دانستنیهای پزشکی

هفت واقعیت جالب عطسه کردن

هفت واقعیت جالب عطسه کردن

عطسه کردن : با به پایان رسیدن فصل سرما این به نظر میرسد که با وجود ابتلا به بیماری های همچون سرما خوردگی و آنفولانزا عطسه کردن متوقف میشود. اما با وجود حساسیت های شما بیشتر از قبل شاهد عطسه کردن خواهید بود.همه ما عطسه میکنیم گاه با صدای بلند و گاه کوتاه که عطسه کردن امری  غیر عادی به خود شکل میدهد. که نمیتوان عطسه کردن را متوقف کرد حال با آرسینه همراه باشید تا نکات و واقعیت های برخی از این عطسه ها را بررسی کنیم.

نکات جالب درباره عطسه

سرعت عطسه می‌تواند تا حدود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت باشد. جرم و مخاط درون بینی پس از عطسه می‌تواند تا شعاع ۱٫۵ متری پراکنده شود. با این حال برخی افراد بر این باورند که این فاصله می‌تواند ۹ متر باشدد و با این اوصاف هیچ راه فراری در مقابل آلودگی‌های خارج شده از بینی هنگام عطسه نیست!عطسه کردن باعث راه‌اندازی مجدد بینی و سینوس‌ها می‌شود. این عمل باعث می‌شود محیط بینی از ذرات خارجی مضر پاک شود.

نور خورشید باعث می‌شود بیشتر افراد عطسه کنند. پر، فلفل، سرماخوردگی، آنفولانزا و حساسیت‌ها تنها دلایلی نیستند که باعث این عکس‌العملل می‌شود. طی تحقیقات انجام شده، از هر ۴ نفر ۱ نفر پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید عطسه می‌کنند. دانشمندان دقیقاً دلیل این واکنش را نمی‌دانند. آنها حدس می‌زنند که مغز پیغامی که هنگام قرار گرفتن در معرض نور شدید دریافت می‌کند را با پیغامی که به دلایل مربوط به عطسه کردن دریافت می‌کند را با هم یکی می‌داند.

۲ یا ۳ بار عطسه کردن پشت سر هم کاملاً طبیعی است. گاهی ذرات خارجی و مضر درون بینی با ۱ بار عطسه کردن از بینی خارج نمی‌شوند. بهه همین دلیل است که گاهی افراد چند بار پشت سر هم عطسه می‌کنند.
در حین عطسه، چشم‌ها به صورت غیر ارادی بسته می‌شوند.
برخلاف نظر بسیاری از افراد، قلب در هنگام عطسه کردن از تپیدن نمی‌ایستد.

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا