دانستنیهای پزشکی

بهترین و بدترین غذاها برای سلامت کبد شما چیست؟

بهترین و بدترین غذاها برای سلامت کبد شما چیست؟

بهترین و بدترین غذاها برای کبد : غذاهایی با فیبر بالا، میتوانند کمک کنند تا کبد شما بهتر کار کند. چه چیزی برای شروع روز شما مناسب است؟ بلغور جو دوسر را امتحان کنید. تحقیقات نشان داده است که بلغور جو دوسر میتوانند به آب کردن چربی شکم شما و پایین آوردن وزنتان کمک کند ؛ البته همین کار باعث میشود تا کبد شما بهتر کارکند.

۱- از غذاهای چرب دوری کنید

سیب زمینی سرخ شده و برگر ها، برای سلامت کبد شما، انتخاب بسیارضعیفی است. خوردن غذاهای بسیارچرب که دارای چربی اشباع شده زیادی هستند، باعث میشود تا کبد شما نتواند کارخودش را انجام دهد. دربیشتر اوقات این انتخاب شما باعث میشود تا کبد به سوی التهاب برود؛ گاهی همین التهاب تبدیل به زخم در کبد شده که آن را به نام ” سیروز” میشناسیم. پس به یاد داشته باشید ، دفعه بعدی که دریک رستوران سفارش غذا میدهید درباره انتخاب غذا خوب فکر کنید.

۲- بروکلی و سلامت کبد

اگر میخواهید کبد سالمی داشته باشید، مقدار زیادی از انواع سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید. کلم بروکلی ، یکی از این راهکارهاست. برخی مطالعات نشان داده است که این غذای گرد کوچک، میتواند کمک به محافظت از کبد شما دربرابر اختلال کبد چرب غیرالکلی بکند. چنانچه از مزه و طعم بخارپز آن راضی نیستید، میتوانید آن را با سالاد کلم سفید ویا قرمز به همراه خلال بادام ، زغال اخته خشک و سرکه تند مخلوط کنید. همچنین کبابی آن به همراه سیر و ریختن کمی سرکه بالزامیک روی آن، طعم دلچسبی به آن میدهد.

۳- قهوه و سلامت کبد

اگر نمیتوانید روز خود را بدون قهوه آغاز کنید، شاید از شنیدن این خبر خوشحال شوید که قهوه میتواند برای کبد شما هم سودمند باشد. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز میتواند کبد شما را در برابر مضرات یک رژیم غذایی غلط و نوشیدنی های غیرسالم، محافظت کند. البته برخی مطالعات نیز پیشنهاد می دهند که شاید قهوه بتواند باعث پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان کبد نیز بشود.

۴- شکر و سلامت کبد

مصرف زیاد این ماده شیرین میتواند عوارضی بر روی کبد شما داشته باشد؛ آن هم به دلیل این است که یک قسمت از کار کبد، تبدیل شکر به چربی است. چنانچه آن را زیاد مصرف کنید، کبد شما چربی بیشتری خواهد ساخت ، که البته در دراز مدت باعث ابتلا به اختلال کبد چرب میشود. پس کبد خود را دوست داشته باشید و گاه گاهی به آن شیرینی برسانید، نه همیشه.

۵- چای سبز و سلامت کبد

چای سبز، سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام ” کاتچین ” است . مطالعات نشان داده است که مصرف آن ، ممکن است دربرابر برخی از انواع سرطان شما را محافظت کند، از جمله سرطان کبد. چنانچه آن را بصورت دم کرده خودتان درست کنید و آن را گرم بنوشید ، مقدار بیشتری کاتچین دریافت میکنید.

۶- آب و سلامت کبد

یکی از بهترین کارهایی که شما میتوانید برای کبد خود انجام دهید، پایین آوردن وزنتان است. درزمانی که تشنه هستید، به جای نوشیدن شربت های شیرین (مثل سودا) و یا نوشیدنی های ورزشی ، خود را به نوشیدن آب عادت دهید. حتما از اینکه ببینید با همین کار چندکالری مصرف کرده و به مرور وزنتان پایین آمده ، متعجب خواهید شد.

۷- بادام و سلامت کبد

آجیل و بخصوص بادام منابع بسیار خوبی از ویتامین ای دارند ؛ یک ماده مغذی که ثابت شده از ابتلا به کبد چرب جلوگیری میکند. بادام برای سلامتی قلب شما نیز مفید است ، پس میتوانید روزانه تا ۱۴ عدد آن را به عنوان میان وعده برداشته و در زمانی که کمی گرسنه هستید، به جای انواع بیسکویت و شیرینی، آنها را دانه دانه استفاده کنید. چنانچه تمایل دارید سالادتان کمی تردتر شود، میتوانید چند عدد از بادام را پوست گرفته به سالاد خود اضافه کنید.

۸- روی نمکدان خود را بپوشانید

بدن شما احتیاج به نمک دارد؛ البته نه آنقدرکه احتمالا مصرف میکنید. یک تحقیق اخیرا نشان داده است که مصرف سدیم زیاد در رژیم غذایی ممکن است به تصلب بافتها کمک کند که آن هم اولین مرحله از زخم های کبدی است . به جای مصرف نمک زیاد، کارهای زیادی میتوانید انجام بدهید؛ از مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده مثل بیکن و گوشت های اغذیه فروشی مثل سوسیس و کالباس دوری کنید؛ به جای استفاده از سبزیجات کنسروی، ازنوع تازه آن استفاده کنید. برای جلوگیری از وسوسه دراز کردن دستتان به سوی نمکدان، فقط کافیست آن را از روی میز غذا بردارید.

۹- اسفناج و سلامت کبد

برگهای سبز، حاوی مقادیر بسیارزیادی از یک آنتی اکسیدان به نام” گلوتاتیون” هستند که میتواند به کبد شما کمک کند تا کارش را درست انجام دهد. اسفناج ، یکی از این برگهاست که میتواند یک رکن اساسی برای سالاد شام شما باشد، همینطور سرخ کرده آن به همراه سیر و روغن زیتون بسیار خوشمزه است. حتی برگهای پژمرده آن را میتوانید خشک کرده و سپس مثل نعناع پودر کرده و روی پنیر تازه پارمزان و یا روی ماست خود ریخته و از فواید بیشمار آن بهره مند شوید.

۱۰- بلوبری و سلامت کبد

این میوه ها، در درون خود ماده مغذی به نام ” پلی فنول” دارند ، که میتواند به جلوگیری از اختلال کبدچرب غیرالکلی کمک کند ؛ البته این اختلال با چاقی و کلسترول بالا نیز، دست به دست هم داده اند. اگر بلوبری جزو میوه های دلچسب شما نیست ، میتوانید پلی فنول مورد نیاز خود را از شکلات تلخ ، زیتون و آلو نیز دریافت کنید.

۱۱- داروهای گیاهی و ادویه ها

آیا دوست دارید همزمان از قلب و کبد خود محافظت کنید؟ روی هر غذایی که دوست دارید، مقداری پونه کوهی ، مریم گلی و یا رزماری بپاشید. آنها منابع بسیار خوبی از پلی فنول هستند. یک سود ویژه : این گیاهان کمک به حذف نمک برای بسیاری از دستورات غذایی میکنند. دارچین ، پودر کاری و زیره نیز بسیار مزه دلچسبی به غذاها میبخشند؛ امتحان کنید.

۱۲- غذاهای بسته بندی شده را محدود کنید

دفعه بعدی که میخواهید از ماشینهای فروش محصولات ، چیپس و یا انواع اسنک بخرید، خوب فکر کنید. میتوانید اسنک سالم خودتان را بسازید. مشکل چیپس و دیگر محصولاتی شبیه به آن ، این است که آنها مملو از شکر، نمک و چربی هستند. کاهش مصرف آنها در مرحله اول برنامه ریزی برای یک رژیم غذایی سالم است.
یک راهکار خوب برای افرادی که علاقه زیادی به انتخاب چیپس و اسنک های غیر سالم دارند ، این است که با تغییراتی در دستور تهیه، اسنک سالم خود را بسازند.
یک بسته کوچک یک نفره از سیب ورقه شده به همراه کره مغزها (مثل کره بادام زمینی) یا نخودفرنگی پخته شده با مقدار بسیار کمی شکر به همراه یک فنجان کوچک حمص، میتواند میان وعده سالم و خوشمزه ای باشد؛ آن را با خود به سرکار برده و از طعم و مزه آن لذت برده و سالم زندگی کنید.

منبع : دکتر سلام

مجله آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا