تغذیه

برای بدن شما کدام رژیم غذایی مناسب است؟

برای بدن شما کدام رژیم غذایی مناسب است؟

آرسینه : برای بدن شما کدام رژیم غذایی مناسب است؟ انتخاب رژیم غذایی مناسب نقش بسیار مهمی در زندگی شما دارد. یک رژیم غذایی مناسب بسته به فرد مصرف کننده متفاوت است و با توجه به متابولیسم بدنی فرد از مقادیر مختلفی ماده مغذی برخوردار است. اما ویژگی های یک رژیم غذایی متناسب با بدن شما کدام است؟
در حقیقت مواد اولیه که به عنوان مواد غذایی نیروزا در بدن انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی جزو مواد آلی هستند که بطور خلاصه می‌توانیم آن‌ها را به سه دسته اساسی و مهم تقسیم کنیم:
بدون شک چگونگی تغذیه در سلامت و تندرستی انسان به گونه‌ای موثر است که هیچکس نمی‌تواند آن را حتی به اندازه ذره‌ای انکار کند.
در حقیقت به عقیده بسیاری از دانشمندان یک برنامه غذایی خوب و متعادل می‌تواند علاوه بر افزودن نشاط و نیروی حیاتی ، عمر انسان را به میزان بسیار قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. در حالی که محروم ماندن از مواد غذایی اساس تندرستی را سست می‌کند و حتی روی نسل های آینده انسان نیز تاثیر گذار است.

انواع مواد غذایی انرژی‌ زا

در حقیقت مواد اولیه که به عنوان مواد غذایی نیروزا در بدن انسان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی جزو مواد آلی هستند که بطور خلاصه می‌توانیم آن‌ها را به سه دسته اساسی و مهم تقسیم کنیم:
دسته اول مواد سفیده‌ای یا موادی که تولید ازت می‌کنند پروتئین ها.
دسته دوم لیپیدها که همان چربی ها هستند.
دسته سوم گلیکوژن ها که به موادی از قبیل نشاسته و قندها اطلاق می‌شود.
هر روز باید به میزان معینی از هر سه دسته این مواد به بدن ما برسد، زیرا بدن ما احتیاج به مواد پروتئینی دارد چون تنها منبع تولید کننده ازت برای بدن ما هستند و اگر این دسته مواد از برنامه غذایی روزانه ما حذف شود بدن ما هر روز میزان بسیاری زیادی اوره را از دست خواهد داد. علاوه بر این مواد پروتئینی هستند که اسیدهای آمینه را برای بدن ما تامین می‌کنند. به همین ترتیب به میزان حداقلی برای بدن ما چربی لازم است تا بتوانیم اسیدهای چرب مورد احتیاج خود را بدست بیاوریم. در حالی که مصرف مواد نشاسته‌ای و قندها نیز لازم و ضروری هستند تا ما بتوانیم نیروی عضلانی و قدرت بدنی لازم را برای تمامی فعالیتهای روزانه خود بدست بیاوریم.

نقش مواد معدنی در بدن

البته نکته اساسی اینجاست که به جز آن سه دسته مواد غذایی که نام برده شد، مواد غذایی باید حاوی مواد غیر انرژی‌زا هم باشد، چرا که این دسته از مواد هم ، برای ادامه حیات ما ضروری و کارآمد هستند. ویتامین‌ها، موادمعدنی، سلولز و آب با آنکه به تنهایی و به‌صورت جدا قابلیت تامین انرژی را برای بدن ما ندارند اما وجودشان برای تنظیم اعمال دستگاههای مختلف در واکنشهای درونی بدن ضروری است.
درواقع مواد معدنی برای بدن ما بسیار ضروری هستند، زیرا به دو صورت اساسی در بدن ما نقش دارند:
اول دسته‌ای از این مواد که در ساختمان بدن ما مثل خون ، دندان‌ها ، استخوان‌ها و… نقش دارند که می‌توان از کلسیم ، گوگرد ، سدیم ، کلر، فسفر و غیره نام برد.
دوم اینکه برخی از مواد و املاح معدنی به عنوان کاتالیزور هستند، یعنی در واکنش‌های بدن ، ایجاد سرعت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به آهن ، مس ، ید ، منگنز و … اشاره کرد و اگر چه میزان نیاز به این مواد در بدن کم است اما بسیار ضروری هستند. برای نمونه آهن در هموگلوبین خون و ید در ترشح غدد بدن نقش اساسی دارند. همچینین نباید نقش سلولز را در عملکرد روده‌ها و اعضای دیگر بدن فراموش کرد
در حقیقت مهم‌ترین نکته این است که مواد غذایی ضروری برای حیات بدن باید به نسبت‌های متعادل و درست مصرف شوند و درواقع باید بین آن‌ها تعادل لازم و کافی برقرار باشد زیرا همین تعادل در حقیقت از مشخصات اصلی و آشکار هر موجود زنده‌ای است. اگر کسی فقط مواد سفیده‌ای به‌اصطلاح پروتئین‌های نباتی و گیاهی را مصرف کند، چنین شخصی بدون تردید بعضی از اسیدهای آمینه موردنیاز بدنش را در دسترس نخواهد داشت و کمبود یا نبود این مواد به‌سرعت باعث به هم خوردن و اختلال اعمال اساسی بدن او می‌شود.
پس برای آنکه این دسته از مواد و سایر مواد دیگر به بدن ما برسد باید مواد را به‌صورت متنوع و از دسته مواد گیاهی و حیوانی مصرف کنیم. فرقی نمی‌کند که این مواد جزو مواد چربی یا سفیده‌ای باشند. نکته مهم دیگر این است که همه ما به‌خصوص در دوران نوجوانی و جوانی باید مواظب مصرف کلسیم و فسفر روزانه خودمان باشیم. زیرا اساس ساختمانی استخوان‌ها و دندان‌های ما را تشکیل می‌دهند. ویتامین D تا حدود زیادی باعث تعادل میان کلسیم و فسفر موجود در بدن می‌شود و تشکیل و تکامل استخوان‌ها را به‌صورت عادی و طبیعی خواهد کرد.
باید به خاطر داشت که احتیاجات انسان‌ها برحسب سن و شغل و شرایط محیطی و جغرافیایی تفاوت دارد، اما به‌هرحال یک انسان عادی باید حدود ۲۵۰۰ کالری را به‌صورت روزانه مصرف کند و این میزان در ورزشکاران به چیزی حدود ۴۰۰۰ کالری افزایش می‌یابد. به‌خصوص که در افراد ورزشکار و پرتحرک باید مواد قندی و نشاسته‌ای افزایش داده شود و چربی نیز به میزان کمی افزایش یابد. همچنین میزان ویتامین C در این افراد باید افزایش یابد. در ضمن تمامی افرادی که به کارهای فکری مشغول‌اند نیز به میزان انرژی بیشتری نسبت به انسان‌ها عادی نیاز دارند. به‌خصوص نوجوانان به خاطر رشد بدنشان به مواد منظم و متناسب بیشتری احتیاج دارند.

منبع: شفا آنلاین

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا