دانستنیهای پزشکی

نکاتی که مبتلایان به دیابت در رژیم غذایی باید رعایت کنند

نکاتی که مبتلایان به دیابت در رژیم غذایی باید رعایت کنند

نکاتی که مبتلایان به دیابت در رژیم غذایی باید رعایت کنند

رژیم غذایی سالم برای دیابت  : اگر شما بیماری دیابت دارید یک رژیم غذایی مناسب به منظور مبارزه با افزایش میزان قند خون بدن می‌تواند بهترین دوست شما باشد. با یک متخصص دیابت در رابطه با میزان مصرف کربوهیدرات مشورت کنید که بسیار تاثیرگذار در سطح قند خونتان خواهد بود. ممکن است پزشک توصیه‌ای مبنی بر استفاده از شاخص قند خون برای شما داشته باشد، در این صورت طبق این دسته بندی غذاهایی که موجب افزایش شاخص قند خون می‌گردند، وجود دارند و عدد بالاتر این شاخص نشان دهنده افزایش میزان قند خون در بدن است.

رعایت نکات زیر ضروری است

سعی کنید بشقاب غذای خوش رنگی داشته باشید به این منظور که مملو از سبزیجات رنگی مانند میوه‌جات، غلات کامل، حبوبات، آجیل و پروتئین بدون چربی باشد.

با توجه به شرایط سن، جنس و سطح فعالیت بدن کالری مورد نیاز را مصرف کنید که مطابق آن افزایش، کاهش و یا حفظ وزن داشته باشید.

فیبر

استفاده از مواد غذایی که سرشار از فیبر هستند، نظیر غلات سبوس‌دار، آجیل، میوه‌جات، سبزیجات و حبوبات موجب کاهش قند خون و کلسترول بدن می‌گردند.

برای تامین فیبر کافی مورد نیاز بدنتان سعی در استفاده از مواد بالا داشته باشید، و در صورت استفاده نا کافی از این مواد می‌توانید جایگزین‌های مناسب دیگری نظیر مکمل‌های پسیلیوم و متیل سلولز را مورد استفاده قرار دهید.

توجه داشته باشید که افزایش فیبر در بدنتان به آرامی صورت پذیرد زیرا امکان بروز گرفتگی عضلات وجود دارد و برای پیشگیری از این حالات نوشیدن بیشتر مایعات را فراموش نکنید.

چه مقدار می‌توانید بخورید؟

به برچسب تغذیه روی مواد خوراکی دقت داشته باشید و مطلع باشید که خوردن بیشتر از برنامه غذایی مخصوص افراد دیابت به معنی افزایش کالری و در نتیجه افزایش چربی خواهد بود و این برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مضر است و تا آنجا که می‌توانید از پر‌خوری خودداری کنید و هر روز وعده‌های غذایی خود را در ساعات منظم میل کنید.

منظور از رژیم غذایی TCL مخصوص بیماران دیابتی چیست؟

افرادی که دارای کلسترول هستند از جانب پزشکشان توصیه‌ای به نام برنامه TCL خواهند داشت که منظور همان درمان به روش تغییر سبک زندگی می‌باشد. هدف از این برنامه کاهش سطح کلسترول و از دست دادن وزن اضافی و فعالیت بیشتر می‌باشد و همچنین جلوگیری از بیماری‌های قلبی خصوصا برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند، زیرا شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر خواهد بود.

آنچه که در برنامه TCL خواهید داشت:

 

  • دریافت محدود چربی به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد از کل کالری دریافتی روزانه
  • مصرف انواع چربی‌ها باید بدینصورت باشد، در حدود ۷ درصد چربی اشباع شده، مصرف ۱۰ درصد و یا کمتر چربی اشباع نشده و تا ۲۰ درصد از چربی‌های اشباع نشده مانند روغن‌های گیاهی و آجیل‌ها
  • مصرف اندازه و مناسب کربوهیدرات، روزانه در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد
  • فیبر مصرفی مورد نیاز در حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز
  • اختصاص حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از کالری روزانه به پروتئین
  • مصرف کلسترول به میزان ۲۰۰ گرم در روز

 مجله پزشکی آرسینه

ارسال پاسخ

آرسینه
آرسینه جدیدترین و بروز ترین مطالب در حوزه های تغذیه, روانشناسی, پوست ومو, گردشگری, فرهنگی, سبک زندگی, تکنولوژی, تناسب اندام, رژیم غذایی, بیماری های نادر و.. آرسینه همواره سعی بر بهبود هر چه بهتر کیفیت محتوا خواهد بود.