بارداری

لیست غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

غذاهای ممنوعه در دوران بارداری

غذاهای که در دوران بارداری باید از آنها پرهیز کنید، این دوره استفاده از غذاهای سالم از اهمیت بالای برخوردار است و به پروتئین ها، آهن، کلسیم احتیاج دارید. اما این نیازها به این معنی نیست که هر ماده غذایی را که دوست دارید استفاده کنید در ادامه با بررسی غذاهای ممنوعه دوران بارداری با آرسینه همراه باشید.

ماهی های ممنوعه

ماهی خام یا نپخته و ماهی‌های حاوی مقادیر بالای جیوه : همانند کوسه، اره ماهی، ماهی خال مخالی و …

ماهی دودی یخ‌ زده یا ماهی نمک‌ سود شده پاستوریزه نشده، مگر اینکه با دمای ۷۴ درجه سانتی‌گراد حرارت داده شوند.

نکات مهم

ماهی را با درجه حرارت حدود ۶۲ درجه سانتی‌گراد، تا وقتی که مغز آن از شفافیت درآید و مغزپخت شود بپزید. در هفته می‌توانید دو وعده ماهی حاوی جیوه پایین، مانند سالمون، میگو، تیلاپیا، قزل‌آلا مصرف کنید.

مرغ و گوشتهای ممنوعه

گوشت و مرغ خام یا نپخته و هر گونه گوشت یخ‌زده شامل بوقلمون، گوشت گاو کبابی، سوسیس، … مگر اینکه با دمای۷۴ درجه سانتی‌گراد حرارت داده شوند. سوسیس و کالباس پخته نشده، مگر اینکه بخارپز شوند.

نکات مهم

از یک دماسنج برای پخت گوشت‌ها استفاده کنید. گوشت گاو، گوساله و گوسفند را با درجه حرارت ۶۲ درجه و مرغ را با درجه حرارت ۷۵ درجه سانتی‌گراد بپزید تا کاملاً مغز پخت شود.

تخم مرغ

تخم مرغ های خام، عسلی و کم پخته شده و خمیر خام کیک که در آنها تخم‌مرغ خام استفاده شده است. دسرها و سس‌های خانگی که حاوی تخم‌مرغ خام هستند همانند نوشیدنی زرده تخم‌مرغ خام و شیر، بستنی، فرنی، دسر شکلاتی، سس مایونز، سس سالاد سزار و …

نکات مهم

تخم‌مرغ را باید تا زمانی که زرده آن سفت شود پخت. همچنین سایر دسرها و غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ هستند باید با درجه حرارت ۷۰ درجه سانتی‌گراد پخته شوند.

پنیر

پنیر پاستوریزه نشده و پنیرهای خامه‌ای و غذاهایی که در آنها از پنیر پاستوریزه نشده استفاده شده است.

سایر مواد غذایی ممنوعه در دوران بارداری

* سالادهای آماده، به خصوص آنهایی که حاوی تخم‌مرغ، مرغ، گوشت و غذاهای دریایی هستند.

* غذاهای بوفه باز یا غذاهایی که با خود به پیک‌نیک می‌برید و بیش از ۲ ساعت بیرون از یخچال نگهداری شده‌اند.

* چاشنی‌های مرغ شکم‌پر، مگر اینکه با درجه حرارت ۷۴ درجه سانتی‌گراد پخته شوند.

* جوانه‌های خام و یا هرگونه سبزیجات خام، به خصوص کاهو

* زعفران و غذاهای حاوی زعفران

نوشیدنی‌ ها

* نوشیدنی‌های حاوی الکل

* شیر خام یا پاستوریزه نشده

* آبمیوه تازه و پاستوریزه نشده

* نوشیدنی‌های حاوی کافئین (بیشتر از دو وعده در روز)

* نوشیدنی‌ها حاوی زعفران مانند چای زعفران

نکات مهم

نوشیدنی‌ ها و دسرهایی مانند چای، نوشابه‌های انرژی‌ زا، شکلات، بستنی شکلاتی و بستنی نسکافه‌ ای حاوی مقادیر زیادی کافئین هستند.

ارسال پاسخ

آرسینه
آرسینه جدیدترین و بروز ترین مطالب در حوزه های تغذیه, روانشناسی, پوست ومو, گردشگری, فرهنگی, سبک زندگی, تکنولوژی, تناسب اندام, رژیم غذایی, بیماری های نادر و.. آرسینه همواره سعی بر بهبود هر چه بهتر کیفیت محتوا خواهد بود.