دانستنیهای پزشکی

همه آنچه که از خواص آب باید بدانید

همه آنچه که از خواص آب باید بدانید

از خواص آب چه می دانید : آب از مهترین ترکیبات بدن است. ۶۰ تا ۷۰ درصد کل بدن افراد لاغر و ۴۵ تا ۵۰ درصد وزن کل بدن افراد چاق را آب تشکیل می دهد. آب مسئول عملکردهای حیاتی بدن می باشد.

عملکردهای آب در بدن

هضم و جذب غذا

تسهیل گوارش

حفظ سلامت و شادابی پوست

دفع سموم بدن

کاهش دمای بدن به ویژه در فصل گرما

جذب ویتامین ها

جلوگیری از ابتلا به سنگ کلیه.

علامت کمبود آب در بدن

ضعف

خستگی

تشنگی آزار دهنده

اختلالات روانی و مغزی.

دلایل شگفت انگیز در اهمیت نوشیدن آب

مصرف آب و کاهش استرس

در صورت کمبود آب، بدن و مغز انسان دچار استرس می شود و به درستی فعالیت نخواهد کرد. حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد از بافت مغز را آب تشکیل می دهد. استرس باعث کم آبی بدن می شود و درمقابل کم آبی نیز استرس را تشدید می کند.

استرس منجر به سردرد، تهوع و افزایش ضربان قلب می شود. آب کافی استرس را کاهش می دهد.

مصرف آب و کاهش سنگ کلیه

یکی از مهمترین دلایل ایجاد سنگ کلیه، عدم دریافت مایعات به ویژه آب می باشد.آب مواد معدنی ادرار را رقیق می کند در نتیجه سنگهای کلیه در ادرار رقیق شده تشکیل نمی شود. آب با زیاد کردن عملکرد کلیه ناخالصی ها را از بین می برد.

زیبایی پوست با مصرف آب

در زمان کم آبی چین و چروک پوست بدن عمیق تر می شود. نوشیدن آب منجر به گردش جریان خون بهتر می شود که در نتیجه پوست شفاف تر می شود.

مصرف آب و درمان یبوست

آب در هضم و جذب مواد غذایی در بدن نقش مهمی دارد. آب به دفع مواد زائد در روده کمک می کند. در صورت کم آبی، بدن آب زیادی را از ادرار و مدفوع جذب می کند که در نتیجه یبوست ایجاد می شود.

مصرف آب و جلوگیری از گرفتگی عضلات

نوشیدن آب گرفتگی عضلات را کم می کند. مفاصل بدن نرم و روان می شوند.

افزایش انرژی به دنبال مصرف آب

کم آبی بدن منجر به خستگی می شود. آب می تواند خون را در انتقال اکسیژن و دیگر مواد مغذی به سمت سلول های بدن کمک کند. در زمان احساس خستگی، مصرف آب انرژی بدن را بالا می برد.

مصرف آب و افزایش سوخت و ساز بدن

نوشیدن آب متابولیسم بدن را زیاد می کند. زمانی که بدن دچار کم آبی می شود سلول ها نمی توانند به درستی فعالیت کنند و در واقع متابولیسم کاهش می یاید.

کمک به کاهش وزن با مصرف آب

مصرف آب قبل از هر وعده غذایی باعث ایجاد سیری در معده می شود.

مصرف آب و افزایش کارایی بدن

واکنش های حیاتی بدن در حضور آب انجام می شود. تمامی ترشحات داخلی بدن حاوی آب هستند. در صد بالایی از ترکیبات خون را آب تشکیل می دهد که در انتقال مواد غذایی ضروری می باشد. به همین دلایل، کاهش ۱ تا ۲ درصد آب بدن حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد کارایی بدن را کم می کند.

به گفته متخصص تغذیه افراد برای حفظ سلامتی بدن باید روزانه به مقدار نیاز آب بنوشند. بهتر است یک بطری آب همراهتان باشد و به تدریج در طول روز مصرف کنید نه اینکه چند لیوان آب پشت سر هم نوشیده شود.

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا