تناسب اندام

شنا یا دویدن کدام یک دشمن چربی است؟

شنا یا دویدن کدام یک دشمن چربی است؟

دویدن بیشتر از شنا کردن چربی ها را تحت تاثیر قرار میدهد. در هنگام دویدن، عضلات چربی سوز بیشتر به کار گرفته می شوند. در هنگام دویدن خون بیشتری در بدن به جریان می افتد. به طور کلی فعالیت در هوای آزاد سوخت و ساز بدن را بالاتر می برد.

از سوی دیگر شنا کردن، آسیب کمتری به بدن می رساند، پس  ورزش شنا گزینه مناسب تری برای کاهش وزن در بلند مدت می باشد.

کاهش وزن

بدن انسان به طور معمول، انرژی را بصورت قند و چربی ذخیره می‌کند. هنگامی که ورزش می کنید، کالری مورد نیاز شما از قند و چربی‌های ذخیره شده تامین خواهد شد. هنگامی که ۳۵۰۰ کالری بسوزانید، نیم کیلو وزن کم خواهید کرد.

افرادی که فعالیت کمتری دارند، بیشتر چربی‌ها را مصرف می‌کنند تا قند، و افرادی که فعالیت بیشتری دارند، بیشتر از قندهای ذخیره شده انرژی خود را تامین می کنند.

عضلات

عضله ساختن در ورزش شنا سخت‌تر از عضله ساختن در سایر ورزش ها می باشد، چون آب، حرکات عضلات را محدود می‌کند. عضلات، کالری بیشتری می‌سوزانند، این کالری‌ها از چربی‌ها نیز تامین می‌شوند.

آقایون راحت‌تر از خانم‌ها چربی و کالری‌سوزی دارند، زیرا  بصورت میانگین؛ اغلب خانم ها نصف مردان وزن دارند و آقایون دو برابر خانم‌ها توده‌ی عضلانی دارند.

ضربان قلب

هنگامی که شما سخت تر و با شدت بیشتر ورزش کنید، کالری بیشتری خواهید سوزاند، که این شامل کالری‌های ذخیره شده از چربی‌ها نیز می‌شود. هنگامی که زیر آب باشید، ضربان قلبتان نسبت به زمانی که در خشکی هستید، کندتر خواهد بود، پس کالری کمتری می سوزانید.

سوخت و ساز

دویدن به شما کمک می کند تا در هنگام ورزش و تا ۱۸ ساعت بعد از آن کالری سوزی بدنتان ادامه داشته باشد. اما شنا کردن تنها به سوزاندن کالری در هنگام  ورزش به شما کمک می‌کند. این به این دلیل است که هوا، دمای بدن شما را افزایش می دهد نه آب .

بالا رفتن دمای بدن کمک خواهد کرد تا بعد از اینکه ورزش تمام شد، تا مدتی کالری و چربی سوزی ادامه داشته باشد. دمای بدن شما تا ۱۸ ساعت بالاتر از حالت نرمال باقی خواهد ماند. در نتیجه هنگامی که بعد از دویدن در منزل استراحت می کنید، نسبت به زمانی که از استخر آمده‌اید کالری بیشتری مصرف خواهید کرد.

خطر پذیری

یاده‌روی، شنا کردن، و دوچرخه ثابت ورزش‌هایی هستند که آسیب کمتری را به بدن می‌رسانند. از نگاهی دیگر، دویدن نسبت به شنا کردن، آسیب بیشتری به بدن می رساند. این موضوع بیشتر برای شما اهمیت پیدا می کند، وقتی بدانید ۶۰ درصد از اشخاصی که ورزشی را آغاز می‌کنند، پس از ۶ هفته به دلیل آسیبی که می بینند ورزش کردن را کنار می گذارند. پس انتخاب ورزش مناسب از اولویت های زندگی هر شخص می باشد.

متخصصین لاغری: بهترین راه برای تسربع کاهش وزن؛ ادغام ورزش شنا در کنار پیاده روی تند می باشد.

 

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا