنند. پزشکان آلمانی دریافتند زنان سیگاری نسبت به زنان غیرسیگاری 38 درصد بیشتر به ماده بیهوشی نیاز دارند.

منبع:isna.ir

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا