دانستنیهای پزشکی

روش های از بین بردن جای زخم و بخیه

روش های از بین بردن جای زخم و بخیه

برای از بین بردن جای زخم و بخیه چند روش موثر وجود دارد که در صورتی که بخشی از پوست در اثر عوامل بیرونی دچار زخم شد و جای آن باقی ماند و یا حتی زمانی که زخم را بخیه کردید آثاری از خود باقی گذاشت و در راستای محو و کردن جای زخم هستید در این مقاله سعی  داریم روش های ازبین بردن جای زخم را بررسی کنیم.

 درمان محل زخم

گاهی اوقات در اثر خراشیدگی پوست یا سوختگی لایه رویی پوست اپیدرم یا بخش میانی پوست درم آسیب دیده می شود در صورت مراقبت جای این نوع زخم های باقی نمی ماند و تنها ممکن است پوست این ناحیه دچار تغییر رنگدانه ای شود و کمی پر رنگ تر شود در این مواقع کافی است از تاپش مستقیم نور آفتاب جلوگیری شود و از ضد آفتاب استفاده شود در ادامه با داروهای لایه بردار یا کمرنگ کننده پوست بهره برد.

در برخی مواقع زخم ها عمیق هستند که درم و حتی چربی ها و عضلات را درگیر خود می کنند که قطعا با جوشگاه همراه هستند ولی جوشگاه ایجاد شده نیز به وسعت زخم و دلیل ایجاد زخم بستگی دارد، که اگر زخم براساس پارگی منظم باشد و بخیه بخورد در نهایت جای کمتری باقی می ماند ولی اگر بخیه نزنید این امکان است که بین لبه های زخم فاصله ایجاد شود که در اصطلاح گوشت اضافه یا جوشگاه ضخیم بوجود آید.

نکته : در صورتی که زخم عمیق است اطراف آن را ضدعفونی (بتادین) کنید و از آلودگی احتمالی زخم جلوگیری و بخیه بزنید.

 

جای زخم و بخیه را چطور ازبین ببریم؟

برای ازبین بردن جای زخم از داروهای موضعی یا کرم های تریمم کننده زخم مثل زینک اکساید یا حتی در برخی موارد از عسل طبیعی می توان برای نرم شدن و سرعت بهبود و درمان زخم بهره برد. در برخی از موارد کسانی که مشکل عروقی یا بیماری دیابت را دارند زخم دیرتر درمان میشود که از prp  میتوان استفاده کرد.شایان ذکر است که است که نوع برش که جراح انجام می دهد و مراقبت ها ف زمان کشیدن بخیه و اقدام های که روی جوشگاه انجام می شود نیز نتیجه بسزایی را در زیبای محل زخم را دارد.

در بخیه های که روی صورت انجام میشود زمان کشیدن آن با دیگر اندام های بدن متفاوت است و در نهایت بعد 5 روز میتوان بخیه را کشید ولی همان طور که گفتیم دیگر اندام بدن کمی متفاوت است و زمان کشیدن بخیه به 10 روز تا 2 هفته می رسد.

توصیه : برای گرفتن نتیجه ی بهتر بعد از کشیدن بخیه ها، جوشگاه آن را لیزر کنید. البته این امر متوسل آن است که چند ماه از بسته شدن زخم بگذرد.

اگر از زخم خوب مراقبت نکرده اید و بخیه زخم  به هر دلایلی باز شده، بعد از چند ماه یا چند سال غیر از جوشگاه، در ناحیه فرورفتگی هم ایجاد می شود. در این حال به کمک لیزردرمانی می توان جای زخم را بهتر کرد اما فرورفتگی باید با ماده پرکننده ای مثل چربی خود فرد پر شود. چربی به دلیل سلول های بنیادی ای که دارد، به بهتر شدن جوشگاه هم کمک می کند. غیر از لیزر حتی می توانیم از درم ابریژن یا میکرودرم ابریژن نیز برای بهبود جوشگاه استفاده کنیم.

منبع : نمانک

آرسینه

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا