دانستنیهای پزشکی

جایگاه طب سوزنی

جایگاه طب سوزنی

مصاحبه با دکتر سیما بالا بندی

عضو مراکز پژوهشی طب سوزنی ایران و طب سنتی پیک شفا
عضو دانشگاه طب سوزنی ارمنستان و موسسه تحقیقاتی حجامت ایران

-طب سوزنی چه جایگاهی در کشورهای توسعه یافته دارد؟ آیا در کشور ما از تمام ظرفیت های این رشته استفاده می شود ؟
تقریبا حدود 15-10 سال به عنوان یک بخش از طب یا پزشکی در کشورهای پیشرفته در زمینه های مختلف از جمله درد و بی‌دردی مانند زایمان بی‌درد و یا در بیهوشی به عنوان کاهش مصرف مواد بیهوش‌کننده کاربرد دارد، اما در کشور ما، هنوز به عنوان طب مکمل مورد‌استفاده قرار می‌گیرد و شاید 20-10 درصدِ کاربرد این طب در کشور ما قابل اجرا باشد.

-آیا طب سوزنی اثری بر کاهش اضطراب بیماران قبل از عمل جراحی دارد، به عبارتی می توان با استفاده از طب سوزنی مقدار داروهای مسکن غیر استروئیدی-که عوارض زیادی هم دارند قبل و بعد از عمل جراحی را کاهش داد؟
اثر طب سوزنی یا سوزن ها بر کاهش اضطراب و احساس آرامش و کاهش درد، بر اساس این‌که از نظر فیزیولوژی ثابت شده است که با افزایش اندورفین ها و دیگر هورمون‌های محرک منجر به آرامش و کاهش علائم اضطراب می شود.

-همان‌طور که می‌دانید یکی از عوارض داروهای بیهوشی و مخدرها بعد از عمل جراحی تهوع و استفراغ است. با توجه به این مطلب آیا طب سوزنی اثری بر این عارضه‌ی ناخوشایند دارد ؟
امروزه از طب سوزنی در ایران به‌عنوان یک عامل کاهش تهوع و استفراغ بعد از شیمی‌درمانی یا جراحی ها و علل دیگر استفاده می شود.

-یکی از اهدافی که تیم بیهوشی در پی آن است بی‌دردی بیمار حین عمل و بعد از عمل جراحی با استفاده از کم‌ترین میزان دارو و به حداقل رساندن عوارض آن است. آیا می‌توان با به‌کارگیری طب سوزنی، بی‌دردی بیش‌تری را حین عمل و بعد از عمل جراحی اعمال کرد و مصرف داروهای خطرناک را نیز به حداقل رساند ؟
امروزه در کشور های شرقی خیلی از اعمال جراحی، برای این‌که بی‌ دردی با عوارض کم‌تری همراه باشد، با طب‌سوزنی انجام می‌شود. اما در حال حاضر در کشور ما در بعضی از مراکز درد (کلینیک درد) از آن استفاده می‌شود.

-و اما سوال آخر … با توجه به این که شما مدت زیادی است که در این رشته فعالیت می‌کنید و بیماران بسیاری را درمان کردهاید، طب سوزنی در حال حاضر چه جایگاهی در علم بیهوشی دارد و پیش بینی شما از آینده چیست ؟
با توجه به میزان اثر این طب در بخش کاهش درد و حس آرامش و ترشح هورمون‌های مغزی که سبب مقاومت و نیاز کمتر به داروهای بیهوشی می‌شود، امیدوارم با کشف بیشتر ناشناخته‌های این علم در کشور ما، روزی بتوانیم از متدهای بی‌دردی و بیهوشی با سوزن در آینده‌ای نزدیک استفاده کنیم.

 آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا