تغذیه

نکاتی برای تغذیه دیابتی ها

نکاتی برای تغذیه دیابتی ها

برنامه ریزی غذایی برای دیابت و تغذیه افراد دیابتی باید به گونه ای باشد که ضمن حفظ قند خون در محدوده طبیعی همه ی گروه های غذایی به بدن برسد. اگر فرد اضافه وزن دارد وزن خود را کم کند و اگر متناسب است تناسب اندام خود را حفظ نماید.

با وسایلی که به شما معرفی می کنیم آشپزی خود را ساده تر کرده و غذاهای سالمی را درست کنید . مدیریت دیابت در آشپزخانه کار زیان آور یا زمان بری نیست ولی بدلیل ابزارهای خوب و مناسب این کار را آسان تر می کند. لیست زیر شامل ابزارهایی است که تهیه غذاهای سالم دیابتی را آسان می کند:

بخارپز

سبزیجات بخارپز شده مواد مغذی خود را حفظ کرده و غذای شما را ارزشمند می کنند. انواع مختلفی از بخارپزها مناسب بودجه های مختلف در بازار وجود دارد:انواع برقی ، سبدهای بامبو یا سبدهای استیل که بروی ظرف آب روی اجاق قرار می گیرند. با تنظیم مدت زمان لازم برای پختن سبزیجات مختلف بر اساس میزان ضخامت و نوع سبزیجات شما می توانید در مدت چند دقیقه آنها را بخارپز نمایید.

آرام پز

آرام پز وسیله ای ضروری برای پخت آسان غذاهاست. شما می توانید مواد غذایی خود را در آن ریخته و مطمئن شوید که در هنگام برگشت به خانه غذای شما آماده ی سرو است. به این ترتیب بدون صرف وقت تنها با افزودن مواد لازم و گذشت چند ساعت غذای سالم و خوشمزه ای در انتظار شما خواهد بود.

اسپری روغن

شما می توانید با استفاده از دستگاه اسپری کننده ی روغن علاوه بر افزودن طعم و مواد مغذی به غذای خود مقدار روغنی را که استفاده می کنید کنترل کنید. با انتخاب روغن زیتون فرابکر می توانید قبل از پختن سبزیجات یا بریان کردن گوشت ها اندکی روغن بروی سطح آنها اسپری کنید.

ابزارهای اندازه گیری

شما به سختی می توانید اندازه ی یک فنجان سبزی پخته شده را یا 3 اونس گوشت را با چشم هایتان تخمین بزنید، برای ارزیابی صحیح مقادیری که باید مصرف کنید از فنجانهای اندازه گیری یا ترازوی آشپزخانه استفاده نمایید.

تنگ مخصوص خیساندن میوه ها و سبزیجات معطر در آب

آب طعم دار بخصوص در ماههای گرم سال و بعد از ورزش هنگامیکه بدنبال خوردن یک چیز شیرین هستید بسیار مطبوع است. در این نوع از بطریها یا تنگ ها قسمتی تعبیه شده است که برای قرار دادن انواع میوه ها و سبزیجات معطر است. شما می توانید در آن محل مقداری میوه یا سبزیجات معطر قرار دهید تا آب شما طعم دار شود. برای مثال می توانید لیمو و رزماری یا نعنا و تمشک یا توت فرنگی و لیمو را در آن ریخته و حداقل به مدت یک شب در یخچال قرار دهید به این ترتیب نیازی به نوشیدن نوشابه های قندی یا آبمیو ها که معمولاٌ قند خون شما را بالا می برند، ندارید.

مصرف مقدار کمی تخم کدو و آفتابگردان تأثیری بر قند خون ندارد و در عوض به دلیل سرشار بودن از ماده معدنی منیزیم می تواند مانع از مقاومت بدن نسبت به انسولین شود.

آووکادو منبعی غنی از اسیدهای چرب غیراشباع است که سبب کند شدن هضم و پیشگیری از افزایش قند بعد از صرف غذا می شود.

آرسینه 

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا