اطلاعات پرواز

بلیط چارتر چیست؟ تفاوت بلیط سیستمی با بلیط چارتر

بلیط چارتر و همه آنچه درباره آن باید بدانید

بلیط چارتر چیست؟ چرا بلیط چارتر در برخی مواقع با قیمت پایین تری عرضه می شود؟ در این مقاله سعی داریم بلیط چارتر را به طور کامل بررسی کنیم و زمانی که قصد سفر دارید برای صرفه جویی در هزینه ها از این نوع بلیط هواپیما استفاده کنید.با آرسینه همراه باشید.

تا بحال با انواع تبلیغات بلیط هواپیما مواجه شدید که در برخی مواقع با قیمت باورنکردنی به فروش می رسند، برای مثال بلیط هواپیما در پرواز تهران به مشهد 50 هزار تومان، از این نوع تبلیغات به وفور دیده اید. شاید برای تان این سوال پیش آمده باشد که چرا بلیط هواپیما ارزان فروخته می شود و فرق بلیط  هواپیما چارتر با بلیط هواپیما سیستمی چیست؟

معنی چارتر

چارتر در واقع در لغت به معنای اجاره کردن است و البته در سازمان های هواپیمایی به معنی اجاره هواپیما و اجاره صندلی های هواپیما یا بخشی از صندلی ها است. جالب است بدانید که چارتر برای اجاره بخشی از هتل یا اجاره وسیله نقلیه نیز به کار گرفته می شود و در اصول این اصطلاح برای همه چیز که امکان اجاره وجود داشته باشد  استفاده می شود.

بلیط چارتر چیست؟

برخی از آژانس ها مسافرتی یا شرکت چارتر کننده برخی یا کل صندلی های هواپیما را برای مدت زمان پیش خرید می کنند یا به زبان ساده تر بلیط ها بصورت عمده خریداری می کنند. حال که بلیط ها را پیش خرید کرده اند قیمت آن را نیز خودشان تعیین می کنند.که در اکثر اوقات بلیط هواپیما چارتر با نوسان قیمت مواجه است و همیشه در حال تغییر است و دلیل آن نیز تنها به میزان تقاضای مسافران بستگی دارد و اگر میزان تقاضا بالا برود در برخی مواقع قیمت بلیط چارتر بالا می رود برای مثال در ایام نوروز و شب عید قیمت بالا می رود.

این روند با کاهش تقاضا بلیط توسط مسافران با قیمت پایین تری عرضه می شود، و هرچه به ساعات پرواز هواپیما نزدیک تر شود تبعا قیمت بلیط نیز با کاهش باورنکردنی مواجه می شود و این تنها بخاطر این است که صندلی های هواپیما خالی نماند و ضرر احتمالی صندلی خالی جلوگیری شود.

بلیط هواپیما چارتر بیشتر در مسیر های پرتردد مثل تهران به مشهد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. همه چیز درباره بلیط چارتر به قیمت پایین آن ختم نمی شود زمانی که شما بلیط چارتر خریداری می کنید دیگر نمی توانید آن را استرداد کنید و در صورتی که مشخصات خود را اشتباه وارد کرده باشید یا از سفر منصرف شده باشید بلیط هواپیما شما سوخت می شود. نکته دیگه درباره بلیط چارتر آن است که قیمت این بلیط برای همه افراد وسنین یکی است و تفاوتی بین اینکه خردسال،کودک یا بزرگسال باشید ندارد.

تفاوت بلیط چارتر با بلیط سیستمی 

شرکت های هواپیمایی (ایرلاین ها) در طول ماه یا سال قیمت بلیط مشخصی برای مقاصد پروازی تعیین می کنند و شما می توانید طبق برنامه ریزی سفرتان از چندین ماه گذشته بلیط هواپیما تهیه کنید و با بدور استرس و با برنامه ریزی قبلی و مطمئن به مسافرت خود بروید، که این نوع بلیط ها، بلیط سیستمی گفته می شود. اما بلیط هواپیما چارتر تنها در مسیر های پرتردد و قیمت ها متغییر عرضه می شود که متکی به زمان خاص و یا میزان تقاضای مسافران است.

حال اگر تغییراتی در برنامه سفرتان پیش آمد و زمان آن را خواستید عوض کنید یا بخواهید بلیط هواپیما را استرداد کنید این امکان در بلیط سیستمی وجود دارد البته با کسر جریمه  اما این امکان در بلیط هواپیما چارتری وجود ندارد در صورت وارد کردن اشتباه مشخصات یا صرف نظر از سفر با هواپیما، بلیط چارتر استرداد یا تغییر پیدا نمی کند و بطور کل سوخت می شود.

قیمت های بلیط سیستمی از چندین ماه قبل تعریف شده و نرخ آن برای سنین مختلف متفاوت است مثلا برای افراد بزرگسال با کودک و خردسال متفاوت است اما قیمت بلیط چارتر برای تمام سنین یکی است و تفاوتی وجود ندارد.

معایب و مزایای بلیط چارتر 

– مهمترین مزایای بلیط چارتر قیمت پایین آن نسبت به بلیط سیستمی است و این تنها دلیل پرطرفدار بودن بلیط چارتر است.

– اگر از برنامه سفرتان مطمئن نیستید و امکان دارد که لغو کنید، بلیط چارتر تهیه نکنید چوت این نوع بلیط امکان استرداد و تغییر وجود ندارد. حال اگر از سفرتان اطمینان صددرصدی داشتید می توانید بلیط چارتر تهیه کنید و در هزینه سفر صرفه جوی کنید.

– شما اگر قصد دارید خانوادگی به مسافرت بروید باید بدانید قیمت بلیط چارتر برای همه افراد با سنین مختلف یکسان است و این برای خانواده های پرجمعیت مقرون به صرفه نخواهد بود.

– در فصول پر مسافر که میزان تقاضای بلیط هواپیما بالا می رود گاها بلیط چارتر از بلیط معمولی گران تر فروخته می شود.

– بلیط چارتر تنها در مسیر های پرتردد وجود دارد  و در دیگر مسیر ها کمتر یا وجود ندارد.

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا