دهان و دندان

بیماری لثه و علایم آن

بیماری لثه چیست؟

بیماری لثه (بیماری پریودنتال) توسط باکتری ها باعث آسیب زدن به لثه و گاهی اوقات استخوان اطراف دندان می شود.

تورم، زخم یا عفونت بافت ها از دیگر آسیب های جدی می باشد که هر شخص ممکن است از طریق این عفونت به آن دچار شود. این آسیب زدن می تواند یک دندان یا چند دندان را در برگرفته و شدت آن از تحریک لثه (ژنژیویت) تا عفونت بسیار شدید (پریودنتیت) متغیر باشد.

ژنژیویت چیست؟

یکی از بیماری های بافت لثه بوده که باعث بروز التهاب و عفونت در اطراف دندان می شود و آن را بشدت دچار تخریب می کند. عدم مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن به مرور زمان شاهد ماده ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) بر روی پلاک دندان هستیم.

چنانچه این جرم توسط دندانپزشک ماهر از بین نرود، به زیر خط لثه نفوذ پیدا کرده و بیماری ژنژیویت را به وجود خواهد آورد. با تحریک مزمن باکتری ها، به مرور زمان نسج لثه از دندان ها جدا شده و باعث بوجود آمدن حفره هایی شده که جایگاه خوبی برای چرک ها می باشند.

با هر چه بیشتر شدن پلاک و جرم میزان تحریک بافت لثه بیشتر شده و لثه ها از دندان به راحتی کنده خواهد شد. این حالت از بیماری لثه را پریودونتیت یا پیوره گویند.

پریودنتیت چیست؟

پریودنتیت همان ژنژیویت در درازمدت می باشد. با وجود تنوع بیماری پریودنتیت شاهد آسیب دیدگی بر روی بافتهای احاطه شده دندان ها هستیم.مقاومت لثه و دندان تا زمانی می باشد که استخوان نگه دارنده قدرت نگهداری دندان در فک را داشته باشد.

زمانی که این استقامت از بین رود دندان ها پس از مدتی دچار لق شدگی خواهد شد. با عقب انداختن روند درمان دندان، بیماری بدتر آشکار می شود که به تدریج باز بدتر خواهد شد. گفتن این نکته خالی از لطف نیست کامپوزیت بیشتر دندان ها در اثر بیماری پریودنتیت از بین می روند تا پوسیدگی دندان.

علت بیماری لثه

پلاک میکروبی باعث ایجاد مشکلات لثه می شود. پلاک که یک لایه باکتری بوده که هر روز بر روی سطح دندان ها و لثه ها تشکیل می شود. با وجود اینکه تمامی باکتری های موجود در پلاک مضر هستند اما تنها تعدادی از آنها باعث بروز بیماری لثه می شوند. برای جلوگیری از این تجمع و ایجاد بیماری بایستی هر روز باکتری های موجود بر روی پلاکها را با مسواک از سطح دندان ها برداشت. در صورتی که این بیماری در ابتدا کنترل نشود برای درمان آن نیاز به جراحی لثه با لیزر و یا جراحی لثه بدون لیزر خواهد بود.

نشانه های بیماری لثه

با وجود اینکه بیماریهای لثه می تواند در هر سنی ایجاد شود اما با اینحال احتمال ابتلا به آن در سنین بالاتر بسیار شایع می باشد. با تشخیص زودهنگام آن، درمان نیز آسان تر خواهد بود. علایم و نشانه های این بیماری شامل موارد زیر است:

  • خونریزی دهان
  • بوی بد دهان
  • تغییر دندان ها
  • لثه های قرمز و متورم
  • تشکیل جرم دندان
  • دندان های حساس شده
  • دندان های لق
تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا