بیماری های نادر

بیماری آلوپسی چیست؟ با انواع آلوپسی و درمان های آلوپسی آشنا شوید

آلوپسی چیست؟

آلوپسی یک واژه عمومی به معنی کاهش موی سر یا هر قسمتی از بدن به هر علتی است. آلوپسی علل متفاوتی مانندهورمونی، خودایمنی، عوارض داروها، کمخونی و… دارد. در ادامه با آرسینه همراه باشید.

علت آلوپسی و انواع آن:

آلوپسی مسری نیست عوامل ژنتیکی در کنار عوامل محیطی نقش مهمی در بروز این بیماری بازی میکند.مسئله ای که اتفاق می افتد این است که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو (ساختار هایی است که مشتمل بر ریشه مو می شود) حمله می کند و باعث ریزش مو می شود و استرس و اصظراب آنرا تشدید میکند.این بیماری برخلاف واقع اغلب در افراد سالم بروز می کند.
1-آلوپسی آره آتا:
شایع ترین نوع این بیماری ناشی از اختلالات خود ایمنی (سیستم دفاعی بدن) بوده و ریزش در آن بصورت سکه ای در اندازه‌های مختلف می‌باشد. درصد ریزش مودر ابتدا در یک عضو کمتر از 99 % است.
این نوع خود به دو زیر شاخه از نظر شدت و خطر تقسیم می‌شود:

  • نوع اول : موها به صورت تکه‌تکه (منطقه‌ای)‌ و در نواحی محدود می‌ریزد. در این نوع معمولا به درمان خوب پاسخ می‌دهد.
  • نوع دوم : موهای حاشیه سر (دور مو، پشت سر، پشت گوش)‌ ریخته می‌شود در این نوع پاسخ به درمان، خوب نیست و بیماری به داروها مقاومت نشان میدهد.

2-آلوپسی توتالیس :

تمام موهای سر شروع به ریزش پیدا می کنند, ممکن است در این نوع از بیماری، موهای ابرو، مژه و بدن حفظ ‌شود. در واقع  موهای یک عضو (سر یا بدن) بطور کامل میریزد

3 آلوپسی یونیور سالیس:

نادرترین نوع این بیماری، آلوپسی یونیورسالیس می باشد که منجر به ریزش موی پوست سر و کل بدن می شود؛ تمامی موهای بدن ریخته می‌شود؛ به طوری که حتی یک مو نیز در بدن باقی نمی‌ماند که در درمان این بیماری، مقاومت به درمان بالایی دارد
بخش دوم:
درمان:
تذکر:
در حال حاضر بیماری آلوپسی هیچگونه درمان قطعی نه تنها در ایران بلکه در هیچ کجای دنیا ندارد.

در شماره های آتی ماهنامه خبری اطلاعاتی درباره کشف درمان قطعی آلوپسی به اطلاع شما می رسانیم.

راههای موقتی برای برطرف کردن آن وجود دارد که صرفا جهت مطالعه بیشتر شما به آنها اشاره میکنیم  که در اینجا به اسم درمان آورده شده است و هیچ تایید و یا تضمینی برای هیچکدامشان نداریم.

درمان های رایج آلوپسی:

تزریق تریامسینولون استوناید(موضعی): این روش انتخاب اول درمان در مواردی است که طاسی سکه­ای یک یا چند ناحیه کوچک از سر را درگیر کرده است. بدین منظور معمولاً از سوسپانسیون تزریقی تریامسینولون استوناید استفاده می شود.

دیفن سیپرون:دیفن سیپرون یک آلرژن تماسی قوی می باشد که به عنوان داروی ایمونوتراپیوتیک با غلظت های مشخص در درمان آلوپسی آره آتا مصرف می شود.

تزریق کورتون(موضعی): این  درمان، تزریق کورتون به قسمتهای بدون موی پوست است. تزریقات معمولا ماهی یکبار در پوست و اطراف ناحیه بدون مو انجام می شود. این داروها در طاسی­های سکه­ای به عنوان درمان اصلی و در طاسی­های آراتا توتال که با دیفن سیپرون تحت درمان است به عنوان درمان کمکی کاربرد دارد.

محلول ماینوکسیدول:استفاده هر 2 بار در روز محلول ماینوکسیدیل 5% ممکن است موجب رشد مجدد مو در قسمتهای پوست سر، ابروان و ریش در بیماری آلوپسی آره آتا شود.

کرم یا پماد آنترالین:استفاده از پماد یا کرم آنترالین می باشد. آنترالین از مواد مصنوعی tar-like است که روی نواحی بدون مو روزانه یکبار استعمال می شود و بعد از مدت کوتاهی شسته می شود.
قرص های کورتون:گاهی اوقات قرص های کورتیزون برای درمان ریزش موی شدید تجویز می شود. استفاده از قرص های کورتیزون خیلی قویتر از تزریق موضعی کورتیزون در پوست است.

نور درمانی: نوردرمانی در طاسی­های یونیورسال که کل موهای بدن درگیر شده است، کاربرد دارد. اثربخشی آن در مطالعات گوناگون با درصدهای موفقیت مختلف گزارش شده است. احتمال ریزش دوباره موها با قطع نوردرمانی بالاست و نیاز به ادامه درمان برای مدت طولانی برای نگه داشتن موهای رشد کرده وجود دارد

سیتوکین درمانی: قرصهای تعدیل کننده سیستم ایمنی که کم عوارض ترین وموثرترین درمان است که  طول درمان آن یک تا دو سال میباشد مثل قرص آزیپ رون،سولفاسالازین و ….

در ضمن درمانهایی مانند prp یا پالس درمانی یا پلاسما فریز فقط در حد تحقیقات میباشد

عوارض داروهای مختلف:

تزریق

تریامسینولون

استوناید(عضلانی):

سردرد، سرگیجه، افزایش فشارخون،  پوکی استخوان و… ازعوارض جانبی این دارو هستند.

تزریق کورتون(موضعی):

در مصرف موضعی گلودرد، سرفه، آبریزش، آتروفی پوست و…

محلول ماینوکسیدول:.

در مصرف موضعی آن خارش سر پرموئی در صورت وتشدید ریزش مو بدنبال مصرف خارش ممکن است

قرص های کورتون:

عوارض گوارشی، بثورات جلدی٬ پوکی استخوان، افزایش فشار خون، واکنشهای آلرژیک، عفونتهای موضعی یا سیستمیک،سندرم کوشینگ،ادم،اتروفی بافتی،تهوع افزایش سریع وزن،اختلالات قاعدگی در زنان

سیتوکین درمانی(تضعیف کننده سیستم ایمنی):

تهوع،بی اشتهایی، ناراحتی معده، اسهال، سردرد، عقیمی قابل برگشت در مردان و ناراحتی های عمومی مانند ضعف و خستگی، رنگ پریدگی، مشکل در بلع، واکنشهای آلرژیک از قبیل تب و راش پوستی

کرم یا پماد آنترالین:

آنترالین، بطور موقتی بر روی پوست ایجاد سوزش کرده و پوست تحت درمان قهوه ای کم رنگ یا بی رنگ خواهد شد. پس از استعمال دست ها باید شسته شوند

از عوارض برخی از دارو ها برای درمان آلوپسی استفاده می شود.

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
میثم
میثم
6 سال قبل

سلام من ۲۹ سالمه
از ۷ سالگی آلوپسی گرفتم بعد از چند سال تبدیل به یونیورسال شد چند سال بدون هیچ نتیجه ای از این دکتر به دکتر رفتم تا این یه دکتر با تریام هگزال تونست بیماری منو کنترل کنه البته ریزش مو دارم اما بصورت دوره ای و زمان بندی شده باتریام هگزال کنترلش می کنه همراه با تریام هگزال هم یک سری داروه ها و قرص های مکمل مصرف میکنم
من که راضی ام از این درمان

رضا
رضا
5 سال قبل

سلام من هم از 6سالگی کم کم موهام ریخت اول موهای سرم بعدش تمام بدن الان که 23سالمه هیچ نتیجه ای از هیچ دکتری نگرفتم، میتونم باهاتون تماس بگیرم، یا آدرس دکترتون و به من هم بدید، شماره تماس من 09017260210

دکمه بازگشت به بالا