دانستنیهای پزشکی

تشخیص سلامتی از روی چهره!

تشخیص سلامتی از روی چهره!

1-پوست و چشم زرد

این زردی است. هنگامیکه سلول‌های قرمز خون شکسته می‌شود، بدن شروع به ساختن بیش از حد از یک محصول زائد می‌کند. این اتفاق در نوزادان تازه متولد شده تا قبل از هفته ۳۸ رایج است و معمولا بی ضرر می‌باشد، زیرا کبد آنها به اندازه کافی بالغ نیست. در بزرگسالان زردی می‌تواند به معنی مشکلات جدی، مانند عفونت‌های ویروسی (هپاتیت و مونوکلئوز) کیسه صفرا و لوزالمعده می‌باشد.

 

2-خال‌های هشدار دهنده

تعدادی لک و برآمدگی‌هایی که اغلب تیره هستند در چهره وجود دارد. اکثرا آنها بدون خطر بوده اما معاینه پوست می‌تواند در تشخیص سرطان کمک کننده باشد. هنگامی که یک خال به وجود آمد شما مشخصه‌های ABCDEs را به یاد آورید.

عدم تقارن: آیا شکل هر طرف خال متفاوت است؟

مرز: آیا دندانه دار است؟

رنگ: آیا ناهموار است؟

قطر: آیا از یک نخود بزرگتر است؟

در حال تکامل: آیا در چند هفته گذشته تغییرات داشته؟

 

3-زخم

افرادی که اطراف دهان و لب‌هایشان از طریق ویروس تبخال نوع ۱ زخم‌های سرد به وجود می‌آید. این ویروس در بدنشان خواهد ماند و وقتی که شما بیمار، مضطرب و یا خسته هستید و یا طولانی مدت در آفتاب قرار گرفتید، این زخم‌ها ممکن است سر باز کند. آنها معمولا خود به خود درمان می‌شوند، اما اگر این بیماری در شما باقی ماند و تکرار شد، پزشک دارو درمانی را پیشنهاد خواهد داد.

 

4-لب‌های ترک خورده

بعضی از مردم خصوصا در فصل زمستان لب‌هایشان ترک خورده و خشک است. مرطوب کننده‌ها در حفظ و نگهداری رطوبت لب‌ها بسیار موثر هستند. وقتی بدن به اندازه کافی آب دریافت نکند، لب‌های خشک نشانه‌ای از یک مشکل سلامتی مانند کم آبی هستند. این خشکی همچنین می‌تواند یک واکنش آلرژیکی به یک دارو مانند استروئیدها باشد.

 

5-لک‌های پروانه‌ای

اکثر لک‌ها و جوش‌ها جدی نبوده و خود به خود درمان می‌شوند .اما یک نوع آن که در دو طرف گونه‌ها به صورت پروانه‌ای شکل ظاهر می‌شود، یک نشانه رایج از بیماری لوپوس است. در این بیماری دستگاه ایمنی به اندام‌ها و بافت‌های بدن آسیب می‌رساند و همراه با تب سفتی و درد در مفاصل و انگشتان که در هوای سرد آبی رنگ می شوند، همراه است.

 

6-رشد مو در مکان‌های غیر معمول

رشد مو زائد در جاهایی از صورت مردان مانند گوش، ابرو و در زنان در چانه اتفاق می‌افتد. در زنان جوان‌تر موهای زائد صورت مربوط به سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌باشد که یک اختلال در بارداری است.

 

7-افتادگی پلک

پزشکان به این بیماری پتوز می‌گویند، این حالت در یک و یا هر دو چشم رخ می‌دهد و در موارد شدید ممکن است، موجب عدم بینایی گردد. شما ممکن است با این عارضه متولد شوید و یا بعد‌ها دچار گردید. اغلب بی‌خطر است اما می‌تواند یک نشانه از یک مشکل در مغز، کاسه چشم و اعصاب باشد. اگر شما علایم دیگری نظیر دو بینی، ضعف عضلات، مشکل بلع و سر درد داشتید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا می‌تواند نشانه سکته مغزی باشد.

 

8-عدم حرکت در یک طرف صورت

اگر شما نمی‌توانید یک طرف بدن خود را حرکت دهید ، کمک پزشکی دریافت کنید. اما اگر علایم دیگری ندارید ، ممکن است دچار مشکل فلج بل شده باشید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک ویروس اعصاب صورت را تحت فشار قرار داده باشد و موجب تورم شده باشد. این حالت معمولا چند روز و یا چند هفته موجب ضعیف شدن یک طرف صورت میشود و ممکن است احساس درد در پشت گوش و فک داشته باشید که این حال معمولا جدی نبوده و بین ۳ تا ۶ ماه بهبود می‌یابد

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
فاطمه
فاطمه
6 سال قبل

ممنون از مطالب جالب تون

دکمه بازگشت به بالا