بیماری های نادر

داروی توفاسیتینیب زلجانز را بیشتر بشناسید

توفاسیتینیب زلجانز

نام عمومی: tofacitinib
نام برند: Xeljanz
tofacitinib ، یک داروی از کلاس مهار کننده¬ی Janus کیناز (JAK) است، که توسط موسسه ملی بهداشت و Pfizer، کشف و توسعه یافته است. Tofacitinib به عنوان Xeljanz و Jakvinus به بازار عرضه شده است. در ادامه با آرسینه همراه باشید.

در حال حاضر برای درمان آرتریت روماتوئید (RA) در بیمارانی که نمی توانند با متوترکسات (Rheumatrex، Trexall) به تنهایی درمان شوند، استفاده می شود و در ایالات متحده و کشورهای دیگر تایید شده است.
این دارو تأثیری مهمی در درمان پسوریازیس در فاز 3 مطالعات نشان داده است. برای این دلیل، در درمان بیماری التهابی روده، دیگر بیماری های ایمنی و همچنین برای پیشگیری از رد پیوند اعضا، در حال حاضر، مورد مطالعه است.
اخبار FDA در باره¬ی تصویب داروی Xeljanz
FDA داروی Xeljanz برای آرتریت روماتوئید تصویب کرده است
در اداره غذا و داروی ایالات متحده، در تاریخ 6 نوامبر 2012 ، داروی Xeljanz (tofacitinib) برای درمان بزرگسالان مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA)فعال با شدت متوسط تا زیاد بیماری که پاسخ ناکافی به درمان داشته¬اند و یا کسانی که تحمل متوترکسات را ندارند، تصویب رسیده است و آژانس برای بررسی کامل مصرف آن برنامه¬ریزی کرده است.

آرتریت روماتوئید RA

RA یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های سالم، حمله کرده و منجر به التهاب مفاصل و بافت¬های اطراف آن می¬شود. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری¬ها در ایلات متحده آمریکا، RA حدود 1.5 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است. Xeljanz، یک قرص با مصرف دو بار در روز است، که منجر به مسدود کردن مولکول به نام ” Janus کیناز “، که در التهاب مفاصل RA مهم است، می¬شود.
ایمنی و اثر بخشی دارو
ایمنی و اثربخشی Xeljanz در هفت آزمایش بالینی در بیماران بالغ RA فعال با شدت متوسط تا زیاد ، مورد بررسی قرار گرفت. در تمام آزمایشات، بیماران تحت درمان با Xeljanz ، بهبود در پاسخ بالینی و عملکرد فیزیکی در مقایسه با بیماران درمان شده با دارونما را تجربه کردند.
استفاده از Xeljanz با افزایش خطر ابتلا به عفونت های جدی، از جمله عفونت¬های فرصت طلب (عفونت که در درجه¬ی اول رخ می¬دهند، یعنی هنگامی¬که سیستم ایمنی سرکوب شده است)، سل، سرطان و لنفوم همراه بود. همچنین منجر به افزایش آنزیمهای کلسترول و کبدی و کاهش در تعداد سلولهای خونی، در بیماران مصرف کننده داروی Xeljanz شد.
Tofacitinib توسط سازمان های نظارتی اروپا به دلیل نگرانی از اثربخشی و ایمنی شد مورد تایید نیست. این دارو، برخی سرطان زایی، جهش زایی و اختلال در باروری را نشان داد.
سازمان غذا و دارو و بخش ارزیابی و کاهش خطر استراتژی (REMS) نیز در آمریکا، موافقت کرده است که در صورتی که مصرف¬کنندگان از خطرات جدی دارو توسط یک برگه¬ی راهنمای داروی Xeljanz که متشکل از مشاوره به بیماران در مورد اطلاعات مهم ایمنی و مراقبت های بهداشتی در مورد خطرات دارو است، باخبر شوند، Xeljanz مورد تایید است ( در انتها برگه¬ای که FDA دستور داده همراه دارو به فروش برسد را با زبان اصلی قرار می¬دهیم. نوشته های برگه در این مقاله آماده شده در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است ).
به منظور مطالعه اثرات طولانی مدت Xeljanz در بیماری¬های قلب، سرطان و عفونت¬های جدی، FDA نیازمند به مطالعه post marketing است. برای این منظور، دو دوز Xeljanz ارزیابی شد که شامل یک گروه از بیماران با دوز مشخص دارو و گروه دیگر بیمارانی که از روش¬های دیگر درمانی مورد تایید استفاده می-کردند، بود و این دو گروه با یکدیگر، باید مقایسه¬ ¬شوند.( برای اینکه متوجه شوند اثرات جانبی کدوم روش درمانی بیشتر و خطرناکتر است و کدوم روش درمانی بهتر جواب می¬دهد این مطالعه در حال انجام هنوز تمام نشده است.)
در یک بررسی توسط سازمان FDA، یک نرخ افزایش اشتین بار ویروس که در ارتباط با اختلال لنفوپرولیفراتیو پس از پیوند است، در بیماران پیوند کلیه تحت درمان با tofacitinib را نسبت به بیمارانی که داروهای سرکوب¬کننده¬ی سیستم ایمنی مصرف می¬کردند، مشاهده کردند. گزارش شده است که عفونت¬های جدی ،( سل و باکتریایی، قارچی تهاجمی، ویروسی، و دیگر عفونت های فرصت طلب) منجر به بستری یا مرگ، در بیماران دریافت tofacitinib شده است.
شایع¬ترین عوارض جانبی داروی Xeljanz، در کار آزمایی¬های بالینی که تا امروز توسط FDA گزارش شده است، شامل: عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، سردرد، اسهال، التهاب مسیر بینی و قسمت فوقانی حلق بودند.
همچنین بر اثر مصرف این دارو ممکن است:
لنفوم و سرطان های دیگر ،اختلال در بارداری، جهش زایی بوجود آید.

مکانیزم داروی Xeljanz (janus کیناز)

Xeljanz یک مهار کننده آنزیم Janus کیناز 1 (JAK1) و Janus کیناز 3 (JAK 3) است، بدان معنی که در مسیر سیگنالینگ JAK-STAT ، که مسئول انتقال اطلاعات خارج سلولی به هسته سلول است، موثر بر رونویسی DNA، اختلال ایجاد می¬کند.
در مدل موش رماتیس مفصلی،داروی tofacitinib بسرعت باعث بهبودی بیماری با مهار تولید واسطه¬های التهابی و سرکوب ژن وابسته به STAT1 در بافت مفاصل می¬شود. این اثر در این مدل بیماری، مرتبط با مهار هر دو مسیرهای سیگنالینگ JAK 1و3 است که پیشنهاد می¬کند، tofacitinib ممکن است به نفع درمان از طریق مسیرهای که منحصر به فرد به مهار JAK3 نمی¬باشد، فعالیت کنند.
چرا مواردی را قبل از مصرف دارو باید با پزشک خود در میان بگذاریم؟
1. اگر شما به هر یک از مواد تشکیل دهنده¬ی tofacitinib حساسیت دارید( از پزشک یا داروساز لیستی از ترکیبات تشکیل دهنده¬ی دارو را بخواهید)
2. اگر شما یک عفونت جدی دارید
3. اگر شما مشکلات شدید کبدی ( مانند هپاتیت B & C) دارید
4. اگر شما مشکلات کلیوی دارید
5. اگر شما در حال مصرف ریفامپین یا داروهای مورد استفاده برای سرکوب سیستم ایمنی بدن (به عنوان مثال، آزاتیوپرین، سیکلوسپورین) هستید.
6. اگر شما در حال مصرف دارو بیولوژیک برای درمان آرتریت روماتوئید (به عنوان مثال، abatacept، adalimumab به آناکینرا، certolizumab، اتانرسپت، گولیموماب، اینفیلیکسیماب، ریتوکسیماب، tocilizumab) هستید .
7. اگر شما قرار است واکسیناسیون انجام دهید .
8. اگر شما قصد بارداری دارید و یا در هنگام مصرف دارو باردار شده اید
9. اگر به بچه خود قرار است شیر دهید

Tofacitinib ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اگر هر یک از این علائم شدید هستند و یا نه، دکتر بگویید:

1. درد معده، به خصوص اگر از آن می آید همراه با تب و اسهال یا یبوست
2. زردی پوست یا چشم
3. از دست دادن اشتها
4. ادرار تیره
5. حرکات روده-رنگ خاک رس
6. استفراغ
7. راش
8. پوست رنگپریده
9. تنگی نفس
10. افزایش کلسترول (هر ماه باید چک شود)
نکته : بدون دستور پزشک، دوز داروی خود را کم یا زیاد نکنید. داروی خود را برای دیگران با بیماری مشابه خود تجویز نکنید. این دارو در بعضی از بیماران خاص اتوایمن و افراد (برحسب آزمایشات عدم حساسیت و سایر آزمایشات مربوطه) پاسخ می¬دهد و در برخی دیگر کشنده می¬باشد. بعد از بهبود بیماری، دوز دارو باید توسط پزشک به تدریج کم شود. بر حسب آزمایشاتی که دکتر در هر ماه تجویز می¬کند. میزان دوز دارو بر اساس پاسخ بیمار و عوارض آن، کم یا زیاد می¬شود.
اطلاعات کاغذ راهنما برای خطرها:

منبع:انجمن آلوپسی ایران

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهرداد
مهرداد
6 سال قبل

سلام..خسته نباشید..دکتری تو ایران این دارو رو تجویز میکنن؟؟

jahan
jahan
4 سال قبل

سلام.خواستم بابت وبسایت خوبتون ازتون تشکر کنم و امیدوارم باعث ایجاد انگیزه براتون
بشه

دکمه بازگشت به بالا