تغذیه

تفاوت میان چای سبز و چای سیاه کدام هستند؟

تفاوت میان چای سبز و چای سیاه کدام هستند؟

تفاوت میان چای سبز و چای سیاه : کدام یک برای شما مفیدتر هستند؟  چای سبز و چای سیاه هر دو از یک گیاه به نام کاملیا سیننسیس گرفته می‌شوند. در هر دو مورد، قسمت بالایی جوانه و برگ بوته چای چیده می‌شود. تفاوت آنها به نحوه فرآوری شدن و اکسیداسیون آنها برمی‌گردد.

چای سبز:

در فرایند تولید چای سبز، برگ‌های چای را چیده و تا حدودی خشک می‌کنند، سپس توسط بخار و یا ظروف مخصوص حرارت می‌دهند. این پروسه باعث توقف اکسیداسیون شده و رنگ و طعم چای را همانگونه نگه می‌دارد.

چای سیاه:

در فرایند تولید چای سیاه، برگ‌ها پس از چیده شدن خرد و تکه تکه شده، قبل از حرارت‌دهی و خشک کردن در معرض هوا اکسیده می‌شوند. در نتیجه رنگ چای تیره شده، طعم آن بیشتر و مقدار کافئین کافئین بیشتری خواهد داشت.

خواص چای سیاه و سبز عبارتند از:

1- فلوراید: چای سیاه و سبز، هر دو به دلیل داشتن فلوراید برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها مفید هستند؛ با این حال چای سیاه حاوی مقادیر بیشتری فلوراید می‌باشد. مصرف فلوراید منجر به سختی دندان‌ها و پیشگیری از سوراخ شدن آنها می‌شود.

2- پیشگیری از سرطان: در این مورد، چای سبز بهتر از چای سیاه است. چای سبز منبعی غنی از کاتچین می‌باشد؛ کاتچین از خانواده فلاوانول‌هاست که فواید آن برای سلامتی ثابت شده‌اند. یکی از انواع کاتچین، EGCG نام دارد که با سلول‌های سرطانی مبارزه کرده و رشد آنها را کاهش می‌دهد.

3- فواید برای دستگاه قلب و عروق: چای سبز و سیاه برای دستگاه قلب و عروق مفید هستند. EGCG درون چای سبزچای سبز با سلول‌های سازنده رگ‌های خونی تعامل داشته و باعث بالا رفتن میزان اتوفاژی می‌شود (اتوفاژی فرایند فیزیولوژیکی است که از سلول‌ها در مقابل استرس محافظت می‌کند).

همچنین چای سبز سطح کلسترول درون خون را کنترل کرده و مقدار کلسترول مفید درون خون را افزایش می‌دهد.

4- کافئین: مقدار کافئین درون چای سیاه بسیار بیشتر از چای سبز است. کافئین سطح هشیاری را به طور موقت افزایش داده و باعث بهبود کارایی مغز می‌شود. با این حال مصرف کافئین بیش از اندازه و در زمان نامناسب باعث بی‌خوابی‌های شبانه می‌شود

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا