دانستنیهای پزشکی

آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟روزه داری بیماران دیابتی

آیا دیابتی ها می توانند روزه بگیرند؟

روزه داری بیماران دیابتی :  نباید بدون اجازه ی پزشک متخصص خود روزه بگیرند. روزه داری برای این افراد می تواند بسیار خطر آفرین باشد به طوری که می تواند در آنها ایجاد خطر افزایش قند خون به طور دراز مدت کند. در این صورت بیمار به بیماری های جسمی و عوارض جانبی مبتلا می شود. عوارضی همچون غیر ممکن شدن درمان دیابت در آنها. با ما همراه ما باشید.

روزه داری بیماران دیابتی

حفظ مقدار قند خون در محدوده طبیعی، بین ۶۰ تا ۱۴۰ میلی گرم درصد، هدف اصلی در درمان دیابت است؛ از طرف دیگر نوع تغذیه، و بالطبع روزه‌داری، می‌تواند روی این شاخص مهم سلامت بیمار، تاثیر جدی بگذارد.
کارشناسان اعتقاد دارند افرادی که قادر به کنترل قند خون خود در حد طبیعی هستند، با داروهای خوراکی یعنی قرص، با رعایت شرایط خاص و اندازه‌گیری به موقع قند خون‌شان، می‌توانند با سلامت و اطمینان کافی در این فریضه الهی شرکت کنند. بنابراین، شاید بتوان گفت: اولین قدم برای فرد دیابتی که می‌خواهد در فریضه روزه همگام سایرین باشد، این است که تجهیزات لازم برای اندازه‌گیری قند‌خون، یا حداقل ادرار را در منزل داشته‌باشد.
بدون پایش مداوم قند خون، یا تخمین آن از طریق آزمایش ادرار، نمی‌توان از ایمن بودن روزه‌داری اطمینان کافی داشت.

تست قند خون بیماران دیابتی روزه‌ دار

به گفته متخصصان، میزان قند خون بیماران دیابتی روزه‌دار باید قبل از سحر حداکثر ۱۲۰ میلی گرم درصد، دو ساعت بعد از سحر حداکثر ۱۶۰ میلی گرم درصد، بین ساعت ۱ تا ۳ بعدازظهر حداقل ۷۰ میلی گرم درصد، قبل از افطار حداکثر ۱۲۰ میلی گرم درصد و دو ساعت بعد از افطار حداکثر ۱۶۰ میلی گرم درصد باشد.
پزشکان توصیه می‌کنند بیماران روزه دار در هنگام افطار، قبل از خوردن هر غذایی، قرص خود را میل کنند و پس از گذشت مدتی، غذا خوردن را آغاز کنند.

روزه داری بیماران تحت درمان با انسولین

اما قضیه در مورد بیماران تحت درمان با انسولین فرق می‌کند. استفاده از این دارو با احتمال بالای افت قند خون همراه است، بنابراین لازم است این بیماران در فواصل نزدیک به هم غذا میل کنند، به همین دلیل، روزه‌داری به هیچ عنوان برای آنها توصیه نمی‌شود.
ضمن اینکه بیماران انسولینی، معمولاً نمی‌توانند نوبت تزریق خود را، مگر در موارد خاص و زیر نظر مستقیم پزشک معالج، حذف یا جابه جا کنند. به همین دلیل توصیه تمام پزشکان و متخصصان به این بیماران این است که روزه نگیرند.

طب سالمندی پیر فرزانه

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا