بیماری های نادر

از بیماری آلوپسی آره آتا چه میدانید

آلوپسی آره آتا

آلوپسی در لغت به معنی ریزش و کم شدن مو و آره آتا به معنی منطقه است که در فارسی به ریزش سکه ای یا منطقه ای ترجمه شده است، زیرا همانند سکه ای گرد، موی سر خالی می شود. در ادامه با آرسینه همراه باشید.
شیوع شناسی
احتمال بروز آلوپسی در زنان و مردان به یک اندازه است

آمار دقیقی از مبتلایان به این بیماری وجود ندارد. این بیماری در سنین مختلف بروز پیدا میکند اما بیشتر بیماران در دوره نوجوانی مبتلا میشوند بطوریکه در 60 درصد موارد اولین ریزش مو در سن زیر 20 سال پیدا میشود

این بیماری در دهه دوم و چهارم زندگی شیوع بیشتری دارد. سیر بیماری در افراد مختلف، متفاوت است.

ابتلای ناخن‌ها به این بیماری در 10 تا 15 درصد موارد دیده می‌شود.

در صورتی که بیماری در سن 15 سالگی بروز کند، درمان نتیجه مطلوب‌تری دارد و می‌توان از پیشرفت بیماری و تاسی کل سر جلوگیری کرد

رشد مجدد موها در 34 تا 50 درصد موارد و حتی گاهی تا 80 درصد موارد، تا یک سال بعد از شروع بیماری، اتفاق می‌افتد.

 

علل بروز عارضه آلوپسی

علت اصلی بروز بیماری آلوپسی هنوز مشخص نشده است، در اکثر موارد علت بروز بیماری قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا و تجربه یک شوک ناگهانی است.

البته ریزش مو بر اثر قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس زا در تمام افراد اتفاق نمی‌افتد و باید به جنبه‌های ژنتیکی بروز بیماری هم توجه کرد.

به نظر میرسد که آلوپسی منطقه‌ای یک بیماری خود ایمنی باشد. سیستم ایمنی بدن دارای سلولهای ایمنی است که برای محافظت از بدن در برابر عوامل مهاجم مانند میکروبها، ویروس و انگلها آنتی بادیهایی تولید میکنند که به این عوامل حمله کرده و آنها را از بین میبرد

در بیماریهای خود ایمنی سیستم ایمنی بدن دچار اشتباه شده و قسمتی یا قسمتهایی از بدن را به عنوان عوامل مهاجم یا بیگانه در نظر میگیرد. در آلوپسی منطقه‌ای سلولهای ایمنی در اطراف ریشه مو تجمع پیدا کرده و به آن بعنوان یه عامل بیگانه حمله میکنند.مشخص نیست که چرا سلول ها فقط به یک نقطه حمله می کنند و بقیه نقاط سالم می مانند و اینکه  چرا تخریب کامل نیست و بعد از مدتی مو به رشد خود ادامه می دهد.

بنظر می رسد که یک عامل خارجی سیستم ایمنی را بر علیه خود بدن فعال می سازد گاهی این عامل خارجی عفونت، ویروس یا مصرف بعضی از داروها می باشد.

دلایل عصبی، استرس، بیخوابی و کم خوابی عامل اصلی بروز و استمرار عارضه است.

 

درمانهای رایج الوپسی

در حال حاضر درمان قابل تأییدی از طرف FDA برای انواع آلوپسی های آره آتا، universal وtotal وجود ندارد. با این وجود پزشکان متخصص زیادی سعی در بدست آوردن راهی برای درمان این بیماری هستند.

تزریق کورتون

استفاده از پماد و کرم های موضعی مانند ماینوکسیدیل و 000

قرص های کورتیزون

ایمونوتراپی موضعی

 

مقابله با بیماری آلوپسی

قدم اول : پذیرش

قدم دوم: شناخت بیماری

قدم سوم :پرهیز از درمان های مخرب

قدم چهارم: پیداکردن راهکارهای جدید برای بهبود شرایط

فاجعه سازی نکنید!

انتظارات و باورهای غیر منطقی از بیماری و روند درمان نداشته باشید!

اگر عیب یا نقصی را در خود بزرگ کنید،

و بزرگتر از آنچه هست احساسش کنید،

دیگران نیز شما را همواره با آن نقیصه به یاد خواهند آورد.

زیبا حیدری

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

تبلیغات متنی

نوشته های مشابه

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
تازه‌ترین قدیمی ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد
محمد
7 سال قبل

سلام.من محمدحسین از اصفهان هستم
سه ساله یونیورسال شدم. دکتر زیاد رفتم ولی هیچ درمانی را تا اخرش پیگیری نکردم و زود خسته شدم. جدیدا ازمایش دادم که سطح ویتامین دی سیزده هستش .البته تعداد اجزای تشکیل دهنده خون مثل لنفوسیتها مونوسیتها و… ازحد نرمال بالاتره که احتمالا رابطه مستقیم با بیماری دستگاه ایمنی داره اگر کسی راهی پیدا کرد راهنمایی کنید

دکمه بازگشت به بالا