دانستنیهای پزشکی

پیشگیری از گرمازدگی و درمان گرمازدگی

پیشگیری از گرمازدگی و درمان گرمازدگی

 انواع گرمازدگی

گرمازدگی که با کمبود آب رخ می‌دهد، با علایمی نظیر تشنگی بیش از حد، ضعف، سردرد و از دست دادن هوشیاری فرد همراه است. گرمازدگی که با از بین رفتن نمک بدن رخ می‌دهد، با علایمی نظیر تهوع و استفراغ، گرفتگی عضلانی مکرر و سرگیجه همراه است.

اگر چه گرمازدگی به اندازه سکته گرمایی خطر آفرین نمی‌باشد، اما نباید از کنار آن به سادگی گذشت زیرا اگر گرمازدگی پیشرفت کند منجر به سکته گرمایی می‌شود. در این حالت حرارت مرکزی بدن از ۴۰٫۵ درجه سلسیوس فراتر می‌رود و ارگانهای حیاتی بدن مانند مغز، کلیه و قلب را نیز مورد آسیب قرار می‌دهد و در نهایت منجر به کما، تشنج و مرگ نیز می‌گردد.

علایم بارز گرمازدگی

درد و گرفتگی عضلانی، سر درد ضربانی، پریشانی و سرگیجه همراه با توهم، تنفس کم‌عمق، ضربان تند و قوی، استفراغ و تهوع و پوست رنگ پریده از علایم گرمازدگی هستند. در این فصل داشتن تغذیه مناسب که جلوگیری از کاهش مایعات در بدن و همچنین از دست رفتن رطوبت مورد نیار بدن می‌کند، بسیار با اهمیت می‌باشد.

ذرت شیرین

ذرت محتوی دو آنتی اکسیدان به نام لوتئین و زیزانتین می‌باشد، که مانند یک عینک آفتابی عمل کرده و موجب بهبود تشکیل رنگدانه‌های ماکولای چشم می‌شوند. این رنگدانه‌ها عوارض نور خورشید را فیلتر کرده و از بروز انحطاط ماکولا در افراد بالای ۶۰ سال جلوگیری می کنند.

آلبالو

آب آلبالو برای مقابله با گرمای فصل تابستان بسیار مناسب است. زیرا طبق تحقیقات انجام شده حاوی آنتوسیانین است و این ترکیب سبب افزایش فعالیت مولکولی که منجر به سوزاندن چربی‌های انباشته شده در بدن می‌‍شود.

چای یخ

میزان کالری این چای صفر است. شما با اضافه کردن یخ به آن، موجب حفظ رطوبت بدن خود می‌شوید. از دیگر مواد غذایی مفید که مانع بالا رفتن حرارت زیاد در بدن و همچنین جلوگیری از خشک شد بدن می‌کنند، در این فصل می‌توان زردآلو، هندوانه، آب طالبی، اسفناج، بامیه و آب هویج را نام برد.

درمان گرمازدگی

      • با اضافه کردن مقدار کمی نمک به آب، می‌توانید میزان نمک دفع شده را جبران کنید.
      • اگر در عرض ۲۰ دقیقه تاثیری در حال فرد گرمازده رخ نداد، از پودر ORS استفاده کنید.
      • اجتناب از غذاهای حاوی پروتئین به دلیل افزایش سوخت و ساز بدن
      • از کرم‌های ضد آفتاب با SPF ۳۰ یا بیشتر استفاده کنید.
      • گرفتن یک دوش سرد، و یا استفاده از حوله نم‌دار
      • استراحت در فواصل زمانی بین هر نوع فعالیت
      • اجتناب از نوشیدن مایعات کافئین دارد و الکلی
      • استفاده از لباس‌های خنک، روشن غیر جذب
      • کاهش حجم غذا و افزایش وعده های غذایی
تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا