دانستنیهای پزشکی

تب کریمه کنگو چیست؟چگونگی انتقال و راه پیشگیری از تب کنگو

تب کریمه کنگو چیست؟چگونگی انتقال و راه پیشگیری از تب کنگو

آرسینه: تب کریمه کنگو چیست؟ تب کریمه کنگو در شش ماه اول سال به علت گرمای هوا, انواع ویروس‌ها شرایط بهتری برای شیوع دارند, پس بهتر است با آمادگی نسبتا کاملی پا به روزهای گرم سال بگذاریم . این بیماری برای اولین بار در سال ۱۹۴۴ در شبه جزیره کریمه توسط دانشمندان و محققان روسی شناسایی شد و تب هموراژیک کریمه نامیده شد. در سال ۱۹۶۹ مشخص شد عامل تب خونریزی دهنده کریمه، مشابه عامل بیماری است که در جریان اپیدمی سال ۱۹۵۶ در کنگو پیدا شد و ترکیب نام این دو منطقه علت نامگذاری این بیماری است.

CCHF یا همان تب کریمه کنگو، بیشتر در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و کشورهای آسیای جنوبی دیده می‌شود. طیف وسیعی از حیوانات وحشی و حیوانات اهلی مانند گاو، گوسفند و بز میزبان اصلی این ویروس هستند. پرندگان معمولا نسبت به این ویروس مقاومند؛ ولی شیوع آن در شتر مرغ و کشتارگاه های مرغ در آفریقا نیز به ندرت مشاهده شده است.

تب کریمه کنگو چگونه انتقال می‌یابد؟

اولین راه ابتلا به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ حیوان آلوده به ویروس است.

در شیوه انتقال دوم، فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای آلوده‌ می‌شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد؛ این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دارد.

در روش سوم، ویروس از انسان به انسان منتقل می‌گردد.

علایم تب کریمه کنگو چیست؟

علایم تب کریمه کنگو شامل ۴ مرحله است:

مرحله‌ اول این بیماری به صورت نهفته است. معمولا بر اساس نوع انتقال، دوره‌ نهفتگی بیماری بین یک تا سه روز به طول می‌انجامد.

بعد از این مرحله فرد دچار علائمی همچون تب، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، درد عضلانی، گیجی یا سفتی گردن می‌شود.

مرحله‌ سوم بیماری به نقطه‌ بحرانی خود نزدیک می‌شود، این مرحله به‌صورت خون‌ریزی در نواحی مختلف بدن خود را نشان می‌دهد. خون‌ریزی در مخاط‌ها، خون‌ریزی‌های زیرپوستی و کبودی به‌خصوص در نواحی بالایی بدن، خون‌ریزی لثه یا بینی همه از نشانه‌های مرحله‌ سوم بیماری به‌حساب می‌آیند.

بیمارانی که بر اثر این بیماری فوت می‌کنند، معمولا مراحل این بیماری را با سرعت طی و خون‌ریزی‌های وسیعی در تمامی بافت‌ها و اعضای بدن تجربه می‌کنند.

مرحله‌ آخر بیماری، دوره‌ نقاهت است؛ بیماران معمولا بعد از ۱۰ تا ۱۲ روز شاهد بهبود در ضایعات پوستی خود خواهند بود که بر طبق آمار عوارض خاصی هم در بلندمدت در پی ندارد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر این ویروس هستند؟

براساس آنچه بیان شد، افرادی که به‌طور مداوم با حیوانات سروکار دارند، از بیشترین احتمال برای دریافت ویروس برخوردارند. قصاب‌ها، کارگران کشتارگاه‌، افرادی که حیوان اهلی را در خانه نگه‌داری می‌کنند، از جمله افراد با ریسک بالای ابتلا به شمار می‌آیند. در نتیجه مهم‌ترین کاری که این افراد باید انجام دهند، رعایت نکات بهداشتی اولیه و عدم تماس مستقیم با حیوانات است.

تجهیزات درمانی تب کنگو در کشور ما در چه سطحی است؟

اگرچه شیوع این بیماری تب کنگو سریع و جزو بیماری‌های کشنده به‌حساب می‌آید؛ اما تشخیص زودهنگام تب کریمه‌ کنگو قابل درمان است. از طرف دیگر زیرساخت‌های سیستم بهداشتی ایران هم قابلیت کنترل و درمان این بیماری ویروسی را دارا

هستند و نباید نگرانی خیلی بالایی از آن داشت.

راه پیشگیری از تب کنگو چیست؟

علاوه بر موارد پیشگیری مسئولانه در واحدهای تولید دام و طیور، مصرف‌کنندگان نیز باید محصولات بهداشتی مطمئن و با تایید سازمان دامپزشکی را خریداری و مصرف کنند. خوشبختانه این ویروس از طریق گوشت پخته به انسان منتقل نمی‌شود با این حال رعایت نکات بهداشتی خاص برای مصرف‌کنندگان نهایی و تهیه‌ بهداشتی گوشت از جمله‌ موارد مهم پیشگیری به‌حساب می‌آید.

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا