دانستنیهای پزشکی

عوارض داروهای بیهوشی

عوارض داروهای بیهوشی

عوارض داروهای بیهوشی بستگی به نوع آن و شرایط فیزیکی و جسمی افراد منفاوت است، در برخی حالات عوارض بیهوشی سریع تا پایان جراحی و در برخی حالات بلند مدت است.

در واقع بیهوشی دارای خطرات احتمالی بصورت یکسان برای همه افراد است و این قاعده هیچ ارتباطی به بیماری های زمینه آنها ندارد که در این ارتباط قبل عمل بیمار براساس چارچوب قانون به بیمار آگاهی داده می شود و ضمنن تعهدی گرفته میشود که بیماران این ریسک را می پذیرند یا خیر. البته عوارض بیهوشی و خطرات احتمالی آن تنها در کمتر از 1 درصد افراد گاها رخ می دهد.

واکنش های آلرژیک و بصورت مقطعی به دارو بیهوشی که منجر به وارد شدن ترشحات به ریه است یکی از عوارض احتمالی ناشی از داروی بیهوشی هستند. البته برخی از بیماران که مشکلات فشار خون ، بیماری های قلبی ،ناراسایی قلبی از نوع پیشرفته ، نارسایی ریهو ضایعات مغزی و … دارند، نیز بیهوشی می تواند عوارض و پیامدهای خاصی را داشته باشد.

یکی دیگر از عوارض داروی بیهوشی تهوع  استفراغ است که شکل عمومی ترین عوارض و پیامدهای داروی بیهوشی است. البته باوجود پیشرفت علم و داروهای روز این پیامد خیلی کم شده است.

نکته: مردم تصور می کنند یکی از عوارض بیهوشی اختلال حافظه است و این سبب به وجود آمدن نگرانی های در خصوص کودکان می شود، اما در هیچ کتاب علمی از اختلال حافظه و مشکلات مغزی بصورت ماندگار که این امر ناشی از عوارض داروی بیهوشی باشد یاد و نام برده تشده است.
در اینجا باید توجه کرد این تصور میتوان در برخی از بزرگسال بعد از بیهوشی منجر به فراموشی موقت شود.
بی حسی نخاعی نیز عوارض خاص خود را دارا هستند و میتوان به سردرد و بعد از آن کمر درد را از مهم ترین پیامدهای بوجود آمده از بی حسی نخاعی دانست،که در حالت نادر نیز این احتمال می رود که مشکلات دیگری نیز رقم بخورد.
حال سوال اینجاست که هر شخص و با در نظر گرفتن زمان چه مقدار میتواند بیهوشی بیهوشی بگیرد،که سوال این جواب را دارد باید وضعیت و شرح حال آن را در نظر گرفت که بیمار شرایط و و تحمل دریافت مجدد داروی بیهوشی را دارد،؟ و داروی قبلی که دریافت کرده بر روی کبد، کلیه و تنفس بیمار مشکل ایجاد نکرده است.

عوارض و پیامدهای احتمالی بیهوشی و بی حسی موضعی

1- گلودرد :

در برخی موارد پیش می آید که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و بیهوشی بصورت لوله ای است که در این حالت بیهوشی در درون نای بیمار قرار می گیرد که منجر به درد در این ناحیه شود که پیامد احتمالا چند ساعت تا چند روز باقی بماند.

2- سردرد :

سردرد امکان دارد بر اثر  داروهای مصرف شده در زمان عمل ، اضطراب ، کاهش فشار خون و دیگر عوامل می توانند موجب سردرد شوند.

3- گیجی :

احساس گیجی به علت کاهش فشار خون و یا داروهای بیهوشی مورد استفاده ایجاد می شود.

4-  لرز :

لرز به وجود آمده به علت داروهای بیهوشی یا به علت سرد ماندن بیمار در حین عمل است. درمان آن با گرم کردن بیمار با حوله برقی است.

5-حالت تهوع و استفراغ :

این پیامد هم در بیهوشی و هم در بیحسی وجود دارد.

6- خارش :

خارش به علت مصرف ضد دردهای مخدر به مقدار زیاد و یا به علت حساسیت به داروها ایجاد می شود.

7- کمردرد : 

کمر دارد حاصل شده معمولا به علت دراز کشیدن به مدت طولانی بر روی تخت عمل ایجاد می شود.

8- گیجی و اختلال حافظه :

ب اختلال حافظه بیشتر در افراد مسن و بعد از بیهوشی عمومی دیده شده که موقت هستند.

9- عفونت ریه :

این پیامد بیشتر در افراد سیگاری دیده میشود. در بی حسی دیده نمی شود.

10- اختلال ادراری :

اختلات ادراری در مردان بیشتر بصورت عدم توانایی در ادرار کردن و در زنان بصورت بی اختیاری ادرار است. که پیامد معمولا تا چند ساعت بعد از عمل خوب می شود. در بی حسی دیده می شود.

11- درد عضلانی :

درد عضلانی بوجود آمده به علت استفاده از بعضی دارو ها در حین بیهوشی عمومی خواهد بود.

 

منبع : تبیان

آرسینه

تبلیغات متنی
دکمه بازگشت به بالا