پوست و مو

مضرات اسپری مو برای سلامتی

مضرات اسپری مو برای سلامتی

اسپری های مو در آخرین مرحله از آرایش استفاده می شوند و بیشتر از سایر مواردی که تاکنون در مورد آن صحبت کرده ایم به موهای شما حالت می دهند. استفاده از اسپری ها نسبت به ژل و فوم ها راحت تر است. همچنین طرفداران بیشتری نسبت به دو محصول قبلی دارند. محلول هایی که معمولاً پایه ای ژل مانند دارند.

اسپری ها و حالت دهنده های مو گاهی سلامت شما را تهدید می کنند. محققان به تازگی هشدارهای مهمی به طرفداران همیشگی این محصولات داده اند که کمی حواس شان را جمع کنند و هر محصولی را روی سرشان و در هر وضعیتی خالی نکنند.

اغلب اسپری ها با ایجاد یک پوشش روی مو می توانند حالت مو را کنترل کنند. محلول هایی که برای تولید اسپری ها استفاده می شوند معمولاً مواد الکلی هستند که در معرض هوا به شدت فرار هستند و بعد از تبخیر، فقط پلیمر مورداستفاده همانند ژل ها روی مو باقی می مانند. اسپری ها نیز بر اساس ضخامت موها دسته بندی می شوند، باید از اسپری استفاده کنید که متناسب با موهای شما باشد. اگر ضخامت موهای شما زیاد است می توانید از اسپری های خشک استفاده کنید و اگر موهای شکننده دارید بهتر است از اسپری هایی استفاده کنید که به موهای شما رطوبت بیشتری بدهند.

مضرات اسپری مو برای سلامتی

تماس زنان باردار با اسپری مو و تولد نوزاد ناقص و معیوب

تماس با اسپری مو در دوران بارداری برای نوزاد خطرناک است.اگر زنان در دوران بارداری با اسپری مو به ویژه در محل کار مانند آرایشگاه تماس زیاد داشته باشند، خطر تولد نوزادان پسر آن ها با مشکلات و نواقص اعضای تولید مثلی، افزایش پیدا می کند.
در این وضعیت نوزادان پسر با نقص اعضای جنسی متولد می شوند، به طوری که مجرای ادراری آن ها از غدد جنسی جدا می شود.دانشمندان کالج ایمپریال لندن تاکید کردند که تماس مادران با اسپری مو در دوران بارداری خطر بروز این نقص عضو را در نوزادان پسر تا دو برابر افزایش می دهد.

مطالعات نشان می دهد که نرخ ابتلا به این نقص عضو در کودکان پسر طی دهه های اخیر به شدت افزایش یافته است.
برخی کارشناسان می گویند که نوعی ماده شیمیایی موجود در مواد پلاستیکی که فتالاتس نامیده می شود عامل بروز این نقص عضو جنینی است. این ماده شیمیایی می تواند تعادل هورمون ها را بر هم بزند و استفاده از آن در اسباب بازی ها چند سال است که در اتحادیه اروپا ممنوع شده است.
اما ظاهرا این ماده در برخی از مواد آرایشی نیز وجود دارد که از سال 2005 از استفاده از آن در اسپری های مو و سایر مواد آرایشی جلوگیری می شود.

اسپری مو را به ریشه مو نزنید

متخصصان پوست و موی کانادایی بر این باورند که اگر اسپری مو به ریشه موها زده نشود، مشکل چندانی ایجاد نمی کند.اگر اسپری های حالت دهنده مو با ریشه موها برخورد کنند، موجب ریزش مو، ایجاد موخوره و پوسته پوسته شدن کف سر می شوند اما اگر مواد تشکیل دهنده این حالت دهنده ها با ریشه مو تماس پیدا نکند، عوارض زیادی به وجود نمی آورد.
برای حالت دادن به موهای خود از حالت دهنده های گیاهی که عوارض کمتری دارند، استفاده نمایید.

همچنین انواع گوناگون حالت دهنده ها مانند اسپری، ژل و چسب ها در پایان روز باید از روی موها شسته شوند زیرا در غیر این صورت، به شکل ذره های خشک شده از موها جدا می شوند و ایجاد شوره کاذب می کنند. به همین دلیل، متخصصان به افراد توصیه می کنند که در صورت امکان برای حالت دادن به موهای خود از حالت دهنده های گیاهی استفاده کنند که عوارض کمتری دارند.

مضرات اسپری مو برای سلامتی

آسمی ها در خط اول خطر

اگر شما آسم دارید و یا اگر یکی از اعضای خانواده شما از بیماری آسم رنج می برد، لازم است بدانید که استفاده از این محصولات را باید کنار بگذارید.

اسپری های مو در گروه عوامل تشدید کننده علایم آسم به شمار می آیند و به راحتی می توانند موجب تحریک مجاری تنفسی شوند و می توانند حتی شما را تا مرز یک حمله آسمی پیش ببرند.

4 توصیه به آن ها که اسپری مو می زنند

1- با فاصله اسپری کنید

برای این که اسپری ها و حجم دهنده های مو بهتر روی موهای شما بنشینند، بهتر است اول قوطی آن ها را خوب تکان دهید و سپس آن را در فاصله 30 سانتی متری موهای تان نگه دارید و از این فاصله آن را روی موهای تان اسپری کنید.

2- دهان و چشم های تان را ببندید

برای این که قطرات این افشانه ها کمتر در دهان و بینی شما وارد شوند بهتر است هنگامی که خودتان یا آرایشگر می خواهد آن ها را روی سر شما اسپری کند، چشم های تان را ببندید و دستتان را روی بینی و دهان تان بگذارید حتی می توانید از یک ماسک برای پوشاندن بینی و دهان تان استفاده کنید و بهتر است پس از اسپری کردن این محصولات روی موهای تان آن محل را ترک کنید و تهویه اتاق را روشن کنید و یا پنجره ها را باز کنید.

3- در فضای آزاد اسپری کنید

برای این که محصولات شیمیایی کمترین اثر را روی سلامت شما و اعضای خانواده تان داشته باشند، بد نیست پس از این که موهای تان را سشوار کشیدید و نوبت به استفاده از این محصولات رسید به حیاط یا ایوان منزل تان بروید و در فضای آزاد این محصولات را روی موهای تان اسپری کنید. باقی ماندن قطرات این افشانه ها در فضای منزل و تجزیه شیمیایی آن می تواند روی سلامت شما اثرات نا مطلوبی بر جای بگذارد.

4- اسپری سبز بخرید

در سال های اخیر بعد از این همه حرف و حدیث که پشت سر این محصولات در دنیا بوده است، سرانجام کارخانه های سازنده به این فکر افتاده اند که محصولاتی از این دست را تولید و روانه بازار کنند که سازگاری بیشتری با سلامت انسان ها و محیط زیست داشته باشند روی این محصولات واژه سبز نوشته شده است. توصیه ما به شما این است که این انواع را خریداری کنید تا سلامت خودتان و دیگر افراد روی کره زمین را فراهم کرده باشید.

آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا