تناسب اندام

آیا بعد از غذا ورزش کردن ضرر دارد؟

آیا بعد از غذا ورزش کردن ضرر دارد؟

پیاده روی بلافاصله بعد از خوردن غذا، کار درستی نیست چون باعث برگشت اسید معده به بالا و سوء هاضمه می شود و به دستگاه گوارش آسیب می زند. کارشناسان تغذیه معتقداند ، حداقل صد قدم پیاده روی در زمان مناسب بعد از غذا سلامت عمومی را بهبود می بخشد، زیرا باعث هضم بهتر غذا، سوزاندن کالری بیشتر، کنترل بهتر قند خون و کاهش تری گلیسرید در بدن می شود.

زمان درست ، نوع و مقدار مناسب ورزش

زمان ورزش باید به نحوی باشد که بر روی قسمت‌های مختلف بدن تأثیر مخربی نگذارد. برای مثال ورزش بلافاصله بعد از غذا باعث بروز مشکلات معده و اختلال در فرآیند هضم غذا می‌شود. مخصوصا افرادی که مشکلات قلبی – عروقی دارند ، به قلب این افراد فشار وارد می شود.

این تفکر که بعد از خوردن غذا فعالیت بدنی انجام دهیم تا غذا هضم شود، به نوعی هم درست است هم غلط.

درست به این دلیل که فعالیت، به هضم بهتر غذا کمک می کند. اما مهم تر از آن نوع و فاصله زمانی ورزش تا غذا خوردن است. اگر در زمان مناسب و به شکل آگاهانه انجام شود، بسیار سودمند خواهد بود.

ورزش سنگین، استفاده از وسایل مختلف ورزشی و… هیچ کدام مناسب نیستند. ورزشی که تقریبا می توان آن را تایید کرد، یک ورزش سبک مانند پیاده روی است به خصوص اگر نیم تا یک ساعت بعد از صرف غذا انجام شود.

ورزش به شرایط مختلفی مانند شرایط فردی، اجتماعی، روانی و جسمی و تداوم آن بستگی دارد. بهتر است هر شخص، با آگاهی کامل به سیستم بدن و شرایط خود ورزش مناسب انتخاب کند و برای تداوم و ماندگاری آن برنامه ریزی کند.

فواید پیاده روی پس از صرف غذا در زمان مناسب

باعث کاهش احساس سنگینی در فرد می شود.

به برطرف کردن مشکلات تنفسی در فرد کمک می کند.

کاهش احتمال ابتلا به پوکی استخوان به ویژه در بین زنان را کاهش می دهد.

پیاده روی در همه مواقع یک عامل مهم برای سلامتی است در واقع حرکت و تغذیه سالم و مناسب مکمل هم هستند و اگر آگاهانه در ارتباط با هم قرار گیرند، خطر بسیاری از بیماری‌ها برطرف می شود. اگر همه ما فقط روزی نیم ساعت با سرعت نه چندان زیاد راه برویم، خطر بسیاری از بیماری های مزمن را در حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می دهیم. علاوه بر آن؛ در کنار سلامت جسم می توانیم به سلامت روح برسیم و زندگی مملو از شادی را برای خود رقم بزنیم.

متخصصین تغذیه معتقداند ؛ انجام حرکات ورزشی بعد از خوردن غذاهای چرب و پر کالری ، به خصوص بعد یک ساعت از صرف غذا می‌تواند تا ۷۲ درصد در کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون موثر باشد.

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا