ایرانگردی

جاذبه های گردشگری شیراز

جاذبه های گردشگری شیراز

آرسینه : اگر قصد سفر به شیراز دارید با ما همراه باشید شیراز شهری کهن است شیراز سرشار از عطر زندگی،شیراز به شعر ادب ایران زمین شهره دارد و دارای آب هوایی مطلوب و آثار تاریخی منحصر به فرد و خارق العاده که شیراز را را تبدیل به قطب گردشگری در سراسر ایام سال تبدیل کرده و همچنین شیراز در ایام نوروز میزبان خیل عظیمی از گردشگران و توریست های از سراسر ایران و جهان است. با ما همراه باشید تا با برخی از اماکن شیراز آشنا شوید .

 

۱. آرامگاه شاه چراغ

 

آرامگاه شاه چراغ
شهر شیراز، میزبان پیکر مطهر «میر سید احمد» از پسران امام موسی کاظم (ع) است و مقبره‌ی ایشان که به آرامگاه شاه چراغ شهرت یافته است، یکی از مقاصد اصلی گردشگری مذهبی در کشور محسوب می‌شود.
این مکان ملکوتی از گنبد و بارگاهی مزین به تزئینات زیبا از جمله خطوط زیبای فارسی، عربی، کاشیکاری‌ و آینه‌کاری‌های زیبا است که فضایی چشم‌نواز با روحانیتی وصف‌نشدنی را به وجود آورده است.

۲. تخت جمشید

 

تخت جمشید
یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین نقاط دیدنی فارس، مجموعه‌ی تاریخی تخت جمشید است که در ۵۵ کیلومتری از این شیراز قرار گرفته و از اصلی‌ترین اهداف گردشگران جهت رفتن به شیراز محسوب می‌شود.
این اثر تاریخی را مجموعه‌ کاخ‌های هخامنشیان تشکیل داده است که به ارگ پارسه نیز شهرت یافته و از آن به عنوان بزرگ‌ترین بنای سنگی ایران یاد می‌شود.

۳. حافظیه

حافظیه
آرامگاه شاعر مشهور و محبوب ایرانی، خواجه حافظ شیرازی در شمال شهر شیراز، جنوب دروازه قرآن و در قبرستانی به نام خاک مصلی قرار دارد که در بین مردم به حافظیه شهرت یافته است. این مکان با معماری زیبا که به سبک دوران هخامنشیان است، همواره میزبان بازدیدکنندگان بسیاری است.

۴. باغ ارم

باغ ارم
می‌توان باغ ارم شیراز را یکی از کهن‌ترین و زیباترین باغ‌های این شهرستان نامید که از محیطی چشم‌نواز و سرسبزی مثال‌زدنی برخوردار است. این مکان نیز مورد توجه گردشگران قرار دارد و علیرغم مشخص نبودن تاریخ دقیق احداث آن، گفته می‌شود که در کتبی متعلق به قرون ده و یازده هجری قمری، از آن یاد شده است.

۵. حمام وکیل شیراز

حمام وکیل شیراز
کریم خان زند، از حکام سرشناس وقت در شهرستان شیراز است که در دوران فرمانروایی خود به ساخت مجموعه بناهایی پرداخته که امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در شیراز تبدیل شده است.
حمام وکیل یکی از این عمارت است که در ساخت و احداث این اثر ارزشمند تاریخی، از پیشرفته‌ترین اصول معماری وقت استفاده شده و عماراتی قابل تحسین را برای آیندگان به یادگار گذاشته است.

۶. سعدیه

سعدیه
مقبره‌ی سعدی، شاعر پرافتخار قرن هفتم هجری قمری در شهرستان شیراز قرار دارد و به یکی از پربازدیدترین نقاط دیدنی این شهر، تبدیل شده است. این اثر تاریخی به دستور کریم‌خان زند احداث شده است و امروزه بزرگ‌مردان دیگری نیز در آن به خاک سپرده شده‌اند.

۷. باغ دلگشا

باغ دلگشا
باغی متعلق به دوران حکومت ساسانیان که در منطقه‌ی آرامگاه سعدی قرار دارد، از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهرستان شیراز است که به باغ دلگشا شهرت یافته است. این مکان با عطر مدهوش‌کننده‌ی بهارنارنج‌هایش بسیار معروف و محبوب است و می‌توان در محوطه‌ی آن، ساختمان‌هایی متعلق به حکومت قاجاریان را مشاهده کرد.

۸. کلاه فرنگی (آرامگاه وکیل)

کلاه فرنگی
عمارتی بازمانده از دوران حکومت زندیان که از آن به کلاه‌فرنگی یا آرامگاه وکیل یاد می‌شود، در شهر شیراز و در باغی خرم با منظره‌ای زیبا قرار دارد.
معماری و تزئینات انجام شده در این عمارت بسیار زیبا و دیدنی است و امروزه نیز از این مکان به عنوان موزه استفاده می‌شود.

۹. ارگ کریم خان

ارگ کریم خان
از دیگر بناهای تاریخی و مهم در شهر شیراز، ارگ کریم‌خان است که متعلق به دوران حکومت زندیه بوده و در مرکز این شهر قرار گرفته است. مکانی که در گذشته به عنوان سکونتگاه کریم‌خان زند مورد استفاده قرار می‌گرفت، در دوران حکومت قاجاریان محل زندگی فرمانداران محلی و در دوران سلطنت پهلوی به عنوان زندان تغییر کاربری داده است. قرار است از این اثر تاریخی، پس از بازسازی و ترمیم به عنوان موزه‌ی بزرگ فارس بهره‌برداری شود.

۱۰. خانه زینت الملوک

خانه زینت الملوک
یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری تاریخی در شهر شیراز، خانه‌ای است کهن که پروسه‌ی ساخت آن در سال ۱۲۹۰ هجری قمری که توسط علی محمدخان قوام‌الملک دوم شروع شده و در سال ۱۳۰۲ هجری قمری به پایان رسیده است. وجه تسمیه این عمارت به دلیل سکونت زینت‌الملوک قوامی، دختر قوام‌الملوک چهارم در آن است که امروزه از آن به عنوان نگارخانه استفاده می‌شود.

۱۱. دروازه قرآن

دروازه قرآن
دروازه‌ی قرآن، بنایی سرشناس و بازمانده از دوران عضدالدوله دیلمی است که به دستور وی و در شمال شرقی شیراز و بین دو کوه چهل مقام و بابا کوهی ساخته شده است. وجه تسمیه این اثر تاریخی به دلیل نگهداری قرآنی است که به خط سلطان ابراهیم نوه‌ی شاهرخ تیموری نوشته شده است تا مردم برای دوری از بلا و ایمن ماندن از خطرات، از زیر آن عبور کنند. البته این قرآن امروزه در موزه‌ی پارس نگهداری می‌شود.

۱۲. باغ عفیف آباد (باغ گلشن)

باغ گلشن
باغ گلشن یا باغ عفیف‌آباد یکی دیگر از باغ‌های زیبا و سرسبز در شهرستان شیراز است که در غرب این شهرستان و در جنوب خیابان قصرالدشت قرار دارد. ساختمان باغ، در اواخر قرن ۱۳ هجری قمری به همت میرزا علی محمدخان قوام‌الملک دوم احداث شد و در اواسط قرن ۱۹ میلادی نیز عماراتی دیگر از جمله کاخ سلطنتی، موزه‌ی سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی نیز بنا شد که امروزه به عنوان اثر تاریخی برای بازدید مردم به یادگار مانده است.

۱۳. مسجد نصیر الملک

مسجد نصیر الملک
از دیگر جاذبه‌های زیبای تاریخی در شیراز، مسجدی است که به دستور میرزا حسن علی خان از اعیان این شهرستان و به مدت ۱۲ سال، احداث شده که امروزه از آن به مسجد نصیرالملک یاد می‌شود. معماری و تزئینات جالب و بسیار زیبایی در این مسجد به کار رفته است که نظر بازدیدکنندگان را جلب می‌کند.

۱۴. مقبره‌ خواجوی کرمانی

مقبره‌ خواجوی کرمانی
خواجوی کرمانی، یکی از شاعران معروف و محبوب ایرانی است که پس از مرگ در شهر شیراز به خاک سپرده شده است و آرامگاه وی امروزه به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز شناخته می‌شود. این اثر با چشم‌اندازی مثال‌زدنی بر دروازه‌ی قرآن و عبور چشمه‌ی رکن‌آباد از کنار مقبره، از شهرتی ویژه بین گردشگران برخوردار است.

۱۵. عمارت شاپوری

عمارت شاپوری
در شهر شیراز و در زمان حکومت پهلوی، در سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۵ عمارتی به همت یکی از معروف‌ترین معماران شیراز احداث شد که به عمارت شاپوری شهرت یافت. این بنا متعلق به یکی از تاجران و بازرگانان مشهور شیراز، عبدالصاحب شاپوری است و به همین دلیل به این نام شهرت یافته است. اثری که با استفاده از معماری به سبک قاجار امروزه میزبان گردشگران بسیاری است و بخش‌های متنوعی از جمله رستوران، کافی‌شاپ و نمایشگاه آثار فرهنگی و هنری استان فارس نیز در آن دایر است.

۱۶. مسجد جامع عتیق

 

مسجد جامع عتیق
می‌توان مسجد جامع عتیق شیراز را از قدیمی‌ترین مساجد این شهر معرفی کرد که به مسجد جمعه یا مسجد آدینه نیز شناخته می‌شود.
به نظر می‌رسد که بنای نخست این عمارت کهن در اواخر قرن ۳ هجری قمری بر عبادتگاهی که اطلاعی از تاریخ احداث آن در دسترس نیست، ساخته شده و سپس در اواسط قرن ۸ هجری قمری بخش‌هایی از جمله «دارالمصحف» که محل نگهداری قرآن است، به آن افزوده شد. کتیبه‌ای شامل جملاتی در شان قرآن کریم نیز در آن وجود دارد که به نظر می‌رسد به خط «یحیی الجمالی الصوفی» از خطاطان شهره دوران شاه اسحق است.

مسجد جامع عتیق شیراز
از دیگر جاذبه‌های محبوب و پرطرفدار این شهرستان زیبا می‌توان به باغ جهان‌نما,باغ نارنجستان قوام,بازار وکیل,مسجد وکیل,مقبره‌ی کورش در پاسارگاد، غار قلعه‌بندر, دریاچه‌ی قره آغاج, روستای زیبای رکن‌آباد,باغ نظر (موزه‌ی پارس), موزه‌‌ی آواها و نواها (خانه‌ی منطقی‌نژاد), موزه‌ی خاتم (خانه‌ی سعادت), گنجینه‌ی تاریخ فارس, موزه‌ی لباس‌های سنتی و آیینی (خانه‌ی صالحی), آستان مقدس سید علاءالدین حسین (ع) (از برادران شاه چراغ), بقعه‌ی تاج‌الدین غریب (ع), مسجد نو (مسجد شهدا و کهن‌ترین مسجد شیراز پس از مسجد جامع عتیق) و … اشاره کرد

 

منبع : کجارو

تبلیغات متنی
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا