دانستنیهای پزشکی

رینیت آلرژیک حساسیت فصل بهار

رینیت آلرژیک حساسیت فصل بهار

رینیت به تحریک و التهاب مجاری بینی گفته می شود که با علایمی مانند عطسه، خارش، آبریزش بینی و ترشح از سینوس ها به پشت گلو همراه است. گیاهان به 3 دسته بزرگ درختان،علف های هرز و چمن ها تقسیم می شوند. معمولا درختان در فصل بهار، چمن ها در اوایل تابستان و علف های هرز اواخر تابستان و اوایل پاییز گرده افشانی دارند.
دکتر مریم محلوجی راد  افزود: این نوع آلرژی به صورت عطسه، آب ریزش بینی، خارش وگرفتگی بینی تظاهر پیدا می کند و سبب خستگی، سردرد، اختلال در خواب می شود.

وی با اشاره به اینکه افرادی که در فصل بهار دچار آلرژی می شوند به گرده درختان حساسیت دارند، گفت: گرده افشانی درختانی مانند چنار،سرو، زیتون،زبان گنجشک و توت ازاواخر اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت ماه می تواند این حساسیت را ایجاد کنند.

پژوهشگر مرکز ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: افرادی که در فصل بهار به گرده درختان حساسیت دارند علائم شان بروز پیدا می کند.

محلوجی راد ادامه داد: درمان این نوع حساسیت مستلزم جلوگیری از محرک‌ های محیطی و استفاده مناسب از درمان دارویی است. به افراد مبتلا به آلرژی توصیه نمی شود که از آمپول های کورتن به دلیل عوارض زیاد استفاده کنند.

شیوع آلرژی فصل بهار در دوران کودکی و بلوغ

وی با اشاره به اینکه حدود 20 درصد مردم دچار آلرژی فصل بهار هستند، اظهار کرد: این نوع آلرژی معمولا در دوران کودکی و بلوغ شیوه بیشتری دارد و با افزایش سن، این حساسیت کمتر می شود.

محلوجی راد ادامه داد: سیستم ایمنی در دوران کودکی و بلوغ فعال تر است و به همین دلیل آلرژی در این دوران بیشتر است و در سنین بالاتر این نوع حساسیت کمتر می شود.
وی اظهار کرد: هرچند باد سبب جابجایی گرده های درختان می شود و گرده ها در همه جا هستند و پرهیز از آن خیلی ممکن نیست، اما توصیه می شود افراد مبتلا به حساسیت تا جایی که امکان دارد از منزل خارج نشوند.
متخصص ‌آلرژی و ایمونولوژی بالینی تاکید کرد: افراد دارای آلرژی فصلی در مدتی که در منزل هستند در و پنجره ها را ببندند و هنگامی که در داخل خودرو هستندد شیشه های اتومبیل را بالا ببرند تا کمتر در معرض این نوع حساسیت باشند.

محلوجی با اشاره به اینکه در دو زمان از روز تراکم این گرده ها بسیار زیاد است، اظهار کرد: اول صبح و غروب ( بین ساعات شش تا هفت صبح و غروب) این گرده ها تراکم بیشتری دارند و به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می شود که در این دو زمان از منازل خود خارج نشوند

منبع: ایرنا
تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا