تناسب اندام

با رژیم غذایی استرس را مهار کنید

با رژیم غذایی استرس را مهار کنید

مدیریت استرس باعث سلامت روحی و جسمی فرد می شود. نظریه های مختلفی در خصوص چگونگی مدیریت استرس وجود دارد که یکی از آن ها به اهمیت تاثیر مواد غذایی در کنترل استرس اشاره دارد.

مواد غذایی به چندین روش می توانند باعث کاهش سطح استرس شوند برای مثال مصرف بلغور جو با افزایش سطح سروتونین همراه است. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که افزایش آن باعث ایجاد حس آرامش و کاهش آن باعث ایجاد استرس می شود.

آدرنالین و کورتیزول، هورمون های موثر در ایجاد استرس هستند، یک رژیم غذایی مناسب با اثر بر روی این هورمون ها در افزایش سطح ایمنی بدن و کاهش استرس نقش موثری دارند.

کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات ها باعث افزایش سریع ساخت سروتونین در مغز می شوند. کربوهیدرات های دیر هضم با تثبیت قند خون باعث تعدیل احساسات می شوند . بهترین گزینه ها از این گروه مواد غذایی عبارتند از: نان جو کامل، پاستا و کرنفلکس صبحانه

کربوهیدرات های ساده

متخصصین تغذیه جهت کنترل استرس مصرف کربوهیدرات های ساده نظیر شیرینی و شکلات را توصیه می کنند. اما می بایست از افراط در مصرف این مواد خوراکی پرهیز شود. هضم سریع این مواد باعث افزایش سطح سروتونین می شود اما این افزایش سطح پایدار و طولانی مدت نخواهد بود و نباید به عنوان عادتی برای کاهش استرس از آن بهره برد.

پرتقال

پرتقال منبع غنی از ویتامین C است. این ویتامین با افزایش سطح ایمنی بدن به کاهش هورمون های ایجاد کننده استرس کمک می کند. در مطالعه ای بر روی افرادی با فشار خون بالا اثبات شد که مصرف ویتامین C پیش از انجام فعالیتهای استرس زا سطح هورمون استرس (کورتیزول) و فشار خون را سریعا به حالت طبیعی باز می گردد.

اسفناج

منیزیوم موجود در اسفناج باعث می شود که استرس کاهش یابد. کمبود منیزیوم باعث احساس سردرد و خستگی می شود. علاوه بر اسفناج سایر سبزیجات با برگ پهن، دانه سویا و فیله سالمون نیز منابع غنی از منیزیوم هستند.
ماهی های چرب: با مصرف 2 بار در هفته از اسیدهای چرب OMEGA-3که در ماهی های چرب نظیر ماهی تن و سلمون یافت می شود می توان از ابتلا به بیماری های قلبی، افسردگی و سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری کرد.

چای سیاه

نوشیدن چای سیاه باعث کاهش سریع هورمون استرس پس از قرار گیری در موقعیت های استرس زا می شود در یک مطالعه مقایسه ای مشخص شد افرادی که در هفته 4 فنجان چای می نوشند نسبت به افرادی که از نوشیدنی های دیگر استفاده می کنند احساس آرامش بیشتری دارند و بعد از شرایط پر تنش سطح هورمون استرس پایین تری دارند.

پسته

پسته مانند سایر مغزها سرشار از چربی های مفید است. خوردن روزانه یک مشت پسته، بادام و یا گردو باعث کاهش سطح کلسترول، کاهش التهاب در عروق قلبی و محافظت در برابر اثرات استرس می شوند. فراموش نکنید که مغزها سرشار از کالری هستند پس تعادل در مصرف آن ها را رعایت کنید.

آوکادو

یکی از بهترین راه های کاهش فشار خون مصرف به اندازه پتاسیم است. نیمی از یک آوکادو پتاسیمی بیش از یک موز متوسط دارد. این میوه بهترین انتخاب برای زمانی است که شما در نتیجه استرس احساس نیاز به خوردن خوراکی های چرب می کنید.

بادام

بادام منبع غنی بسیاری از ویتامین هاست. ویتامین Eموجود در بادام باعث تقویت سیستم ایمنی می شود به علاوه ویتامین Bآن در مقابله با استرس و افسردگی موثر است.

مصرف سبزیجات خام

خوردن کرفس یا هویج در رفع تنش های ناشی از استرس بسیار موثر است.

شیر

تحقیقات حاکی از آنست که کلسیم به منجر به کاهش نوسانات خلقی و اضطراب می شود.

 

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا