تغذیه

زرشک گیاهی که تنها در ایران کشت می شود

زرشک گیاهی که تنها در ایران کشت می شود

دکتر محمد حسن عصاره امروز (پنجشنبه) در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار داشت: یکی از گیاهانی که تنها در کشور ایران قابلیت کشت دارد، زرشک است و تاکنون سطح زیر کشت آن از 12 هکتار به 16 هزار هکتار افزایش یافته است.
وی افزود: ظرفیت های گیاهان دارویی در کشور بالا است و اکنون هشت هزار گونه گیاهی در کشور وجود دارد و بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده تا مرز دو هزار و 300 گونه گیاهی رسیده ایم که می تواند در صنایع عطر ،طعم ،رنگ ،آرایش و بهداشتی ،دمنوش ها ،کودها ، نوشابه و حشره کش ها جریان مهم اقتصادی و اجتماعی را ایجاد کند.
عصاره درباره زعفران نیز اظهار داشت : زعفران به عنوان گونه گیاهی که در برخی از کشورها شروع به کشت شده، اما از نظر برخی از ترکیبات مانند سافرونول نمی توانند با گونه ایرانی مطابقت داشته باشد.
وی افزود: آمارها نشان می دهد که 94 درصد زعفران جهان در ایران کشت می شود و یک شرکت دارویی در فرانسه برای بیماران آلزایمر نسبت به تولید سافرونول اقدام می کند 1.2 میلیارد دلار قیمت ماده موثره اولیه آن است .
دبیرسومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی در بخشی دیگری از سخنان خود به پرورش گل محمدی پرداخت و افزود: یکی دیگر از گونه های منحصر به فرد کشور گل محمدی است که در واقع اسانس گل محمدی، از گران ترین اسانس های گیاهی به شمار می رود و هر لیتر آن 18 هزار دلار فروخته می شود.
عصاره گفت :گل محمدی از پر مصرف ترین ترکیبات در صنایع عطر سازی جهان است و این گیاه در کشور حدود 26 هزار هکتار کشت می شود و در تولید گلاب مورد استفاده زیادی قرار می گیرد.
به گفته وی بلغارستان تنها رقیب ایران دارای دو هزار هکتار سطح زیر کشت گل محمدی است.
عصاره یادآور شد: بزرگترین انجیرستان دیم دنیا در استهبان فارس قرار دارد و 23 هزار هکتار انجیرستان ارگانیک در کشور وجود دارد که می توان محصول انجیر را در بسته بندی های متنوع و زیبا به جهان عرضه داشت.
وی زیتون را به عنوان یکی دیگر از محصولات منحصر به فرد کشورمان معرفی کرد و اظهار داشت:زیتون گیاهی است که سازگار با زمین های گچی و آهکی است و سطح زیر کشت آن 105 هزار هکتار است .
عصاره پیرامون میوه انار نیز گفت: انار یک گونه گیاهی است که نیاز کمی به آب دارد و می توان از پوست، دانه و روغن انار چندین برابر فروش محصول انار سود برد و صرفه اقتصادی خوبی دارد.
به گفته وی ایران با تولید سالانه یک میلیون تن انار در سال ، رتبه اول تولید این محصول دنیا را به خود اختصاص داده است .
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی همچنین میزان صادرات خام گیاهان دارویی را 80 تا 100 میلیون دلار ذکر کرد و گفت : بسیاری از کشورها با تزریق فناوری به این گیاهان 6 تا هفت میلیارد دلار ارزش افزوده کسب می کنند و در کشور چنانچه بتوانیم این اقدام را انجام دهیم اشتغال و رونق اقتصادی را در پی خواهد داشت.
عصاره اضافه کرد: گیاهان دارویی نقش بسیار مهمی در پیشرفت اقتصاد جهان دارد و کشورهایی وجود دارند که در اقتصاد پنج هزار میلیارد دلاری تا سال 2050 میلادی حضور دارند و ایران یکی از این کشورها محسوب می شود.
وی یادآور شد : ظرفیت کشور در گیاهان دارویی بسیار بالاست و حدود 30 گونه گیاهان دارویی کشت، تولید و استخراج می شود.
عصاره افزود: 145 شرکت دانش بنیان در این جشنواره با دو هزار و 400 محصول مشارکت داشتند و در این رویداد مهم سند اجرایی نقشه راه گیاهان دارویی رونمایی شد.
به گفته وی تحقق این سند، باعث اشتغال یک میلیون نفردر کشور ، توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی از 200 هزار هکتار به 500 هزار هکتار، فراگیر شدن طب سنتی ایران و تغییر الگوی کشت گیاهان خواهد شد .
عصاره گفت : برپایی این جشنواره پیامد سرمایه گذاری هفت هزار میلیارد ریالی را در پی داشت.
همچنین در این مراسم دکتر علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت :سرمایه انسانی یکی از مهمترین سرمایه های هر کشور است که باید در این ارتباط تلاش کرد با استفاده از فناوری ها به جای حذف نفت به سمت اقتصاد مبتنی بر نفت حرکت کرد.
وی افزود: براساس سند چشم انداز 1404 انتظار می رود شاهد تحقق تامین 50 درصدی تولید ناخالص داخلی از محل تولیدات و محصولات بخش دانش بنیان در کشور باشیم.
منبع :ایرنا

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا