مادر و کودک

مشکلات عدم تعادل هورمون بدانید؟

مشکلات عدم تعادل هورمون بدانید؟

عدم تعادل هورمون ؟ احساس نفخ و یا تحریک پذیری دارید؟ کل حس خوبی ندارید؟ عدم تعادل هورمونی می‌تواند مشکلاتی از این قبیل را به وجود آورد. هورمون‌ها پیام‌رسان‌های شیمیایی هستند که بر روی سلول‌ها و عملکرد ارگان‌های بدن تاثیر‌گذار هستند. تغییر یافتن سطح هورمونهای شما در زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوره پریود، بارداری و یا یائسگی طبیعی است. اما برخی از دارو‌ها و مسائل مربوط به سلامتی، سطح هورمون‌های بدن را دچار تغییرات می‌کنند.

دوره‌های نامنظم عادت ماهانه

پریود اکثر خانم‌‍‌ها هر ۲۱ تا ۳۵ روز یکبار تکرار می‌شود. اگر عادت ماهانه شما در این بازه زمانی رخ نداد و یا با تغیرات نامنظمی همراه بود، ممکن است ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون بدن شما بالا و پایین شده باشد. اگر شما در دوره سنی ۴۰ تا ۵۰ سالگی هستید، می‌تواند دلیلی بر یائسگی و یا سندروم تخمدات پلی کیستیک باشد، که باید با پزشک خود مطرح کنید.

مشکلات خواب

اگر شما به اندازه کافی از خواب خوبی برخوردار نیستید، احتمالا هورمون‌های شما د راین مسئله تاثیرگذار هستند. پروژسترون هورمونی است که توسط تخمدان‌های شما ترشح می‌شود و کمک به کاهش خر و پف می‌کند و اگر سطح پروژسترون کمتر از حد معمول باشد موجب کم خوابی، گر گرفتگی و تعریق شبانه در شما می‌گردد.

آکنه مزمن

جوش زدن قبل و در حین عادت ماهانه طبیعی است. اما اگر این آکنه‌ها پاکسازی نگردند، نشانه‌ای از مشکلات هورمونی است. غده‌های چربی که بیش از حد ترشح کنند، موجب مازاد آندروژن که یک هورمون مردانه در بدن است، می‌گردند، این هورمون هم در زنان و هم در مردان نیز وجود دارد. آندروژن همچنین بر روی سلول‌های پوست و فولیکول‌های مو تاثیر‌گذار است و این مسئله باعث مسدود شدن منافذ پوست، و بروز آکنه نیز می‌گردد.

ابهام حافظه

کارشناسان هنوز به طور قطع درباره تاثیرگذاری هورمون‌ها بر روی مغز مطمئن نیستند. آنچه آنها می‌دانند، تغییرات استروژن و پروژسترون است که موجب کاهش حافظه می‌گردد. بعضی‌ها معتقدند استروژن بر روی مواد شیمیایی مغز که انتقال دهنده‌های عصبی نام دارند نیز می‌تواند تاثیر‌گذار باشد. مشکلات توجه و حافظه از مسائل رایج دوران یائسگی هستند.

مشکلات شکم

روده شما یک خط باریک می‌باشد که مملو از سلول‌های کوچک است. این سلول‌ها گیرنده‌‌های پاسخگو به هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند. در زمان عادت ماهانه این هورمون‌ها دچار نوسانات می‌گردند که مشکلاتی از قبیل نفخ، تهوع، اسهال و هضم غذا به وجود می‌آورند و اگر شما مشکلات گوارشی و همچنین مسائل مربوط به خستگی و آکنه دارید، سطح هورمون‌های شما ممکن است پایین باشد.

خستگی مداوم

آیا شما تمام وقت خسته هستید؟ خستگی یکی از علایم رایج عدم تعادل هورمونی است. مازاد پروژسترون موجب خواب آلودگی می‌شود و اگر غده پروانه‌ای شکل تیروئید در گردنتان هورمون کمتری ترشح کند، ممکن است انرژی شما تحلیل رود. با یک تست خون ساده به نام پانل تیروئید سطح هورمون شما مشخص می‌گردد.

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا