دانستنیهای پزشکی

درمان دیابت نوع 2

درمان دیابت نوع 2

کشف ژنی که به ابداع درمان جدیدی برای دیابت نوع 2

پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، این محققان که یافته های خود را در مجله Cell Death and Disease منتشر کردند، نشان دادند که مسدود کردن ژن TNFR5 این روند تخریب را متوقف کرد.
در دیابت نوع دو سلول های بتا در لوزالمعده یا انسولین کافی تولید نمی کنند و یا بدن قادر به استفاده از انسولین تولید شده نیست. انسولین هورمونی است که به تنظیم سطح قند خون کمک می کند.
گرچه آزمایش های تنظیم قند خون و داروها می توانند به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک کنند که سطح قند خون خود را مدیریت کنند، اما به درمان های موثرتری نیاز است.
دکتر ‘مارک تورنر’ از دانشکده علوم و فناوری دانشگاه ‘نانتینگهام ترنت’ در انگلیس و همکارانش معتقدند که کشف ژن آنها ممکن است پتانسیل برآورده کردن این نیاز را داشته باشد.
محققان در این مطالعه بیش از 31 هزار ژن مرتبط با لوزالمعده را با هدف مشخص کردن حساس ترین ژن به گلوکز و اسیدهای چرب — محصولات رژیم های غذایی پر چرب و پر قند ارزیابی کردند.
آنها دریافتند که ژن TNFR5 بالاترین حساسیت را به گلوکز و اسیدهای چرب دارد و بیان بیش از اندازه این ژن در واکنش به سطوح بالای چربی و قند، به تخریب سلول های بتا منجر می شود.
محققان می گویند: این یافته ها نشان می دهد که بیان بیش از اندازه ژن TNFR5 در مبتلایان به دیابت نوع دو احتمالا بیشتر است و بنابراین تخریب سلول بتا تشدید می شود.
براین اساس، محققان در جریان آزمایش هایی در آزمایشگاه متوجه شدند که مسدود کردن ژن TNFR5 در سلول های بتایی که در معرض گلوکز و اسیدهای چرب قرار داشتند، تخریب آنها را متوقف کرد.
منبع : ایرنا
 آرسینه

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا