دانستنیهای پزشکی

تی پی ام تی TPMT

تی پی ام تی TPMT

تستهای مشابه : Pharmacogenetic Tests, TPMT Genotype

چرا این تست انجام می شود ؟
برای یافتن بیمارانی که در معرض ریسک بالای اثرات جانبی داروهای تیوپورین مانند مرکاپتوپورین هستند ( در صورت مصرف این داروها ).
تست چه زمانی انجام می شود ؟
قبل از شروع درمان با داروهای تیوپورین.
نمونه مورد نیاز چیست؟
خون گرفته شده از ورید .
آیا تست نیاز به آمادگی قبلی دارد ؟
خیر
این تست چیست ؟

تیوپورین ها دسته ای از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند.نمونه ای از آنها شامل : آزاتیوپورین ، مرکاپتوپورین و تیوگوانین هستند. این داروها برای درمان بیماریهایی مثل لوسمی لنفوئیدی حاد ، بیماری التهابی روده و اختلالات خود ایمن مانند آلوپسی آره آتا به کار می روند.همچنین ممکن است برای بیمارانی که پیوند انجام داده اند هم تجویز شود (برای تاخیر و یا جلوگیری از رد پیوند ).

این تست برای بررسی فعالیت آنزیم thiopurine S-methyltransferase در گلبولهای قرمز فرد می باشد.سطح فعالیت TPMT با توانایی متابولیزه شدن آن در بدن رابطه مستقیم دارد.

تیوپورین ها باید در بدن ابتدا فعال و سپس غیر فعال شوند TPMT ترکیبی حیاتی برای غیر فعالسازی می باشد.زمانی که سطح کافی از TPMT در بدن وجود نداشته باشد ترکیبات فعال شده ( که سمی نیز هستند ) در خون فرد تجمع می یابند.تقریبا 1 نفر از هر 300 نفر به طور شدیدی نقص در TPMT دارد و حدود 10% جمعیت افراد هم دارای سطح کمتر از نرمال هستند. افراد با سطح کم و یا عدم وجود TPMT اگر با دوز نرمال داروهای تیوپورینی تحت درمان قرار بگیرند دچار ساپرس مغز استخوان (myelosuppression) خواهند شد.این ساپرس باعث کاهش تولید گلبولهای قرمز و سفید می شود و نتیجه آن ابتلا به عفونت و خونریزی های غیر نرمال است.این اثرات جانبی میتواند قبل از تجویز دارو به وسیله اندازه گیری سطح TPMT جلوگیری شود.
سطح فعالیت TPMT می تواند تحت تاثر موتاسیونهای درون ژنوم هم قرار بگیرد همچنین از فردی به فرد دیگر و یا در قومیتهای گوناگون این سطح متفاوت است.

تفسیر نتایج چگونه است ؟

سطح خیلی کم و یا عدم وجود TPMT : این افراد در خطر اثرات جانبی داروهای تیوپورینی هستند بنابراین پزشک آنها عموما داروهای جایگزین استفاده می کند و یا سطح بسیار کمی از دارو را تجویز می کند.
سطح کم و متوسط : این افراد هم در معرض سمیت دارویی هستند و پزشک آنها دوز کمتر از استاندارد را تجویز می کند.
سطح نرمال : می تواند با داروهای تیوپورینی درمان شود
نکته : تعداد کمی از افراد شناخته شده اند که فعالیت آنزیمی TPMT از حد طبیعی فراتر است که ممکن است باعث کاهش اثر تیوپورین تراپی شود.

مواردی که باید بدانید :

سطح فعالیت TPMT در گلبولهای قرمز اندازه گیری می شود بنابراین ترانسفوزیون خون میتواند نتایج غیر واقعی را به همراه داشته باشد.
خوردن داروی تیوپورینی نتایج را نا معتبر می کند بنابراین این تست باید قبل از خوردن دارو انجام شود.

نویسنده : سها صادقی

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا