دهان و دندان

دندانپزشکی با لیزر و کودکان و هر آنچه از دانپزشکی باید بدانید

هر آنچه از دانپزشکی باید بدانید

دندانپزشکی موضوعی است که در این مقاله می خواهیم پیرامون آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، دندان و حاشیه های آن از روز اول با انسان همراه بوده و تا روز آخر زندگی آن حاشیه های آن ادامه خواهد داشت. در ادامه با آرسینه همراه باشید.

شاید علت اینکه اکثریت افراد در ایران قدر دندان های خود را نمی دانند این باشد که والدین در سنین کودکی به دلیل اینکه دندان ها شیری بوده و پس از مدتی دندان های اصلی جایگزین آن می شوند، اهمیت نداده و یا طریق نگهداری از دندان ها، مسواک زدن و یا پرهیز ها را آموزش نداده و خود هم آموزش ندیده اند.
بر اساس نظزیه محققان و کارشناسان کشور ایران از نظر سلامت دندان در رتبه ی پایینی قرار داشته و تقریبا از هر 10 نفر 7 نفر به مشکلات دندان  مبتلا هستند.

 دندانپزشکی با لیزر


دندانپزشکی با لیزر یکی از شاخه ها می باشد، تقریبا در یک دهه اخیر لیزرهای نسل جدید وارد علم پزشکی شده‌اند که می‌توانند پاسخگوی خواسته‌های درمانی باشند. در ابتدا از لیزر به‌عنوان تیغ جراحی استفاده می‌کردند. نور لیزر قادر است بافت را برش دهد، اما امروزه لیزر در درمان دندانپزشکی با لیزر هم نقش بسزایی دارد. روش‌های جدید لیزری به‌خصوص‌ روش لنپ (LANAP) در ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در درمان بیماری‌های لثه می‌توان از روش لیزردرمانی کمک گرفت.

در گذشته برای آنتی‌باکتریال کردن لثه از روش‌های درمانی مختلف مثل مصرف آنتی‌بیوتیک (‌به‌صورت ژل)، جرم‌گیری زیر لثه و… استفاده می‌شد اما هیچ کدام از این روش‌ها به‌طور صددرصد آنتی‌باکتریال نمی‌کرد و حدود 15 تا 20 درصد باکتری مسئول باقی می‌ماند.

دندانپزشکی با لیزر

 دندانپزشکی کودکان


طب کودکان و همچنین پزشکی کودکان با بزرگسالان متفاوت است زیرا سیستم بدنی کودکان ضعیف بوده و همچنین برخی از عوارض ها شاید در آینده برای آن ها مشکل ساز شود دندانپزشکی کودکان هم از این قاعده مستثنا نیست.

دندانپزشکی کودکان شامل دانش و اعمالی می باشد که به معالجه و پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان در محدوده سنی ۳ تا ۱۲ ساله می پردازد . آشنایی با بهداشت دهان و دندان و استفاده از روشهای بهداشتی از زمان رویش اولین دندان شیری کودک یعنی از حدود ۶ ماهگی به بعد کودک، برای والدین اهمیت زیادی دارد.

دندانپزشکی کودکان

دندانپزشکی بدون درد


تقریبا همه افراد از درد دندان پزشکی ترس داشته و همچنین این فوبیا وجود دارد که اگر به دندان پزشکی مراجعه کنیم آیا دردی خواهد داشت و یا آیا دندانپزشکی بدون درد وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که روش «دندانپزشکی بدون درد» را دندان پزشکی به نام Myles Dakin پایه‌گذاری کرده است. او از این تکنیک‌های ویژه برای درمان بیمارانش در لندن استفاده کرد. بازسازی ساختمان از دست رفته دندان با این روش امکان‌پذیر است، چون ساختمان عاج دندان دارای خلل و‌ نفوذپذیر است و از سوی دیگر درون بزاق کلسیم وجود دارد که یکی از عوامل اصلی سازنده مولکول‌های دندان است.

البته کلسیم موجود در بزاق است که جرم‌هایی را که روی دندان‌ها شکل می‌گیرند، می‌سازد ولی در این روش دندان‌پزشکان بازسازی ساختمان دندان را هدایت می‌کنند. و این تکنیک نو، پیشرفتی در علم دندانپزشکی بدون درد به شمار می‌آید چون دریل کردن و پرکردن (ترمیم) ساختمان دندان همزمان و بدون درد برای بیمار انجام می‌شود. همچنین اوزون نخستین ماده‌ای بود که در دندان پزشکی برای کشتن میکروب‌های پوسیدگی‌زا مورد استفاده قرار گرفت ولی این‌ گاز اندکی سمی است.

 

دندانپزشکی بدون درد

هزینه دندانپزشکی


هزینه دندانپزشکی به طور کلی بستگی به عوامل مختلفی دارد که یکی از آن ها شرایط بیمار است همچنین نوع درمانی که می خواهد انجام دهد هم در برآورد هزینه دندانپزشکی بسیار مهم بوده و لحاظ می شود.

در مرحله اول بیمار می تواند از طریق تماس با کلینیک و یا تلگرام از قیمت دندان پزشکی مطلع شود اما اگر نیازی به برآورد تکمیلی دندان پزشکی باشد قطعا بیمار باید به کلینیک و یا مطب مربوطه مراجعه کند و در مورد هزینه های دندانپزشکی اطلاع کسب کند در انتها دلیل بالا بودن هزینه های دندانپزشکی بالا بودن ابزار و وسایل بوده و همچنین ظرافت این درمان زیبایی نسبت به درمان های دیگر است.

مقالان پیشنهادی

 دندانپزشکی

 دندانپزشکی با لیزر

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا