دانستنیهای پزشکی

کنترل سلول های بنیادی با غبار طلا

کنترل سلول های بنیادی با غبار طلا

سلول های بنیادی قابلیت تبدیل شدن به هرنوع سلول بدن و بازسازی تمام بافت های آن را دارند. توانایی کنترل فرآیند تبدیل شدن سلول های بنیادی به سایر انواع سلول ها، امکان تولید اندام ها و بافت های موردنیاز بدن و بهبود جراحت ها را بیش از پیش تسهیل می کند.
محققان انستیتوی ملی علوم مواد ژاپن این تحقیقات را با استفاده از اطلاعات تحقیقات قبلی در رابطه با تاثیر نانوذرات طلا بر سلول های مغز استخوان و امکان تغییر رفتار سلول های بنیادی با استفاده از مولکول های زیستی به انجام رساندند. برای این منظور سه نوع مولکول زیستی را که یکی دارای بار مثبت، یکی دارای بار منفی و دیگری فاقد بار بود، به سطحی متشکل از نانوذرات طلا متصل کردند. سپس برای بررسی اثر این نانوذرات بر سلول های بنیادی به دست آمده از مغز استخوان را که به طور معمول قابلیت تبدیل شدن به استخوان را دارند، سلول های مذکور را به نانوذرات و مولکول های زیستی متصل کردند.
محققان دریافتند، نانوذرات متصل به مولکول های زیستی دارای بار منفی علاوه بر تحریک فرآیند تبدیل سلول بنیادین به استخوان، در قالب فرآیند matrix mineralization موجب انباشت مواد معدنی در ساختار استخوان و در نتیجه استحکام بیشتر آن می شود. با بررسی بیشتر معلوم شد این نانوذرات موجب نوعی جهش ژنتیکی می شوند که فرآیند تبدیل سلول بنیادی به استخوان را تحت تاثیر قرار می دهد.
بر اساس این تحقیقات، نانوذرات طلا با ویژگی های مختلف می توانند فرآیند تبدیل سلول های بنیادی را تغییر دهند.
هدف بعدی محققان، ایجاد چهارچوبی است که امکان تولید بافت ها و اندام ها را با استفاده از نانوذرات و سلول های بنیادی فراهم کند.

مجله خبری آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا